Annonce
Elbobladet

Biltest: Kvalitet, kraft og kram

Mazda CX-5 har en flabet front - og en mindre flabet bagdel. Foto: Jens Eilertsen
Mazda CX-5 Skyactive-G 2.5 194 hk aut Cosmo til 415.000 kroner er en af markedets mest driftsikre biler - Mazda kan sit kram. Men det er også en meget konservativ bil.

SUV: Mazda CX-5 har lige været til langturstest i Tyskland og bestod med kors, bånd og stjerner. Der blev kørt 100.000 kilometer i den store SUV uden problemer af nogen art. Det mest imponerende er dog, at teknikerne ikke kunne se tegn på slidtage, da bilen efterfølgende blev skilt ad.

Vi halvgamle kan godt huske, dengang Toyota og Mazda var suveræne, når det drejede sig om driftssikkerhed - det var dengang, der var en tv-reklame, hvor en Mazda 323 ejer ringer til vejhjælpen og bliver afvist med ordene: Telefonfis.

Det varmer en om hjertet at konstatere, at mærket stadig er i særklasse, og med det flotte resultat i langturstesten burde Mazda måske gå løfte garantien med et par år.

Annonce

Også sikkerheden i CX-5 er på et højt niveau. Det blev til en score på 95 i voksensikkerhed, da bilen blev crashtetst. Det var godt nok i 2017, da det var noget lettere at få topkarakter, men det er stadig en meget høj score.

Forsigtig bagende

Bilen har en fed og flabet front og en bagdel, der går i et med tapetet. Selv om CX-5 er en flot bil, så synes jeg, at helhedsindtrykket er bedre hos lillebroder CX-3.

Inden døre mødes vi af et stilrent design, top materialer og den sædvanlige fine Mazda-kvalitet. Men det er også i kabinen vi ser, at CX-5 har nogle år på bagen. Der er ikke digital instrumentering, der er kun seks trins automatkasse og vælgeren er af den gammeldags og pladskrævende type.

Mazda-skærmen betjenes med knapper mellem sæderne - det fungerer lige gå godt som touch. I det hele taget er betjeningen let i den store SUV, der også har en tripcomputer med masser af info og leg.

Kabinen får også tommel op, når vi snakker plads, og bagagerummet er med sine 506 liter i orden. Bilen må trække op til 2000 kilo og der må smides 80 kilo på taget.

Bagdelen er ikke den mest spændende. Foto: Jens Eilertsen
Annonce

Dyr diesel

Mazda CX-5 koster fra 305.000 kroner. Det er med 2.0 165 hk. Det koster hele 70.000 kroner at vælge versionen med 184 hk diesel - så det lader man nok være med. Testbilen er en kraftkarl med 2.5 194 hk - springet fra 2.0 til 2.5 koster 30.000 kroner. Sjovt nok kan kun 2.0 og diesel erhverves med firehjulstræk.

Måske afstår Mazda fra firehjulstræk i den kraftige version af hensyn til forbruget. Testbilen har en opgivelse på 13,2 km/l, og det lyder ikke af meget, men føreren kan køre længere. Mazda er nemlig eksperter, når det drejer sig om at få motorer med stor volumen til at køre langt på literen, og jeg er mere end overrasket, når jeg på min øko-tur kører 16,1 km/l. Testbilen har mild hybrid, en effektiv start/stop og så kobler to cylindre fra, når der køres med konstant hastighed på lande- og motorvej.

Skærmen styres fra knapperne bag den gammeldags gearvælger. Foto: Jens Eilertsen

Føreren vælger mellem normal og sport - jeg har lidt vanskeligt ved at se, hvad man skal bruge et sportsprogram til i en bil som denne med så mange kræfter. Der er seks trins automatik som standard med skift ved rattet.

Annonce

Kram

Køreoplevelsen er i særklasse - der er ingen lyd og bilen har en perfekt afstemt undervogn. Jeg har kun kørt i få minutter, før jeg tænker: Kram.

Køreoplevelsen er i særklasse - der er ingen lyd og bilen har en perfekt afstemt undervogn. Jeg har kun kørt i få minutter, før jeg tænker: Kram.

Motorjournalisten

Det er selvfølgelig ikke rart for Mazda, at der ikke er en plug-in version i en tid, hvor kabelbilerne tager en stadig større del af markedet, men dem, der ikke vil lade, gør her et godt køb - og kan glæde sig over, at plug-in konkurrenterne stiger med omkring 20.000 kroner om kort tid.

Mazda CX-5

HK: 194/6000 Nm: 258/4000

0-100 km/t: 8,9 sek. Topfart: 195 km/t

Forbrug: 13,2 km/l CO2: 172 g/km

Godt: Kvalitet, materialer. Skidt: Gammeldags gearvælger, ingen plug-in eller el

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 4

Sikkerhed: 5

Design: 3

Forbrug: 3

Præstationer: 3

Førerplads: 4

Garanti: 3

Oplevelse: 4

I alt 32

ÅRETS BEDSTE: Cupra Formentor 40 - Hyundai Tucson 39 – Mazda3 39 - VW ID.4 38 - Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 – Skoda Octavia RS iV 38 - VW ID.3 36 – Renault Clio E-Tech 36 – Kia Sorento 36 - Hyundai Kona Electric 36 - Peugeot e-2008 36 - Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34.

Annonce
Annonce
Elbobladet

Husker du målhundene Jonas og Soffi? Ib fra Snoghøj underholdt til byfester og på landets fodboldstadioner

Annonce
Annonce
Elbobladet

Vikingerne kommer til Fredericia

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Nyt spisested åbner snart i gågade: Henrik og Kevin vil skabe madoplevelser med hyperlokale råvarer

Elbobladet

Her er ikke plads til ukvemsord og truende adfærd: 3000 mødtes til stor gaming-event

Elbobladet

Rejsecafé om en globetrotterfamilie

Elbobladet

Vendersgades fremtid ligger også i fortiden: Butiksejer efterlyser fredericianernes historier om gågaden

Elbobladet

VW er den største importør

Elbobladet

Præstens klumme: Et hjem til alle

Elbobladet

Livestreaming om pandemier i de sidste 200 år

Elbobladet

Droner boomer i popularitet: Disse regler skal du huske

Elbobladet

Ina og Louise sælger genbrugt kvalitetstøj: De vil inspirere folk til at tænke bæredygtighed ind i hverdagen

Elbobladet

Ugens hund: Jeg skal være jagthund, og jeg kan slet ikke vente

Elbobladet

Nu kan du let kæmpe for den lokale biodiversitet: Få en gratis pose med Fredericia-frø

Elbobladet

Martin vil skabe et unikt fællesskab blandt surfboards og god kaffe: Surfshop lukker op til nye og større lokaler

Elbobladet

På den 2. side: Tågehorn!

Elbobladet

Kendt cykelbutik flytter adresse: Får bedre plads og måske nye kollegaer

Elbobladet

Hvem skal have årets handicappris?

Elbobladet

Fredericia på landkortet: Byrådet satser millioner og går til filmen

Elbobladet

Kageworkshop på biblioteket

Elbobladet

Mæglere har hænderne fulde af skilte: Men færre og færre boliger at købe i Fredericia

Elbobladet

VVS-firma ser stort potentiale i Fredericia: - Ingen opgaver er for små

Elbobladet

Hyundai topper privat salgshitliste

Elbobladet

Sådan skal du lufte ud i vinterhalvåret

Annonce