Annonce
Elbobladet

Biltest: Plug-in and play

Renault Megane Sports Tourer har fået plug-in - og tak for det. Foto: Jens Eilertsen
Vi tester den underholdende Renault Megané Sport Tourer E-Tech plug-in R.S. Line til 292.900 kroner.

Plug-in: Danskerne kører dagligt i gennemsnit 42,5 kilometer i deres bil, og derfor vil Renault Megane Sport Tourer E-Tech plug-in kunne dække de flestes behov med ren elkørsel, fordi den er opgivet til 50 kilometers rækkevidde ved blandet kørsel. Det skriver Renault i salgsmaterialet.

Sandheden er, at bilen kan snuse til 60 kilometers ren elkørsel, hvis det foregår i byen og hvis forholdene er optimale. Problemet er bare, at det er forholdene ikke altid. I vintermånederne gøres der et voldsomt indhug i radius for kørsel med ren el. Jeg kan højst lade bilen op til 34 kilometers kørsel - der mangler altså en tredjedel i forhold til opgivelsen.

Annonce

Bose-anlæg

At sidde i det forrygende gode sæde i R.S. Line og nyde kabinens ypperlige materialer, store skærm, Bose-anlæg, alu-pedaler og alle de andre plusser, mens der trilles afsted i EV-mode, er for mig den optimale køreoplevelse. Alt spiller bare, og den trinløse gearkasse er en perfekt makker til elmotoren. Lidt anderledes ser det ud, når der køres på benzin, så kan samarbejdet godt blive lidt anstrengt. Jeg kan da også se, at den CVT-gearkasse, som ligger i testbilen, ikke er den, der bruges i de øvrige Megane aut.

Annonce

Flyder

Med en ydelse på 160 hk og den fine R.S. Line indpakning kan man godt gå hen og tro, at vi her har med en bil at gøre, der banker på GTI-klassens dør. Men det gør testbilen - med en acceleration til 100 på lige under 10 sekunder - ikke. Jeg føler mig ikke tilpas i sportsprogrammet, hvor jeg synes, at det hele bliver hysterisk. Mest på grund af gearkassen. EV-kørsel passer bedre til Megane, når jeg sidder bag rattet. Det er også som om bilen er sat op til mindre sport og mere komfort - det var lige modsat i den Captur, jeg testede for få uger siden.

De er slut med underlige design fra Renault. Foto: Jens Eilertsen

Megane stationcar er selvfølgelig til dem, der har brug fro pladsen. Den er rummelig, men jeg kunne dog godt bruge lidt mere benplads ved bagsæder. Der er stadig lidt trangt ved bagsædet.

Når vi tager i betragtning, at der er tale om en plug-in, der på grund af elmotor og batteri stiger 250 kilo i vægt, så er der tommel op til pladsen. Testbilen har 447 liter i bagagerummet mod de øvrige modellers 563 liter. Anhængervægten er maksimalt 750 kilo, mens benzin og diesel må trække 1700 kilo.

Annonce

Flot kabine

Nu har jeg jo været inde på, at kabinen er et godt sted at være, men der er også minusser. Det er fint, at bilen har head-up display, men det sidder ikke i ruden, og så er jeg ikke vild med gearvælgeren, som ikke er en fiks lille vippeting.

Der er set smartere gearvælger-løsninger. Foto: Jens Eilertsen

Og så er der lige det med prisen. Renault Megane plug-in hører her sammen med Kia til de billigste. Man får hos Renault masser af udstyr, flot design og helt moderne teknik til lav pris.

Lidt modsat andre mærker, er det dog ikke indelysende, at det er den afgiftslettede plug-in, der bør vælges, når der købes Megane. Billigste Megane stationcar med 140 hk og seks manuelle gear koster 225.990 kroner og billigste plug-in med samme udstyr og 160 hk koster og automatisk transmission koster 259.990 kroner. Der er jo trods alt en forskel, men jeg kan kun anbefale plug-in. Den har lavere driftsomkostninger og automatgear, og jeg tror, at den har en større gensalgsværdi, når den tid kommer.

Renault Megané Sport Tourer E-Tech plug-in R.S. Line

HK: 160 Nm: 205+50

0-100 km/t: 9,8 sek. Topfart: 183 km/t

Forbrug: 76,9 km/l CO2: 29 g/km

Godt: Pris, oplevelse. Skidt: Garanti

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 5

Plads/fleksibilitet: 2

Sikkerhed: 3

Design: 4

Forbrug: 4

Præstationer: 3

Førerplads: 4

Garanti: 2

Oplevelse: 4

I alt 31

ÅRETS BEDSTE: Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 – Skoda Octavia RS iV 38 - VW ID.3 36 – Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Børn synger salmer i det fri

Elbobladet

Præstens klumme: Aprilsvejr!

Annonce