Annonce
Elbobladet

En lille limousine

Utroligt, at det kun er få år siden, jeg kritiserede Mazda-designet. Foto: Jens Eilertsen
Mazda3 2.0 Skyactive-G Cosmo til 287.000 kroner tåler på flere områder sammenligning med BMW 3-serie.
Annonce

Sedan: Denne uges testbil har segmentets smalleste motorprogram. Der vælges mellem en 2.0 122 hk benzin og en 1.8 116 hk diesel. Og det er så det - ingen powerversion, ingen el, hybrid eller plug-in.

Når det er sagt, skal jeg lige godt love for, at benzinmotoren imponerer. På motorvejen er der lige så stille i kabinen som i bibliotekets læsesal og forbruget er helt i bund, når bilen køres pænt. Man kan jo godt undre sig over, at Mazda3 kan køre lige op med konkurrenterne på den konto, fordi Mazda som den eneste ikke er redet med på downsize-bølgen, men for nogle år siden præsenterede mærket Skyactive-motorerne med et enestående forhold mellem forbrug og præstationer.

Testbilen har markedets mest effektive start/stop - motoren sætter først i gang, når speederen røres og ikke, når koblingen slippes - den har i-Loop, som er en genanvending af bremseenergien, og som noget helt nyt har den cylinderfrakobling. Det foregår sådan, at to cylindre helt umærkbart kobles fra, når der køres med konstant hastighed.

Resultatet er, at man kan køre næsten 18 km/l ved meget pæn kørsel. Det er flot i en 2.0 -og det er en af årsagerne til, at jeg ikke anbefaler diesel, som ellers kun er 12.000 kroner dyrere.

En ting mangler der dog i benzinmotoren - det er power, når der skal accelereres op fra lave omdrejninger. Motoren er lige forsigtig nok og det understøttes af opgivelsen. 0-100 km/t på 10,4 sekunder er ikke prangende - og da slet ikke, når den mindre diesel har en opgivelse på 10,3 sekunder. Men der er en stærkere benzinmotor på vej.

Mazda3 kommer helt frem i feltet, når vi snakker design. Det er ikke ret mange år siden, jeg var ude med riven med hensyn til Mazda-design, men den er stillet tilbage i redskabsskuret. Nu står jeg bare midt i rosenbedet og må overgive mig.

Prøvekøreren

Annonce

Fedeste design

Mazda3 kommer helt frem i førerfeltet, når vi snakker design. Det er ikke ret mange år siden, jeg var ude med riven med hensyn til Mazda-design, men den er stillet tilbage i redskabsskuret. Nu står jeg bare midt i rosenbedet og må overgive mig.

Det pudsige ved Mazda3 er, at den ser større ude, end den er, og det gør jo, at jeg et kort sekund mener, at man godt kan spare det prishop, der er op til Mazda6. Når jeg sætter mig ind på testbilens bagsæde, kommer jeg på andre tanker. Pladsen er ikke prangende.

Det er baggerummet så til gengæld. 444 liter er der at gøre godt med, og jeg synes altså, at man både på grund af pladsen og udseendet bør vælge sedan, der har prislighed med hatchback.

Annonce

Eksklusiv

Mazda3 har i Cosmo læderkabine, betjeningen af skærmen med en joystick mellem sæderne er optimal - kabineindretningen og føreroplevelsen er til topkarakter med kors, bånd og stjerner på og jeg sammenligner gerne denne bil med en BMW, når vi snakker kvalitet, materialevalg og andet. Der mangler lige lidt oplysninger i tripcomputeren, men det tænker jeg ikke på i den tyste japaner, der i øvrigt har verdens bedste gearskift.

Denne vælger er et studie værd og jeg vil aldrig give de 22.000 kroner, det koster at få seks trins automatik, selv om det kun koster 0,7 km/l. 22.000 kroner er ikke meget for automatik, men det undrer mig, at Mazda i en high-tech bil som 3 har et system med gammeldags vælger og uden skift ved rattet.

Mazda3 2.0 Sedan

HK: 122 ved 6000 omdr

Nm: 213 ved 4000 omdr.

0-100 km/t: 10,4 sek

Topfart: 197 km/t

Forbrug: 16,1 km/l

CO2: 139 g/km

Godt: Look kvalitet gearskift sikkerhed

Skidt: Plads bag


BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 5

Plads/fleksibilitet: 2

Sikkerhed: 5

Design: 5

Forbrug: 4

Præstationer: 2

Førerplads: 5

Garanti: 3

Oplevelse: 4

I alt 35


ÅRETS BEDSTE

Hyundai Kona E 41

Hyundai Kona diesel 38

Toyota Corolla Hybrid 38

VW T-Cross 37

Renault Megané R.S. Trophy 37

Toyota RAV4 Hybrid 37

Peugeot 508 37

Kia e-Niro 36

Alfa Romeo Stelvio 36

Mazda3 2.0 35

Kia Proceed 35

Alfa Romeo Giulia Veloce 35

DS 7 Crossback 35

BMW 320d 34

Honda CR-V Hybrid 34

Annonce

Fin pris

Mazda3 koster fra 250.000 kroner, og det skal nok få nogle til at tænke: Den er for dyr, jeg kan jo få en Golf for 253.000 kroner og den nye Corolla for 246.000 kroner.

Og det er ganske rigtigt, men hør lige her, hvad der er i billigste Mazda3: Adaptiv fartpilot, LED-forlygter, fjernlysstyyring, head-up display i forruden, næsten fuld sikkerhedspakke, p-sensor bag, el-foldbare sidespejle, 8,8 tommer skærm, navigation, Apple CarPlay, stemmestyring, DAB-radio, aircon, sædevarme og rigtigt meget mere.

Derfor er 250.000 kroner en fin pris, men jeg synes alligevel, man bør ofre de 37.000 kroner, der er op til Cosmo med læderkabine, nøglefri adgang, kamera hele vejen rundt, front cross traffic alert og rear cross trafic brake (bilen bremser, hvis man kører ud og der kommer trafik fra siden), el-forsæder og meget mere. Helt vildt, at denne bil kun koster 287.000 kroner.

Skal vi lige runde af med at fortælle, at Mazda3 ved crashtesten opnåede en kanonscore på 98 procent voksensikkerhed.

Let udsyn til let læselige instrumenter. Foto: Jens Eilertsen
Der er 444 liter at gøre godt med i bagagerummet. Foto: Jens Eilertsen
Er det ikke bare en lækker front? Foto: Jens Eilertsen
Vil man følge med i brændstofforbruget, er der rig mulighed for det. Foto: Jens Eilertsen
Dette gearskift og joystick-betjeningen af skærmen er et studie værd. Foto: Jens Eilertsen
Der er prislighed mellem sedan og hatch - jeg vælger sedan. Foto: Jens Eilertsen
Man må godt stikke snuden frem, når den ser sådan ud. Foto: Jens Eilertsen
Mazda3 har en basispris på 250.000 kroner - det er billigt, når vi tager udstyret i betragtning. Foto: Jens Eilertsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

På den 2. side: Går du med maske?

Annonce