Annonce
Elbobladet

Forskerspirer har nerver på inden skandinavisk finale

Lærke Busse (til venstre) og Annabell Larsen har forsket i, hvordan elektromagneter kan bruges som miljøvenlig fremdrift i biler. De har også udtænkt markedsføringen af et eventuelt produkt. Foto: Peter Friis Autzen
På lørdag skal de forvare Højmosen ved Skandinavien-finalen i First Lego League. De er forberedt til fingerspidserne, men bider også lidt negle.
Annonce

Erritsø: Sebastian Pedersen, Lærke Busse, Annabell Larsen, Alexander Sadolin, Nicklas Jensen, Alexander Nordstrand, Rasmus Thy og Victor Ørnskov. Otte navne, der senere på ugen skal forsvare Fredericias, Erritsøs og Højmosens navn ved den skandinaviske finale i First Lego League. Hvis de vinder, kan de komme til næste runde ude i Europa eller i USA. Og de vil gerne vinde.

- Vi har forsket, siger Annabell og Lærke.

De to har udtænkt et koncept for elektromagnet-drevne, selvkørende delebiler. De har søgt viden hos andre kilder - både på nettet og i virkeligheden. Og så har de eksperimenteret.

- Når man skifter strømmen i elektromagneter, kan det skubbe en hover-bil, siger Annabel og beder Lærke demonstrere.

Med to elektromagneter og håndstyrede strømstyrker, lykkes det Lærke at få en ophængt magnet til at glide hen ad en line. Det kræver lidt snilde, men det virker. De fleste gange. Se eventuelt videoen på netavisen, ElboBladet.dk.

De to har også lavet papmodeller af biler og vejbaner med roterende magnet-pinde. Også her lykkes det at få bilen til at bevæge sig hen over vejbanen ved at dreje på magnet-pindene, som var det et lille bordfodboldspil.

- Der er nogle udfordringer ved metoden, siger Lærke.

- For eksempel, at andre biler sidder fast i magneterne.

Men den slags udfordringer er til for at blive løst - og det arbejder de to forskerspirer videre på.

Det bliver dyrt. Det er nok noget, kommunen skal betale. Eller staten.

Alexander Sadolin

Annonce

Arbejde og forældreopbakning

Lærke og Annabell har engageret sig meget i projektet. Og også trukket på forældrenes opbakning derhjemme.

Det er godt med forældreopbakning, men det kan også blive for meget, lyder det fra de to selvstændige piger.

- Det er jo vores projekt - ikke vores forældres, siger Lærke.

Annabells far er ingeniør og meget begejstret over pigernes opfindelse.

- Han vil meget gerne hjælpe til. Men det skal han ikke, siger hun og griner.

Annabell håber en dag at blive ingeniør. Lærke drømmer om at blive kok.

Annonce

Udregninger og at regne den ud

I den anden ende af klasselokalet sidder en flok drenge og arbejder med de små lego-konstruerede robotter.

En række opgaver skal løses på en bane. Til det formål er robotterne forsynet med hjul, sensorer, programmeringsenheder og en grab eller et fejeblad.

Når holdet skal dyste i Roskilde, skal robotterne helst arbejde fejlfrit. Det vil sige, at de skal kunne finde rundt på en bane og løse små opgaver undervejs: Stable klodser det rigtige sted, vælte en kasse, skubbe til en gynge og så videre.

Det er et tilfælde, at robotholdet er drenge, mens forsker-duoen er piger. Drengene har også bidraget til forsker-arbejdet ved blandt andet at regne på, hvad en elektromagnet-drevet bil vil koste - og hvad det vil koste at lægge teknologien ned i vejbanerne.

- En bil vil koste cirka 400.000 kroner at producere, siger Alexander Nordstrand.

- Så den skal nok sælges for omkring 700.000, så der også er penge til vejbanerne, siger Rasmus Thy.

Alexander Sadolin indskyder, at det kommer til at koste mange penge at lægge magnetteknologien ned i vejbanerne: Omkring 400.000 kroner pr 12 meter vejbane.

- Så det skal nok betales af kommunen eller staten. Til gengæld kan bilerne derefter køre på solceller, vindenergi og bølgeenergi, siger han.

At programmere en robot kræver, at der arbejdes i detaljen. Og dem er der virkelig, virkelig mange af, når først man kommer ind i projektet. iPaden, som Rasmus Thy står med, bruges til programmeringen. Foto: Peter Friis Autzen
Alexander Nordstrand, Rasmus Thy og Alexander Sadolin har blandt andet haft til opgave at regne på, hvad magnet-drevne biler og vejbaner vil komme til at koste. Og det bliver ikke billigt. Foto: Peter Friis Autzen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Vælg te som du vælger din vin

Elbobladet

Kongehuset - fortid eller fremtid?

Elbobladet

Fredslyset 2020

Elbobladet

Peugeot 208 ser ud til at holde hjem

Annonce