Annonce
Elbobladet

Biltest: Stor familiebil med "børneværelse"

Peugeot 5008 hr fået et facelift og en teknisk opdatering. Foto: Jens Eilertsen
Vi tester Peugeot 5008 130 hk diesel Allure Pack med syv sæder til 432.990 kroner.

Syv sæder: Selvfølgelig ser ugens testbil godt ud - det gør alt, der kommer fra Peugeot. Men den faceliftede Peugeot 5008 Allure Pack er alligevel ikke helt så chik som den 3008, jeg lige har kørt i.

De to biler er ellers næsten ens - forskellen er, at 5008 er forlænget - akselafstanden vokser fra 2675 til 2840 millimeter - så der er plads til en tredje sæderække. Men ved at lægge de ekstra centimeter til den perfekt proportionerede 3008 og ændre lidt på bagdelen, får bilen et andet udtryk. Den bliver mere maskulin.

Men det er prisen for at få plads til de to børnesæder bag. Sæderne er gemt under bunden og er lette at hive op og lægge ned. Det er for voksne både vanskeligt at komme til dem og at sidde i dem. Til gengæld elsker børnene sæderne. De føler, de får deres eget værelse i bilen, og man hører ikke meget til dem.

Annonce
Peugeot 5008 har det fine i-Cockpit, hvor der kigges på instrumenterne over rattet. Foto: Jens Eilertsen

Der er kun godt at sige om de øvrige pladsforhold i den store franskmand, og det er rigtigt fint, at de tre sæder i anden række kan rykkes et godt stykke frem og tilbage. Det er en fordel, fordi bagagepladsen kan øges, når der er behov for det, men også fordi der bliver lettere adgang til de to bageste sæder.

i-Cockpit

Kabinen er det rene lækkeri med fine materialer næsten over alt og med det fantastiske i-Cockpit, jeg er stor fan af. Peugeot har skabt en førerplads, hvor der kigges på instrumenterne hen over rattet i stedet for gennem det, og det fungerer vildt godt. Men kun fordi rattet er lille og har flad top - og her scores der så et par sidegevinster. Det lille rat ser nemlig godt ud og størrelsen på det gør, at styringen føres mere sporty. Men ingen rose uden torne - på grund af rattets størrelse må Peugeot placere fartpiloten bag rattet, og den rammer af og til mit venstre knæ.

Og så til det det sædvanlige brok, jeg kommer med hver gang, jeg kører biler fra PSA. Der er slet ingen legetøj i den fine skærm, og de tre tripcomputere, der kigger i det ellers meget fine digitale instrumentbord, indeholder alt for få oplysninger. Der mangler blandt andet tidtagning.

Annonce

Mangler kabel

Der er et smalt motorprogram i 5008-serien - du vælger mellem benzin på 130 og 180 hk og diesel på 130 og 177 hk. Der mangler altså den fine plug-in, som kan erhverves til 3008, og derfor bør man virkelig overveje, om der er brug for de to sidste sæder. Der er nemlig rigtig god økonomi i at vælge 3008 plug-in.

Peugeot 5008 Allure 130 hk benzin og 3008 Allure 225 hk plug-in koster 417.990 og 324.990 kroner. Det er altså næsten 100.000 kroner i forskel og næsten 100 hk plus til 3008. Men det stopper ikke her. 5008 130 hk benzin er opgivet til 14,9 km/l og koster 1190 kroner i grøn afgift. Tallene for plug-in er 71,4 km/l og 410 kroner. Plug-in må trække op til 1250 kilo - tallet for benzin 130 hk er 1100 kilo.


Peugeot 5008 Allure 130 hk benzin og 3008 Allure 225 hk plug-in koster 417.990 og 324.990 kroner. Det er altså næsten 100.000 kroner i forskel og næsten 100 hk plus til 3008.

Motorjournalisten


Annonce

Alle med automatik

Testbilen har 130 hk dieselmotor - akkurat som den 3008, jeg testede for kort tid siden. Motoren fungerer fint sammen med EAT8 automatkassen, som har verdens lækreste gearvælger. Det er en af dem, der bare skal vippes og som går i p, når motoren slukkes. Der er også mulighed for skift ved rattet. Der kan ikke vælges manuelt gear til 5008.

5008 kan kun erhverves med EAT8-gear, som har verdens bedste gearvælger. Foto: Jens Eilertsen

Jeg har det bedre med diesel i 5008 end jeg havde det i 3008 - fordi 3008 er for fin og feminin til den noget grovkornede diesel. I 5008 nyder jeg faktisk motorens mange kræfter i programmet sport. Men det er sjov med udløbsdato. Dieseludviklingen er sat ned på meget lavt blus - så lavt, at flammen er lige ved at gå ud.

HK: 130 3750 Nm: 300 1750

0-100 km/t: 11,8 sek. Topfart: 190 km/t

Forbrug: 18,5 km/l CO2: 144 g/km

Godt: Kabine look plads Skidt: To års garanti

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 5

Sikkerhed: 4

Design: 4

Forbrug: 3

Præstationer: 3

Førerplads: 5

Garanti: 2

Oplevelse: 4

I alt 33

ÅRETS BEDSTE: Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 – Skoda Octavia RS iV 38 - VW ID.3 36 – Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34.

Annonce
Annonce
Elbobladet

Rift om vilde frø og planter

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Opvaavni tilbage i Fredericia

Elbobladet

Ugens hund: Rollo er hypnotisør

Annonce