Annonce
Elbobladet

Brugtvognsforhandler har fart på: Vinder sin anden Gazelle-pris

Qais, Milad og Mohammad Habibi står bag MQM Biler på Treldevej, som de tre familiemedlemmer hver ejer en tredjedel af. For andet år i træk kan virksomheden vise en Gazelle-pris frem, hvilket kræver positiv vækst og som minimum en fordobling af omsætning over fire kontinuerlige regnskabsår. Sidste regnskabsår lå virksomhedens omsætning i den høje ende af et tocifret millionbeløb, oplyser Milad Habibi. Foto: Gustav Roesbjerg Mygind
MQM Biler på Treldevej kan igen i år kalde sig for Gazelle-virksomhed. Parkér din opmærksomhed og kom tættere på virksomheden, der trykker speederen i bund på udvikling.
Annonce

Fredericia: Der er fart på hos MQM Biler på Treldevej. Ikke på de knap 100 biler, som holder på parkeringspladsen eller inde i bilhuset. Nej, det er derimod salget, som kører i femte gear.

For andet år i træk har brugtvognsforhandleren nemlig vundet Børsens Gazelle-pris. En hæder, der viser, at virksomheden har en stor stigning i omsætningen og har en positiv vækst.

Børsens Gazelle-pris

Kravene for at modtage en Børsens Gazelle-pris er ganske håndfaste:

Virksomheden skal igennem fire regnskabsperioder vokse kontinuerligt og som minimum fordoble sin omsætning eller bruttoresultat - samt have positiv vækst i alle årene.

Børsen Gazelleshow 2020 finder sted på borsen.dk 10. december, hvor der sendes live fra Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums koncertsal.

Der er dog også sket meget, siden MQM Biler startede for lidt over 6,5 år siden.

Dengang åbnede virksomheden i et mindre lagerlokale på Gl. Landevej i Erritsø.

- Det har været hårdt at arbejde hele vejen igennem. I begyndelsen var min bror og jeg studerende og ønskede en sikkerhed for at komme i job, når vi var færdiguddannede. Der er en stor arbejdsløshed i den branche, vi studerede, fortæller Milad Habibi.

Inde i bilforretningen på Treldevej 34 holder 21 biler på rad og række. Her er mærkerne primært de dyre såsom BMW og Audi. Foto: Gustav Roesbjerg Mygind

Han driver den familieejede virksomhed sammen med sin far, Mohammad Habibi, og storebror, Qais Habibi.

Annonce

Begyndte i kold lagerhal

I MQM's første halvandet år studerede brødrene en professionsbachelor inden for international handel på UCL i Odense, mens de boede i Fredericia og drev virksomheden i Erritsø. Farmand arbejdede som buschauffør.

- Vi begyndte med tre biler, som havde en værdi på 20.000-30.000 kroner. Og så holdt vi til i en kold lagerhal, der var beregnet til lastbilparkering, så det var nogle helt andre forhold end dem, vi har i dag, siger Milad Habibi.

- Det var ikke nemt at pendle mellem Fredericia og Odense. Nogle gange skulle vi tilbage, fordi der var en interesseret kunde. Det var et større puslespil, hvor vi skulle have det hele til at fungere, så der var meget travlt, siger Milad Habibi.

I værkstedet bliver indkøbte biler klargjort, ligesom nogle af brugtvognsforhandlerens kunder får foretaget service af deres køretøj. Foto: Gustav Roesbjerg Mygind

Sommetider blev det derfor til kombineret arbejds- og studiedage fra morgen til aften. 14-16 timer gik der med bøger og biler, uden at de nødvendigvis skænkede det en tanke.

- Vi stod for butikken, men også at klargøre og hente bilerne. Vi kunne jo ikke ansætte nogen dengang, fordi økonomien endnu ikke var til det, så der var meget at se til. Med tiden er arbejdsopgaverne dog blevet delt ud blandt flere medarbejdere, som vi har ansat, siger Milad Habibi.

