Annonce
Elbobladet

En gylden gade mellem Fredericia og Middelfart fylder 50

Fredericia Dagblad 17. oktober 1970. Dagbladet fyldte otte sider med billeder og tekst om byggeriet af Den Ny Lillebæltsbro, der blev indviet få dage senere den 21. oktober. Farvefotoet på avisens forside var noget helt nyt, og inde i bladet kunne man læse om alt lige fra den forudgående politiske debat, anlægslovens vedtagelse i Folketinget 1962, byggestarten i 1965 og de mellemliggende års meteorologiske undersøgelser, undersøgelser af konstruktionen  og Lillebælts strøm- og bundforhold osv. osv.
Da Den Ny Lillebæltsbro blev indviet i oktober 1970, forudså mange, at den først og fremmest ville tjene lokal- og landsdelstrafikken. Det holdt slet ikke stik.
Annonce

Lillebælt: Den Ny Lillebæltsbro, der fylder 50, skulle tjene flere formål.

Ikke mindst aflaste Den Gamle Lillebæltsbro indviet i 1935.

Privatbilismen voksede støt, og da motorvejsudbygningen på begge sider af bæltet var i fuld gang, kom man ikke uden om en forbindelse mere over farvandet mellem Middelfart og Fredericia, mellem Fyn og Jylland - ja mellem Øst- og Vestdanmark.

Over otte sider i Fredericia Dagblad 17. oktober 1970 beskrev avisen baggrunden, byggeriet og det samtidig bevægende bye-bye til århundredes færgefart.

Men fordi bil-, tog- og godstrafikken mellem Danmark og resten af Skandinavien siden 1960'erne i høj grad kørte ad den nye fugleflugtslinje ned gennem Sjælland, Lolland-Falster og via Rødby-Puttgarden til Vesttyskland, slog Fredericia Dagblads analyse fast:

Den Ny Lillebæltsbro ville først og fremmest gavne landsdelstrafikken mellem øst og vest og samtidig blive en gylden gade mellem Fredericia og Middelfart. I årene frem viste det sig dog, at forbindelsen over Lillebælt, som kong Frederik 9. indviede få dage senere den 21. oktober, ikke alene bandt Jylland, Fyn og Sjælland sammen.

Den blev også en fugleflugtslinje sydpå (om end med et drej ved Kolding), da resten af Jyllands motorveje nordpå, vestpå og til landegrænsen anlagdes.

Annonce

Var Europas 4. største

I den fyldige foromtale 17. oktober for 50 år siden nøjedes avisen dog med at forudse, at broen og de nye motorveje her i området ville sætte yderligere gang i samarbejdet mellem Fredericia og Middelfart.

Blandt hvad angik skoler og sygehuse. Ligesom nye store industriområder på begge sider og flere og flere industriarbejdspladser ville begunstiges, da de gerne lægger sig tæt ved motorveje, så deres produkter har frit løb til aftagerne.


Elegant og spændstig rækker den nye motorvejsbros tilsyneladende så spinkle konstruktion sig over Lillebælt. Den synes at hvile så let på Jyllands og Fyns jord, står på tåspidser i den i den stærke bæltstrøm.

Fredericia Dagblad 17. oktober 1970, fire dage inden indvielsen


Den Ny Lillebæltsbro er 1700 meter lang. Den var Danmarks første hængebro af sin art og Europas fjerdestørste.

De to tårne - pylonerne - rejser 120 meter over havets overflade. De står på hver 210 jernbetonpæle, der er rammet 30 meter ned i havbunden. Gennemsejlingshøjden er 42 meter. Broens bredde 31,2 meter.

Annonce

Brug for en mere?

Den har fra start haft tre kørebaner og et nødspor i hver retning. Kørebanerne er lagt på stålkasser på hver 12 meters længde. De er hule og vejer hver 270 ton. Nakskov Skibsværft byggede kasserne, som blev sejlet hertil, svejset sammen, hejst op og monteret på broen, der bæres af stålkabler. Kablerne er hver 1500 meter lange og har en diameter på 58 centimeter. Hvert af disse tykke kabler består igen af 61 mindre, snoede kabler. De store kabler buer sig op over pylonerne, ned igen og samles i enorme ankerblokke på land.

Indvielsen varede tre dage i oktober 1970. Officielt klippede kong Frederik 9. snoren 21. oktober. Forinden var der blandt andet brovandringer for alle, og 175.000 deltog. Foto: Kamma Varming, Lokalhistorisk Arkiv for Fredericia og Omegn

Efter debat og forarbejde vedtog Folketinget anlægsloven til Den Ny Lillebæltsbro i 1962. Byggeriet gik i gang i 1965, og 21. oktober 1970 kunne kongen og trafikminister Ove Guldberg (V) altså indvie broen.

I de senere år er der fra flere sider agiteret for en tredje forbindelse over Lillebælt. Eventuel helt parallelt med denne måneds 50-års fødselar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Elbobladet

To mindehøjtideligheder

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Forfatter giver foredrag om Iran

Elbobladet

Historisk rundgang i Trinitatis

Elbobladet

Frokostjazz i Tøjhuset

Elbobladet

Facelifted Crossland uden X

Elbobladet

Nedsparing kan booste din pension markant

Annonce