Annonce
Elbobladet

Få styr på dette når du skifter til vinterdæk

Står den på nye vinterdæk i år, anbefaler FDM, at du går efter dæk, der ikke bare har gode egenskaber på sne og is men også på tør og våd vej. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Skift til vinterdæk, før frosten rammer, og få tjekket motor samt batteri, når du nu er i gang.
Annonce

Det er tid til at få vinterdæk på bilen, og selv om du ser solskin og tørre veje, når du kigger ud af vinduet, så bør du ikke vente med at få det gjort.

- På trods af milde vintre, kan der pludselig komme dage, som overrasker - og det skal man være rustet mod, siger Jørgen Jørgensen, der er seniortekniker i bilejernes interesseorganisation FDM.

Det er ikke et lovkrav at køre med vinterdæk i Danmark, men FDM anbefaler, at du har vinterdæk på om vinteren og sommerdæk på om sommeren. Skift i takt med vinter- og sommertid - også selv om frosten måske ikke har ramt vejene endnu.

Vinterdæk

FDM anbefaler, at du bruger vinterdæk, når vi går overgår til vintertid.

Det er ikke noget lovkrav om, at du skal køre med vinterdæk i Danmark. I nogle lande er det til gengæld et lovkrav, og derfor kan du få problemer, hvis du kører på skiferie med sommerdæk på bilen.

Har du ikke helårsdæk, så skift til vinterdæk i løbet af november. Er dit sommerdæk nedslidt, bør du gøre det allerede i oktober. Et dækskifte koster mellem 200 og 700 kroner. Du skal ligeledes betale for at få opbevaret dækkene på værkstedet.

- Hellere være en uge for tidlig på den, så man ikke står en mandag og skal have skiftet vinterdæk sammen med en masse andre, siger han.

Det er ikke det eneste problem, du kan støde på, hvis du først tænker på vinterdæk, når den hårde frost lander.

- Det kan være næsten umuligt at få det gode dæk ved forhandleren, eller måske har de ikke tid til at skifte dem, siger Jørgen Jørgensen.

Når du skal vurdere, om dine dæk kan holde en sæson mere, så forhør dig hos dækfirmaet. Du kan også selv tjekke, hvor meget slidmønster, der er tilbage på dækket - loven siger minimum 1,6 mm, mens FDM anbefaler minimum 3 mm.

Annonce

Frostsikker motor

Hvis du alligevel er forbi mekanikeren, kan du få dem til at tjekke, om motoren er frostsikker.

Det samme gælder batteriet - få styr på, om det kan holde til kulden, så du undgår at skulle ringe efter starthjælp, når den første frostmorgen melder sig.

- Hvis man i forvejen er inde og få vinterdæk på, så tjekker nogle værksteder batteriet uden beregning - men som god service, siger Jørgen Jørgensen.

Husk desuden selv at fylde frostsikret sprinklervæske på bilen, så du ikke risikerer, at sprinklervæsken fryser, og systemet frostsprænger.

Annonce

Mål lufttrykket

Vil du have dine vinterdæk til at holde længere, så sørg for at måle lufttrykket på dine dæk en gang om måneden.

- Ved altid at have det optimale lufttryk, sikrer man dækkets arbejdsbetingelser, hvilket giver den bedste udnyttelse af dem, siger Volker Nitz, der er direktør i Dækbranchen Danmark og ansvarlig for Rådet for større Dæksikkerhed.

Derudover kan du forlænge levetiden på dine dæk ved at køre med de rigtige dæk på den rigtige årstid.

- Vinterdæk bliver mere slidte ved at køre om sommeren, og sommerdæk har ikke godt af at køre rundt om vinteren, så ud over trafiksikkerhed er der også økonomi i det, siger Volker Nitz.


Vinterdæk bliver mere slidte ved at køre om sommeren, og sommerdæk har ikke godt af at køre rundt om vinteren, så ud over trafiksikkerhed er der også økonomi i det.

Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark og ansvarlig for Rådet for større Dæksikkerhed.


Når dine sommer- eller vinterdæk ikke er i brug, så sørg for at få rengjort dem. Opbevar dem et køligt og mørkt sted, og læg dem ovenpå hinanden, da det også forlænger deres levetid.

/ritzau fokus/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Vælg te som du vælger din vin

Elbobladet

Kongehuset - fortid eller fremtid?

Elbobladet

Fredslyset 2020

Elbobladet

Peugeot 208 ser ud til at holde hjem

Annonce