Inde på de tre ejeres kontorer står de hidtil to Gazelle-priser og pynter ved bordene. I baggrunden ses tidligere avisartikler om MQM-biler samt de to diplomer for Gazelle-prisen 2019 og 2020. Foto: Gustav Roesbjerg Mygind

MQM Biler tæller derfor i dag syv ansatte samt eget værksted, hvor de brugte biler klargøres, ligesom nogle af brugtvognskunderne får udført service på deres bil.

- Og så har vi en aftale med et transportfirma, der henter bilerne, så det vi primært har fokus på er at sælge dem, konstaterer Milad Habibi.

Annonce

Gang i salget

Og skal man tro bilforhandleren, går det godt. Bilerne, der sælges, varierer i pris og mærker. De billigste køretøjer koster 40.000-50.000 kroner, men man skal fiske 400.000-500.000 kroner op af lommen for at blive ejer af de dyreste biler.

Fra Toyota Aygo og Citroën C1 til Audi Q6 og Land Rovers Range Rover.

Der er både biler for såvel studerende som folk med en større løncheck hos MQM Biler. På parkeringspladsen stiger bilerne så småt i pris, efterhånden som man kommer længere rundt ved båsene. Foto: Gustav Roesbjerg Mygind

De helt billige vogne, der har mange år og kilometer på vejene, holder de sig gerne fra. Opskriften til succes er priserne.

- Vi sammenligner os rigtig meget med andre, for vi skal være billigst. Hvis en type bil koster 100.000 kroner hos en anden forhandler, og vi har en magen til, så sælger vi den til 95.000 kroner, siger Milad Habibi.


Vi lever jo ikke af at samle på biler, men derimod at sælge dem. Og jeg synes da også, det er sjovest, når her sker en masse.

Milad Habibi, MQM Biler


Selvom det giver en lavere avance per bilsalg, mener han, at de ekstra salg opvejer det og skaber en bedre forretning.

- Vi har meget travlt og sælger dagligt tre-fire biler, så vi arbejder tit til klokken 20-21, siger han og tilføjer, at kunderne kommer fra hele landet.

- Vi lever jo ikke af at samle på biler, men derimod at sælge dem. Og jeg synes da også, det er sjovest, når her sker en masse, siger Milad Habibi.

Annonce

Mål klar

Og hvad kan man så bruge en gazelle-pris til? Spørger man Milad Habibi har prisen med det hurtige antilopedyr en vigtig betydning for troværdigheden hos brugtvognsforhandleren.

- Prisen er en anerkendelse, og så signalerer den, at man har en god økonomi. Dét skaber en tryghed for kunderne, som vil købe en bil hos os, siger Milad Habibi, som også har andre målsætninger for virksomheden.

- Næste års mål er at vinde prisen som årets brugtvognsforhandler, som vi også blev nomineret til sidste år, siger han om prisen, der uddeles til Auto Awards og i 2019 gik til Kraft Biler i Snoghøj. I år er uddelingen udsat til efter nytår.

I entréen er der fundet plads til disse dekorative køretøjer, der dog ikke helt besidder de samme hestekræfter som de større modeller. Foto: Gustav Roesbjerg Mygind

Derudover nævner Milad Habibi, at MQM Biler skal videreudvikles, uden at han præcist kan oplyse, om det eksempelvis skal ske ved at åbne en ny afdeling.

Han tror dog på, at virksomheden kan snuppe den tredje gazelle, når resultatet fra det igangværende regnskabsår ligger klar.

- Jeg har snakket med revisoren om det, for vi har joket lidt med, at vi gerne vil score hattrick. Ud fra de tal, vi har fået, kan vi se, at det bliver tæt. Men jeg tror og håber stærkt på, at vi får den. Det kan være, at vi ses til en snak om et år, spørger Milad Habibi og griner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Audi-diesel yder 341 hk

Elbobladet

BMW elbil med 500 hk

Elbobladet

MX-30 scorer fem stjerner

Elbobladet

Fransk vintage jul

Annonce