Annonce
Elbobladet

Du store kineser

Der er ikke mange ligheder med den lille MG sportsvogn, vi halvgamle kan huske. Foto: Jens Eilertsen
Kineserne har købt det britiske ikonmærke MG og forvandlet en lille roadster til en rummelig elbil. Vi tester topmodellen MG ZS EV Luxury til 249.079 kroner og konstaterer, at det eneste, der ikke er stort, er prisen og batteriet.
Annonce

Elektrisk: Hongkong er ikke det eneste, briterne har afleveret til kineserne - nu er MG også på kinesiske hænder. Det britiske ikonmærke er købt af Kinas største bilproducent Saic, men jeg konstaterer denne uge, at det eneste, der er tilbage fra MGs tid som britisk sportsvogn, er navn og logo. I dag er MG en rummelig og meget billig elbil.

Nellemann Group importerede britiske MG fra 1929 til 1989, så det er måske ikke så sært, at det nu igen er virksomheden med hovedkvarter i Kolding, som efter seks års forhandling henter det britiske ikonmærke til Danmark - og så alligevel. Der er nemlig også Nellemann, som importerer Kia, og firmaet er således særdeles godt kørende på elbilområdet. Men jeg finder hurtigt ud af, at der er stor forskel på MG og Kia's elbiler.

Annonce

Meget bil for pengene

I denne uge tester jeg MG ZS EV Luxury - det er topmodellen med soltag, læder, el-sæder og andet luksus til 250.000 kroner - man får helt utroligt meget bil for pengene. Indgangsprisen er 220.000 kroner, og ønsker man at lease, er der også tale om lave priser. Engangsydelsen er 5000 kroner og der betales 3000 eller 3500 kroner om måneden.


Mens der er ventetid på elbiler næsten over alt, står MG klar til levering - men mange må køre langt for at hente dem. En af forklaringerne på den lave pris er nemlig, at der ikke er et egentligt forhandlernet. Der købes ind online og hentes i en af de fire brandstores.

Motorjournalisten


Mens der er ventetid på elbiler næsten over alt, står MG klar til levering -  men mange må køre langt for at hente dem. En af forklaringerne på den lave pris er nemlig, at der ikke er et egentligt forhandlernet. Der købes ind online og hentes i en af de fire brandstores.

Annonce

Høj kabine

MG er i størrelse en halv klasse over Peugeot 2008. Den har et meget stort bagagerum og i kabinen er pladsudnyttelsen optimal. Der er højt til loftet, og det gør, at man med sæderne lagt ned har en lille varebil. Højden har også den fordel, at det er lettere at montere en barnestol og i det hele taget foretage sig noget i kabinen.

Det her kan laves meget smartere - adgangen til stikket er kringlet. Foto: Jens Eilertsen

Inden døre er der en blanding af hårde og noget dyrere materialer. Samlekvaliteten er ike så god som i Kia, men betjeningen er som den skal være - når vi lige ser bort fra, at fartpiloten er så godt gemt bag rattet, at det tager mig to dage at finde den. Der er nøglefri betjening, el-håndbremse og du trykker bare på en knap på automatvælgeren for at komme i park.

MG har ikke samme høje info omkring el-kørsel, som jeg finder i e-Niro, og jeg kan ikke forstå, at noget så vigtigt som rækkevidde står med meget småt i et hjørne af displayet bag rattet. Der burde være en side i skærmen med oplysninger om strømniveau og andet. Reguleringen af motorbremse burde foregå ved rattet - men den sidder på midterkonsollen foran gearvælgeren.

Annonce

270 kilometer

Der er tre køreprogrammer i bilen - det er fint. Hvis man vælger øko-programmet, kan der køres 270 kilometer. Det er uden aircon og med nedsat ydelse. MG har valgt et lille batteri - og slår selvfølgelig på, at det er det mest miljørigtige. Jeg havde regnet med, at det ville påvirke salget, at der ikke kan vælges en version med et stort batteri - i e-Niro har man valget mellem 289 og 460 kilometer - men jeg tager fejl. Der blev solgt 100 MG de første to måneder.

Vigtige oplysninger om rækkevidde - det lille tal nederst til venstre - står med meget småt. Foto: Jens Eilertsen

Mine erfaringer med elbiler gør, at jeg anbefaler de store batterier - med mindre elbilen er bil nummer to og kun køres i byen. Når rækkevidden er begrænset, kører man på langturen ind til standeren med hjertet oppe i halsen. Det er nemlig ikke lige så simpelt at lade som det er at tanke. Jeg har oplevet defekte standere, standere med kø og sandelig om ikke også jeg har oplevet, at Clever meddelte mig, at bilens konto var spærret. Der kan også ske det på langturen - det oplevede jeg i testbilen - at det betgynder at regne, og så skal der bruges strøm til viskere og afdugning.

Annonce

Flot crashtest

MG ZS EV Luxury er kvik. Den har - som mindste e-Niro - 136 hk og rykker fra 0-100 km/t på godt otte sekunder. Bilen er rummelig og har et anstændigt udseende. Den har en del sikkerhedsydstyr, og de katastrofale crashtest, kinesiske biler fik for mange år siden, er fortid. MG fik de maksimale fem stjerner, og sandelig om den ikke scorede flotte 90 procent i voksensikkerhed.

Endeligt skal der roses for fem års teknisk garanti og otte år på batterier. Der brillierer Kia dog med syv og otte år på e-Niro.

MG ZS EV Luxury

HK: 136

Nm: 353

0-100 km/t: 8,2 sek

Topfart: 140 km/t

Forbrug: 186 Wt/km

Ladetid: 80 procent på 40  minutter.

CO2: 0 g/km

Godt: Pris plads garanti

Skidt: Info om elkørsel.

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 6

Plads/fleksibilitet: 5

Sikkerhed: 4

Design: 3

Forbrug: 5

Præstationer: 5

Førerplads: 3

Garanti: 5

Oplevelse: 2

I alt 38

ÅRETS BEDSTE

Hyundai i10 38 Mini Cooper SE 38 MG ZS EV 38

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Historisk rundgang i Trinitatis

Elbobladet

Frokostjazz i Tøjhuset

Elbobladet

Nedsparing kan booste din pension markant

Elbobladet

Facelifted Crossland uden X

Elbobladet

Et øjeblik: Holder stenen øje?

Annonce