Annonce
Elbobladet

Blændende skønhed

Der skal betales små 800.000 kroner for mindste Supra. Foto: Anders Kibbel
Vi tester Toyota GR Supra Sport 2.0 og konstaterer, at Baby-Supra til 776.545 kroner er næsten lige så sjov som storebroder.
Annonce

Sport: Man kan godt kritisere Toyota for at købe ind her, der og alle vegne i stedet for selv at udvikle, men den slags tanker går ikke gennem mit hoved, da jeg står foran min tredje Supra-test. I 2020 prøvede jeg en rød 3.0 340 hk og nu skal jeg ud at køre i en hvid 2.0 258 hk. Jeg kan godt tude lidt over, at jeg altså aldrig får lov at prøve  Supra med den fede gule farve, men de tanker forsvinder hurtigt - i stedet tænker jeg godt 30 år tilbage i tiden til Frederikshavn, hvor jeg skulle prøve den ikoniske Supra Mark IV.

Men jeg kommer hurtigt tilbage til nutiden - vækket af den fedeste lyd fra testbilens motor. Med et vink til forhandleren lader jeg skønheden trille ud på de tørre vinterveje. Jeg er sikker på, at der venter syv dage med vroooom og sjov i gaden, og på første tur i Sport-programmet konstaterer jeg, at oplevelsen er næsten på højde med den, jeg havde i 3.0.  Testbilen klarer fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Storebroder bruger 4,3 sekunder.

Er det byens frækkeste bilbagdel? Foto: Anders Kibbel

Jeg får to fantastiske dage i Supra 2.0 - to dage, hvor pulsen kommer op og hvor smilet bare ikke vil forsvinde fra læben. To dage med sjov i kurven og midterskilning helt ned ad rygraden, når jeg sætter speederen i bund.

Men to dage er så til gengæld også alt, hvad jeg får. Jeg har kørt to uger med biler med firehjulstræk i tørvejr, så får jeg en baghjulstrukket sportsvogn og efter to dage vælter sneen ned.

Annonce

Design

Der er herfra tommel op til det ydre - men dagens Supra er mindre end forgængerne, og måske var det mere rigtigt at kalde den Celica. Det har man så ikke valgt, for Celica har slet ikke Supras ikon-status. Toyota har altid kunne sit sportskram, og den før nævnte fjerde generation, som blev fremstillet indtil 2002, sælges i dag til meget høje priser, fordi den kan tunes næsten i det uendelige. Mark IV ser godt ud, selv om det er små 20 år siden, samlebåndet blev stoppet, den er robust og så er den underholdende - den er alt det, Toyota er ved at vende tilbage til efter nogle år væk fra kerneværdierne.

Annonce

Kabine

Der er støtte over alt i de smarte sportssæder og hele kabinen tiltaler mig. Gearskiftet er et lille joystick - det er en fornøjelse at have med at gøre.

Et kig inden døre i Supra 2.0. Foto: Anders Kibbel

Supra har to tripcomputere uden alt det sjove og kun lige med de basale oplysninger, og til trods for, at computerne har god plads på hver deres side i skærmen, vises nogle af værdierne med så små tal, at jeg ikke kan læse dem uden briller.

Ind- og udstigning er ikke let - er du overvægtig og i dårlig form, så skal du ikke have en Supra.

Annonce

Motor

Toyota Supra er en japansk version af BMW Z4, og motorerne kommer således også fra BMW, mens den otte trins automatkasse med skift ved rattet er skabt af BMW-leverandøren ZF. Hvis Toyota ikke vil lave tingene selv, så er det et par rigtigt gode steder at købe ind. Uanset om du sidder bag rattet i 3.0 seks cylindre eller 2.0 fire cylindre, så bringer Supra dig i den syvende bilhimmel.

Hvilken version, der bør vælges, burde være et spørgsmål om temperament - og så alligevel ikke. Det er nemlig sådan, at testbilen er 100 kilo lettere end storebroder - derfor er der kun lille forskel på accelerationen til 100. Det får prisforskellen på de to versioner på 260.000 kroner til at virke for voldsom, men 3.0 har mere udstyr.

Det tungeste argument for at vælge 3.0 er, at man slipper for den der "nå, det er bare den lille" holdning, jeg møder et par gange i testugen.

Annonce

Pris

To dage på tørt underlag får mig til at glemme alt om kabler og el - jeg vil have en Supra. Sådan vil du sikkert også have det, men det er her, man bør slå koldt vand i blodet. Supra 2.0 og 3.0 har prislighed med BMW Z4 og kigger vi i retning af Ford, så kan man komme ud at køre i en  Mustang Cabriolet 5.0 V8 med 450 hk til 843.000 kroner.

Men lige nu, hvor jeg skal sætte sidste punktum i denne test og ud at køre den sidste tur i Supra, kan jeg ikke forestille mig, at det er noget, som byder på en bedre biloplevelse.


Men lige nu, hvor jeg skal sætte sidste punktum i denne test og ud at køre den sidste tur i den snehvide Supra, kan jeg ikke forestille mig, at det er noget, som kører bedre og som byder på en bedre biloplevelse.

Motorjournalisten


Toyota Supra har et design, som stikker ud. Foto: Anders Kibbel

Toyota GR Supra 2.0

HK: 258 Nm: 400 1550-4400

0-100 km/t: 5,2 sek. Topfart: 250 km/t (begrænset)

Forbrug: 15,9 km/l CO2: 144 g/km

Godt: Oplevelse, look. Skidt: Tripcomputere

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 2

Plads/fleksibilitet: 2

Sikkerhed: 3

Design: 6

Forbrug: 4

Præstationer: 5

Førerplads: 4

Garanti: 3

Oplevelse: 6

I alt 35

ÅRETS BEDSTE: Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 Plug-in 38 - VW ID.3 36 - Renault Zoe 34 - Toyota Supra 2.0 35 - Toyota Yaris Hybrid 34.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Elbobladet

DS udfordrer tyskerne

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Ny butik på vej på Vejlevej: - Vi er vilde med varer, der bare er bedre

Elbobladet

De kridtede sko er klar i startblokken: Sådan forbereder de lokale butikker sig til at genåbne

Elbobladet

Fem planter der giver pangfarver i haven

Elbobladet

Se fotos: Solopgang ved Lillebælt

Elbobladet

Sympatisk Hyundai i20

Elbobladet

Renault vækker kultbil til live

Elbobladet

Tantes Have afventer spændt genåbning: - Så snart vi ved noget, kan vi sige 'go' til en masse

Annonce