Annonce
Elbobladet

Efter kritik spørges jobcenter-brugerne igen: Hvordan går det så nu?

Hvordan går et egentlig med Jobcenteret - og for dets mange brugere? Arkivfoto: Søren Gylling
Hvordan går det med at gøre Jobcentret bedre? Det bliver 5000 af brugerne spurgt om.

Fredericia: For nogle år siden var Jobcentret i Fredericia udsat for kritik. Flere undersøgelser, rapporter, anbefalinger og politiske beslutninger senere er det blevet tid at spørge brugerne: Hvordan går det så nu?

I den kommende tid sendes spørgeskemaer ud til e-boksen hos omkring 5000 fredericianere, der har det tilfælles, at de mindst to gange i løbet af det sidste halve år har haft samtaler med Jobcentret.

I den anonyme brugerundersøgelse med knap 50 spørgsmål fordelt over seks temaer kan brugerne spore Jobcentret og politikerne i byrådets social- og beskæftigelsesudvalg ind på, hvor godt det egentlig går på Jobcentret.


Det er vigtigt for os, at brugerne føler at den plan, der lægges for dem, også er deres egen plan.

Sanela Ljeskovica, koncernchef for beskæftigelse


- Vi skal sørge for løbende at se på, om vi er på rette vej. Derfor vil vi fremover gennemføre undersøgelser som denne her hvert år, siger udvalgsformand Peder Tind (V)

Han håber, at undersøgelsen viser, at Jobcentret er på det, han kalder rette vej.

- Målet må være at gøre alle tilfreds, og at alle føler sig godt behandlet, siger han.

Men kan man på et jobcenter gøre alle glade?

- Nej, tit og ofte er det jo komplekse, individuelle og tunge sager. Men hvis vi skal kunne reagere på kritikpunkter, er vi nødt til at kende dem. Derfor giver det mening med en undersøgelse som denne, siger Peder Tind.

Håber på stor deltagelse

Sanela Ljeskovica, der er koncernchef for beskæftigelse hos Fredericia Kommune, glæder sig til at se resultatet af undersøgelsen.

Hun forventer ikke, at alle brugere er glade og tilfredse med deres situation eller med alle tiltag, Jobcentret lægger foran dem.

- Men vi gør os meget umage med, at alle føler sig hørt. Det er vigtigt for os, at brugerne føler, at den plan, der lægges for dem, også er deres egen plan, siger Sanela Ljeskovica.

Hvor mange af de 5.000 skal svare, før du betragter undersøgelsen som en succes?

- Så mange som muligt. Jeg kan ikke sætte tal på. Jeg håber bare, at så mange som muligt vil bruge de 10-12 minutter, det tager. Og vi er taknemmelige for alle de svar, vi får, siger koncernchefen.

Undersøgelsen er udarbejdet af Jobcentret selv og er altså ikke tilkøbt af en leverandør udefra. Derfor kan centret heller ikke oplyse, hvad analysen koster.

Som koncernchef for beskæftigelse står Sanela Ljeskovica i spidsen for Jobcentret. Arkivfoto: Dorte Brandsen.
Udvalgsformand Peder Tind (V) lægger op til, at den store spørgeskemaundersøgelser bliver en årligt tilbagevendende ting. Arkivfoto: Peter Friis Autzen
Annonce
Annonce
Elbobladet

Mystisk musikvideo fra Fredericia

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Ny genbrugsbutik i Prinsessegade: Sussi udlever retrodrømmen

Elbobladet

Hun var SÅ forsigtig, men endte alligevel med at smitte hele familien: Nu advarer Gitte alle andre mod at lade corona-paraderne falde

Elbobladet

Mere liv i Vendersgade: Patienter rykker ind og ny restaurant er på vej

Elbobladet

Arkana kommer til sommer

Elbobladet

Nyt liv på vej i det gamle bøfhus: Succesfuld dessertcafé vælger Fredericia foran Odense, Herning og Aarhus

Elbobladet

Venner er gået sammen om at åbne tattoo-butik: - En fælles arbejdsdag er bedre end en dag derhjemme

Elbobladet

På den 2. side: Klar, parat, spis

Annonce