Annonce
Elbobladet

Der er stadig masser af handel i bymidten

Der er heldigvis stadig masser af handel i byens gader, og samlet set udgør nethandlen faktisk kun 12-13 procent af danskernes samlede indkøb. Foto: Ingimage.com
Vi foretager stadig langt de fleste køb i en fysisk butik. Kan butikkerne holde sig interessante, så handler vi der gerne.
Annonce

”Jeg kan ikke genkende overskrifterne med, at nethandel dræber alt. Det er ikke sådan, det er – og der er ikke noget, der tyder på, at det bliver sådan i fremtiden. Men dårlige og kedelige butikker vil dø, mens de dygtige detailhandlere, der forstår at udnytte mulighederne, vil vokse”.

Nej, man får ikke Dorte Wimmer, Retail- & forbrugerdirektør i Retail Institute Scandinavia, til at male med den sorte pensel på detailhandlens vegne.

Retail Institute Scandinavia arbejder med analyser af det danske detailhandelsklima, og selv om tallene nok siger, at visse brancher er udfordret, så er det langt fra en tendens, man kan trække henover hele bymidten, siger hun:

”Når vi ser på produkter, som er meget sammenlignelige og har stor gennemsigtighed – elektronik eller legetøj, eksempelvis – så er det i dag omkring 15 procent, der bliver handlet på nettet”, siger hun:

”Men når vi ser på de øvrige indkøbskategorier, så er andelen betydeligt lavere. Aktuelt er nethandel på dagligvarer på blot 3 procent, og samlet set udgør nethandel cirka 12-13 procent af vores indkøb”, siger hun.

Annonce

Både butik og net

Retail Institute Scandinavia forventer, at andelen vil stige til 20-25 procent i løbet af de næste fire-fem år.

”Det betyder således, at vi stadig foretager 75-80 procent af vores indkøb i de fysiske butikker”, pointerer hun.

Selv om vi foretager et køb i en fysisk butik, så vil en del af kunderejsen ofte være digitaliseret. Man arbejder med begreberne show-rooming og web-rooming – show-rooming er der, hvor kunden møder op i butikken og får vejledning, og måske samtidig i butikken tjekker priserne på nettet. Web-rooming er der, hvor kunden researcher på nettet, før kunden køber i en fysisk butik.

Det skal butikkerne gribe og være skarpe til at udnytte:

”Det stiller krav til kompetent personale, for forbrugerne har ofte selv researchet sig til en masse viden. Kan man give noget ekstra, så vil man kunne holde fast på kunderne”, siger Dorte Wimmer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

På den 2. side: Går du med maske?

Annonce