Annonce
Elbobladet

Duster - sjov der ikke koster

Dacia var indtil for kort tid siden den eneste veldesignede Dacia. Foto: Jens Eilertsen
Dacia Duster Prestige Blue dCi 115 4x4 ser rimeligt godt ud, og så er den sjov både på vejen og i terrænet. Prisen er kun 196.391 kroner
Annonce

SUV: Duster er lige så vigtig for Dacia som rundstykkerne er for bageren søndag formiddag. Det er den, som sælger bedst både herhjemme og i udlandet, og det kan man undre sig over, for det er den dyreste model i discountfamilien. Succesen har sikkert noget at gøre med, at Duster - lige indtil den smarte Sandero blev præsenteret for kort tid siden - var den eneste Dacia med et anstændigt design.

En del af æren for det gode salg skal også findes i, at Duster har en vis charme. Den er ikke kedelig at køre - faktisk kalder Duster i den testede version på samme varme følelser herfra som noget dyrere biler. Det har noget at gøre med den måde, den bevæger sig på - både på vejen og i terrænet.

Bag de pæønd linjer gemmer der sig en rummelig kabine. Foto: Jens Eilertsen

Testbilen har 4x4 med differentialespær, hjælp til nedkørsel i terrænet, ekstra frihøjde og andet, som gør den egnet til offroad. Den klarer sig fint uden for asfaltvejen, selv om der ikke er reduktionsgear. Når jeg kører gennem skoven, kan jeg ikke lade være med at tænke, hvor fantastisk det er, at man kan få en bil med alt det, som Duster i den testede version byder på, for under 200.000 kroner.

På listen over standardudstyr finder vi navigation, bakkamera, aircon og lidt andet. Jeg synes lige, at der bør investeres 7500 kroner i nøglefri betjening og multi-view kamera. Ellers er der ikke noget, jeg direkte savner.

Annonce

Skår i glæden

Men der er dog et skår i glæden. Dieselmotoren er ny og ren - den er til Add Blue - men ydelsen er kun 115 hk, og det er måske årsagen til, at gearingen i de små gear er meget lav, mens der så er et stort spring til de højere gear. Man skal lige vænne sig til, at der skiftes meget hurtigt i bunden og køres op i omdrejninger i de høje gear. Bilen er ikke sløv - 0-100 km/t klares på 10,6 sekunder, og det er faktisk rigtigt fint i den klasse.


Når jeg kører gennem skoven, kan jeg altså ikke lade være med at tænke, hvor fantastisk det er, at man kan få en bil med alt det, som Duster i den testede version byder på, for under 200.000 kroner.

Motorjournalisten


Basisprisen for en 100 hk benzin med tohjulstræk er 156.000 kroner for versionen med 100 hk benzinmotor. Topmodellen har 150 hk benzinmotor og koster lige på den anden side af 200.000 kroner. Dacia hævder, at der er tale om lagerbiler - der kan altså være en prisstigning på vej.

Annonce

Tid til forandring

Jeg har altid været vild med Duster-designet, men jeg er også et eller andet sted kommet dertil, hvor jeg synes, at der skal fornyelse til. Det er som om Duster har set ud som den gør i en evighed, men det er altså kun godt 10 år siden, den første model kom hertil. Det er dog stadig sådan, at man kan klæde sin Duster på med fed frontbøjle, stafferinger og andet sjov og så få en rigtig fed bil ud af det.

Kabinen er selvfølgelig ikke plastret til med de fineste materialer, men alt fungerer godt i Duster. Foto: Jens Eilertsen

Kabinen er selvfølgelig ikke plastret til med dyre materialer og syv tommer skærmen er ikke på størrelse med den, du har hjemme i stuen. Men når vi tager prisen i betragtning, så er der meget at glæde sig over. Blandt andet en fin tripomputer, der også viser kørsel uden for brug (når du slipper speederen, aktiveres fuel cut-off) - det er Renault og Dacia ene om.

Der er også noget af det nye sikkerhedsudstyr i Dacia - blandt andet advarsel om bagfrakommende trafik - men det blev kun til tre stjerner ved crashtesten i 2017.

Pladsen er god over alt, du får plan bund, når bageste sæderygge lægges ned og så må Duster trække op til 1500 kilo.

Der er tre års teknisk garanti - det kan man godt more sig over, fordi moder-mærket Renault kun har to år. Men der er så til gengæld ikke meget at grine af, når vi snakker rustgaranti. Den er på seks år mod forventet 12.

Dacia Duster

HK: 115 Nm: 251

0-100 km/t: 10,6 sek. Topfart: 175 km/t

Forbrug: 20 km/l CO2: 131 g/km

Godt: Pris. Skidt: Benplads seks års rustgaranti.

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 5

Plads/fleksibilitet: 4

Sikkerhed: 2

Design: 4

Forbrug: 4

Præstationer: 4

Førerplads: 3

Garanti: 2

Oplevelse: 4

I alt 32

ÅRETS BEDSTE: Seat Leon Hybrid 38 - Toyota RAV4 - VW ID.3 36 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Elbobladet

DS udfordrer tyskerne

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Ny butik på vej på Vejlevej: - Vi er vilde med varer, der bare er bedre

Elbobladet

De kridtede sko er klar i startblokken: Sådan forbereder de lokale butikker sig til at genåbne

Elbobladet

Fem planter der giver pangfarver i haven

Elbobladet

Se fotos: Solopgang ved Lillebælt

Elbobladet

Sympatisk Hyundai i20

Elbobladet

Renault vækker kultbil til live

Elbobladet

Tantes Have afventer spændt genåbning: - Så snart vi ved noget, kan vi sige 'go' til en masse

Annonce