Annonce
Elbobladet

Butiksformand: Corona var den øjenåbner der skulle til - nu er det de fysiske butikkers tur

Fredericia Shoppings formand, Ole Mortensen, mener at måneders tvangslukning har skabt en stærkere forståelse for, hvor vigtigt det er at have lokale butikker. Arkivfoto: Gustav Roesbjerg Mygind
Synet af mennesketomme gågader har vækket en ny forståelse af, at nettet ikke må kvæle de fysiske butikker. Det tror i hvert fald Fredericia Shoppings formand.

Fredericia: Man ved ikke, hvad man har - før man mister det. Den seneste tid med lukkede butikker har været en øjenåbner for de lokale kunder. Det vil give startskuddet til en ny tid, hvor de fysiske butikker får vind i sejlene.

Det forudser Fredericia Shopping-formand, Ole Mortensen, der selv står bag Miami og Tøjeksperten i Gothersgade.

Mens de fysiske butikker har været tvangslukket, har kunderne enten skullet vente med at handle eller handle på nettet. Eller opsøge et Bilka-varehus eller lignende. Og de vaner har haft et par måneder til at slå rødder i folk. Men det er ikke noget, Ole Mortensen frygter.

- Jeg tror ikke, at folk har vænnet sig til at handle på nettet eller i Bilka. Tværtimod tror jeg, at rigtig mange lige nu savner at komme ud i de rigtige butikker, møde en ekspedient, få vejledning og finde den helt rigtige vare. Og måske har man endda slidt sin trøje lidt ekstra i mellemtiden, så der er ekstra behov for at købe en ny nu, siger Ole Mortensen.

Annonce

Nethandel Vs Butik

I de senere år har nethandlen spist sig mere og mere ind på de fysiske butikkers salg. Det har gjort ondt på nogle butikkers økonomi og har også flere gange fået skylden for butikslukninger.

Men Ole Mortensen tror, at corona-situationen kan være med til at vende den udvikling.

- Nu har alle set, hvad der sker med en by, når dens butikker pludselig er væk. Selv de unge, som ellers er vokset op med nethandel, har set det. Det er en øjenåbner, som vil give et løft til alle handelsbyer - ikke kun Fredericia, siger Ole Mortensen.


Nu har alle set, hvad der sker med en by, når dens butikker pludselig er væk. Selv de unge, som ellers er vokset op med nethandel, har set det. Det er en øjenåbner, som vil give et løft til alle handelsbyer - ikke kun Fredericia.

Ole Mortensen, Fredericia Shopping


Allerede efter den første nedlukning synes Shopping-formanden at kunne se den udvikling, at de fysiske butikker var blevet mere værdsat.

- Og jeg tror, at vi går et forår i møde med god handel i de lokale butikker. Det både tror og håber jeg, siger han.

Forleden spurgte avisen en håndfuld lokale butikker, om de planlægger at præsentere slagtilbud i forbindelse med genåbningen. Generelt var svaret nej. Og det er også svaret hos Ole Mortensen.

- Jeg tror egentlig heller ikke, at kunderne forventer at opleve reducerede priser nu efter en en periode med nedlukning, siger Ole Mortensen.

Sådan har mange gader i Fredericia set ud de seneste måneder. Ole Mortensen mener, at dét syn er en øjenåbner, der i den kommende tid vil give butikkerne ny vind i sejlene. Arkivfoto: Peter Friis Autzen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Et øjeblik: Se - en dukselilje

Annonce