Annonce
Elbobladet

Byen slipper for lukning - regnvandsrør skydes i jorden

I den første etape af klimasikringen af Nørrebrogade-kvarteret er store nye rør blevet gravet i jorden, men i næste etape skal rørene skydes i jorden. Fredericia Kommune har afvist at give gravetilladelse, så spildevandselskabet har været nødt til at finde ny løsning, som sendes i udbud til efteråret. Arkivfoto: Peter Let-Larsen
Fredericia Kommune vil ikke tillade, at indfaldsvejen til byen lukkes i måneder på grund af spildevandsprojekt i Vesterbrogade. Derfor skydes nye regnvandsrør i jorden. Projektet bliver 3-5 mio. kroner dyrere, men virksomheder og trafik generes minimalt.
Annonce

Fredericia: Bestyrelsen for Fredericia Spildevand og Energi A/S blev i sidste uge enig om at bruge 3-5 mio. kroner ekstra på klimasikringen af Nørrebrogade-kvarteret. Fremfor at grave Indre Ringvej og Vesterbrogade op skal entreprenørerne skyde rørene ind under jorden.

- Vi har sådan set ikke noget valg. Fredericia Kommune har afvist at give gravetilladelse til, at vi lukker krydset Jernbanegade-Vesterbrogade så længe. Vi skal have gennemført projektet, og derfor bliver det med en løsning, hvor vi skyder rørene ind under jorden både mod Vesterbrogade og Indre Ringvej, så trafikken kan passere stort set uhindret, forklarer formand for spildevandselskabet Lars Ejby Pedersen (S).

Løsningen vil ifølge de overslag, selskabet har kunnet gøre, beløbe sig til omkring 25 mio. kroner.

- Vi har haft meget kort tid til at analysere på den nye situation, men de overslag, vi har kunnet gøre, viser, at vi vil ende på en pris i den ende, siger direktør for Fredericia Spildevand og Energi A/S Søren Hjortsø Kristensen.

Bagermester Bjarne Wetche var en af de erhvervsdrivende, som kritiserede, at spildevandsprojektet ville lukke den store indfaldsvej i mange måneder.

- Jeg er glad for, at man nu har fundet en anden løsning. Det er rigtig fint både af Fredericia Kommune og spildevandselskabet, for det handler ikke kun om os erhvervsdrivende i gaden, men om hele midtbyen og borgerne, siger Bjarne Wetche.

Vi forholder os i bestyrelsen objektivt til de opgaver, vi bliver stillet overfor. Er der ikke andre muligheder, så finder vi de løsninger, der skal til.

Formand for Fredericia Spildevand og Energi A/S Lars Ejby Pedersen (S)

Annonce

Kommunen bestemmer

Rent praktisk betyder den nye situation, at klimasikringen af Nørrebrogade-kvarteret bliver sat på stand by, når entreprenørerne er færdige med at forny regnvandsrørene i krydset Jernbanegade-Indre Ringvej.

Bestyrelsen i selskabet var på onsdagens møde enig om at bruge de ekstra midler på at skyde rørene på plads under både Indre Ringvej og Vesterbrogade.

- Vi er sat i verden for at sikre, at vi bruger forbrugernes penge på mest fornuftig vis, men det er ikke os, der bestemmer, hvordan der må graves. Det er alene kommunen, og når de siger, at de ikke kan leve med, at vi lukker krydset, må vi tænke i nye løsninger, siger Lars Ejby Pedersen.

Han understreger, at spildevandselskabet altid forsøger at løse rørprojekter, så det generer mindst muligt. Det betyder blandt andet, at man i stort omfang renoverer rør ved at lave en såkaldt strømpeforing, så man undgår at grave veje op.

Annonce

Julehandlen fredet

Formandskabet i spildevandselskabet mødtes mandag i sidste uge med parterne i den ophedede diskussion om lukning af Vesterbrogade, og Lars Ejby Pedersen bekræfter de meldinger, der har lydt fra både Business Fredericia og de erhvervsdrivende om, at mødet var konstruktivt.

- Vi har ikke ønsket at genere nogle gennem projektet, men klimasikringen er helt nødvendig, og vi havde fundet en løsning, hvor vi fik mest rørarbejde for forbrugernes penge. Når den ikke kan gennemføres, så finder vi en anden, som koster mere, men som følger de krav, vi bliver stillet, siger Lars Ejby Pedersen.

Bestyrelsen har besluttet, at projektet bliver sat i gang efter jul.

- Selv om vi skyder rørene ind, så skal vi have plads til at arbejde, så der skal etableres en arbejdsplads på ti gange ti meter ved krydset i Vesterbrogade, så der vil blive lidt trafikale indskrænkninger i hvert fald i perioder. Derfor skal julehandlen være afsluttet, før vi går i gang i begyndelsen af 2020, siger Lars Ejby Pedersen.

Annonce

Forsinket

Klimaprojektet første fase fra Holstensvej til Jernbanegade har betydet, at trafikken ind i byen fra Strandvejen har været dirigeret ad Holstensvej. Det kommer til at fortsætte nogle uger endnu. Projektet er blevet forsinket på grund af de skybrud, der har ramt Fredericia på det seneste.

- Men entreprenøren har været yderst samarbejdsvenlig og har sat flere folk på, så vi snart er færdige, siger Lars Ejby Pedersen, som har ros til overs for entreprenøren Per Aarsleff A/S.

Krydset ventes at kunne genåbne en uge ind i september, lyder seneste melding fra Søren Hjortsø Kristensen.

- Og så lukker vi projektet ned og går i gang med at lave udbud på den nye såkaldte tunnelering af rørarbejdet. Opgaven skal i åbent udbud, og i princippet kan alle byde ind, siger direktøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Elbobladet

Baby-salmesang i Trinitatis Kirke

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Din vin kan være sminket med kemi

Elbobladet

Giv haven et eksotisk pift

Elbobladet

Opel sætter strøm til Vivaro

Annonce