Annonce
Elbobladet

Du tager ikke skade af dårlig søvn i varme tider

For at komme de varme nætter til livs kan det være en fordel at ligge på en topmadras, der er åndbar og termoregulerende. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
For lidt søvn et par nætter i træk udgør kun en fare for dig, hvis du er inaktiv og ikke kommer ud i lyset og bevæger dig i dagene efter.
Annonce

Er du en af dem, der døjer med dårlig søvn flere dage i streg, når de varme nætter sætter ind, er der godt nyt.

- Der sker intet ved, at man engang imellem bliver søvnbesværet og ikke sover så mange timer flere nætter i træk, fordi man har det varmt, siger Mikael Rasmussen, der er søvnvejleder og medforfatter til bogen "Sov godt hele natten".

- Man vil sagtens kunne præstere på arbejdet næste dag, selv om man kun har sovet tre-fem timer, for døgnrytmen hjælper en til at komme i gang med dagen, fortsætter han.

Skal du kompensere med en middagslur?

Der er delte meninger om, hvorvidt du bør kompensere med en middagslur eller gå tidligere i seng, hvis du har sovet dårligt natten forinden og føler dig træt.

Søvnvejleder Mikael Rasmussen anbefaler, at du afholder dig fra at sove middagslur, fordi det skaber forstyrrelser i din døgnrytmen.

Søvnforsker Birgitte Rahbek Kornum mener sagtens, du kan tage en middagslur. Men oplever du, at du slet ikke er træt om natten, bør det genovervejes.

Din døgnrytme vil sørge for at holde dig kørende med stresshormoner, stofskifteprocesser, kropstemperatur og aktivitetsniveau.

Voksne mennesker anbefales syv-ni timers søvn hver nat - som udgangspunkt i et rum, der er 18 grader varmt.

Og selv om du selvfølgelig i nogen grad vil du kunne mærke, hvis du kun har sovet fire timer, vil det ifølge søvnforsker Birgitte Rahbek Kornum fra Københavns Universitet ikke påvirke din sundhed på længere sigt.

- Men hjernen kan godt fungere lidt dårligere, hvilket gør, at man også vil reagere dårligere, forklarer hun og tilføjer, at man nemmere kommer til at skælde ud, bliver mere aggressiv eller tager flere egoistiske beslutninger.

Annonce

Fare for inaktivitet

Men en dårlig nattesøvn er ikke noget, der skal stoppe dig i de planer, du allerede har lagt for den kommende dag.

- Faren opstår, når man gør dagen til en inaktiv dag og ikke kommer ud i lyset og får bevæget sig, men i stedet går i et "hvor er det synd for mig"-mode, siger Birgitte Rahbek Kornum.

Du kan selv gøre en række ting for at optimere dine chancer for en god nats søvn, når der 25 grader udenfor. Sørg for at mørklægge vinduerne, skab ventilation i rummet, og læg dig med et dynebetræk i stedet for hele dynen.

- Det bedste, du kan gøre, er at få temperaturen i rummet ned. Det hjælper ikke så meget at køle sig selv ned indvendig ved at drikke koldt vand. Det er lufttemperaturen, der afgør det, forklarer Birgitte Rahbek Kornum.

Vågner du svøbt i sved om natten, skal du huske, at det er normalt med opvågninger, og for nogle vil det ske fire til fem gange.

Sig til dig selv, at det er helt naturligt, og at du roligt kan slappe af i det. Læs eventuelt i en bog, der ikke er for spændende og dermed får adrenalinen til at pumpe.

Annonce

Svært at vurdere timetal

Inden du går helt i panik over de få timers søvn, du har fået, bør du ligeledes spørge dig selv, hvordan du egentlig ved, du kun har fået fire timers søvn.

- Det er et velkendt fænomen, at når man måler på folk, der sover, så viser det sig, at de har svært ved at vurdere, hvor meget de har sovet, og det er helt normalt, de vurderer forkert, forklarer Birgitte Rahbek Kornum.

Hvis du sover dårligt i en periode på tre måneder, er det ikke længere varmen, der er årsag til din dårlige søvn, og derfra bør alarmklokkerne ringe.

/ritzau fokus/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Baby-salmesang i Trinitatis Kirke

Elbobladet

Fredagsjam på Tøjhuset genopstår

Annonce