Annonce
Elbobladet

Derfor fylder cafeerne mere i gågaden

Caféer og restauranter er ligesom detailbutikker med til at trække kunder til byer, gader og centre. Foto: Ingimage.com
Appetit på gode smagsoplevelser og socialt samvær uden opvask giver cafeerne medvind.
Annonce

Der er fornyet gang i danskernes forbrug, efter at opsvinget har bidt sig solidt fast. Og selv om det stadig er nogle af de klassiske opsvingsforbrugsgoder, der handles – eksempelvis nyt køkken og bad, ny bil, flere rejser og gerne lidt længere væk – så er der også en ændring i forbruget.

En stadig større del af vores overskud på kontoen går til at spise lidt lækkert – og gerne sammen med andre.

På tre år er omsætningen i danske restauranter steget med over 20 procent til 43,9 milliarder kroner ifølge Deloitte, og i perioden fra 2005 til 2017 åbnede næsten 2.500 nye restaurationsvirksomheder op – det er en seksdobling for perioden.

Tidligere har de mange cafeer, street food-markeder, restauranter og foodtrucks været et supplement til midtbyens butikker og et sted, man kunne holde en pause og tanke energi til ny shopping. I dag er fordelingen i lige så høj grad, at det er cafeer og restauranter, der trækker folk til midtbyen.

Således formulerer PEJ-gruppen, som arbejder med detailhandel og trends, i en vurdering af forbrugertrenden, at ”gode smagsoplevelser og det sociale rum betyder mere og driver trafik til midtbyen - for lokale city- og handelsstandsforeninger ser man gerne, at der rykker en cafe eller restaurant ind i de tomme butikslokaler i stedet for endnu en tøjbutik”.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

På den 2. side: Går du med maske?

Annonce