Annonce
Elbobladet

Fredericianer blev mobbet med sin akne: Nu har hun lavet egen hudplejeserie

24-årige Tanja Radu fra Fredericia har lavet sin egen hud- og hårplejeserie, efter hun har testet produkterne gennem tre år på sig selv. Navnene på hudprodukterne hedder Be gone, Panda eyes, Bad vibe, She glows og I got this og har alle en personlig historie bag sig. Blandt andet refererer "Be gone" til bumserne, som skal væk, mens "panda eyes" er en reference til Tanja Radus problemer med sorte render under øjnene. "I got this" er hendes motto. Foto: Gustav Roesbjerg Pedersen
24-årige Tanja Radu har startet sin egen virksomhed, der producerer hudpleje- og hårprodukter. Selv har hun døjet med hudproblemer gennem sin barndom. Problemet har dog været med til at give den karismatiske fredericianer idéen til sin virksomhed.
Annonce

Fredericia: Mørke render under øjnene og store problemer med akne i både ansigt og på krop.

Netop dette førte til, at den nu 24-årige Tanja Radu oplevede problemer med mobning i sin barndom.

- Jeg havde akne og blev mobbet, da jeg var i teenagealderen. Jeg blev kaldt pimpleface (bumseansigt, red.), og det gjorde, at der ikke var mange, som ville være venner med mig, for folk gjorde nar af det. Jeg dækkede alle spejlene derhjemme, for jeg havde ikke lyst til at kigge på mig selv. Jeg syntes, jeg var grim, forklarer Tanja Radu, der i dag ikke er synligt ramt af sin akne.

Årsagen skyldes ifølge den unge fredericianer, at hun bruger sine nye hudplejeprodukter. Gennem tre år har hun testet produkterne, der sælges gennem hendes nye virksomhed Tanjaraduskin.

Annonce

Sad i butikkerne

Det er nu ikke, fordi Tanja Radu ikke ønskede at gøre noget ved sin hud, da hun mødte problemer med sin hud. Hun undrede sig særligt i de sene teenageår, da alkohol og rygning kom ind i folks tanker, at hun var uforstående over, hvorfor hendes hud var anderledes.

- Alle havde flot hud modsat mig, som aldrig har røget eller drukket alkohol. Jeg forstod ikke, hvad jeg gjorde forkert, og når jeg var i butikker såsom Matas eller Bilka for at kigge efter hudprodukter, blev jeg træt af, at jeg skulle kigge efter, hvad produkterne indeholdt. Jeg sad ned i butikkerne og slog hver ingrediens op, så jeg kunne se, om det var noget jeg kunne tåle, forklarer hun.

Noget, hun mener, ingen skal gennemgå.

- Jeg skal være den første til at sige "værsgo, brug det her", hvis man for eksempel har tør eller sensitiv hud. Der er mange, som allerede gør det, men de skjuler, hvad de putter i produkterne, mener Tanja Radu.

Om Tanja Radu

Født i Berlin, Tyskland, men af serbisk herkomst.

Flyttede sammen med sin familie til København femårig. Siden hun var ti år, har hun boet i Fredericia.

24 år.

Er uddannet receptionist fra IBC Fredericia.

Privat danner hun par med kæresten Ehab.

Har startet virksomheden Tanjaraduskin, som sælger kosmetiske produkter til folk rundt i Danmark. Størstedelen af hendes kunder er fra Københavnsområdet.

Har 5853 følgere på det sociale medie Instagram og 1226 følgere på Facebook.

Taler seks sprog flydende - dansk, tysk, engelsk, bosnisk, serbisk og russisk.

Hvis jeg tager ned i en butik, der sælger hudprodukter, og fortæller om mine hudproblemer, forestiller jeg mig, at ekspedienten kan vejlede mig til et produkt, der kan hjælpe. Hvad er det specifikt, at dit produkt kan, som andre ikke kan?

- Jeg ved, det virker, for jeg har testet det på mig selv gennem tre år, og hvem kan sige, at de har gjort det? Derfor kan jeg stå inde for det, for jeg har taget fotos af hvert eneste skridt, og derfor ved jeg, at jeg kan hjælpe, hvis du har tør, fedtet hud og urenheder. Jeg havde akne helt ned ad ryggen, konstaterer hun.

Annonce

Nægtede lægens forklaring

Særligt en tur hos lægen gjorde indtryk på hende. Her fik hun at vide, at hendes sorte render under øjnene ikke var til at ændre.

- Men der er ingen, som skal sige til mig, at jeg kommer til at leve med det. Jeg sagde godt nok til ham, at det var i orden, men så begyndte jeg at finde ud af, hvordan et produkt kunne ændre det, siger Tanja Radu.

Hun kom i kontakt med tre kosmetologer, som har udviklet de produkter, hun har testet. Undervejs er der givet tilbagemeldinger, så produkterne er rettet til, hvis de ikke har fungeret.

Annonce

Talerør på sociale medier

Selv betegner Tanja Radu sig ikke som nogen ekspert inden for hudpleje. Hun er bare testpersonen, nævner hun.

Til gengæld er hun god til at snakke og hjælpe folk, understreger hun.

Det kommer blandt andet til udtryk på de sociale medier, hvor hun særligt beskæftiger sig med Instagram og har knap 6000 følgere.

Bag på samtlige produkter er der en lille panda. Det asiatiske dyr har fyldt meget hos hende, da hun ofte er blevet kaldt det af såvel familie som andre bekendte. "Du ligner en panda, sover som en, er lidt buttet og har sorte øjne," har hun ofte hørt, uden at det i de fleste tilfælde skulle forstås negativt. Foto: Gustav Roesbjerg Pedersen

Det hele begyndte med, at hun lavede en platform, hvor hun lavede sjov med sin egen hud for at være et talerør for folk med samme problem. Siden har hun også beskæftiget sig med at svare på andre folk problemstillinger.

- Folk skriver deres problemer til mig, og så laver jeg en livesending, hvor jeg fortæller om det uden at nævne vedkommendes navn. Derefter giver jeg mit råd til problemet, ligesom mange andre gør det, forklarer Tanja Radu.


Jeg blev kaldt pimpleface, og det gjorde, at der ikke var mange, som ville være venner med mig, for folk gjorde nar af det. Jeg dækkede alle spejlene derhjemme, for jeg havde ikke lyst til at kigge på mig selv. Jeg syntes, jeg var grim.

Tanja Radu


Særligt kvinder med anden etnisk baggrund end dansk udgør en stor del af fredericianerens følgere.

- Jeg vil gerne være noget for dem og hjælpe dem gennem deres problemer, hvad end det handler om ægteskabs- eller hudproblemer. Vi kvinder skal holde sammen, siger Tanja Radu, der af og til bliver genkendt af andre på gaden.

- Så smiler jeg og siger hej. Jeg giver også gerne et kram og får taget fotos, hvis de ønsker det, men jeg er helt nede på jorden over det. Det er ikke antallet af følgere, som bestemmer, hvordan man opfører sig, siger hun og affejer al snak om, at der på et tidspunkt kan opstå stjernenykker:

- Nej, nej, nej. Det skal aldrig ske. Jeg er jo bare lille Tanja fra Fredericia, der ikke var god til matematik i skoletiden.

Annonce

Salg er begyndt

Indtil videre har starten på tilværelsen med Tanjaraduskin været travl. Det fremgår af skærmen på hendes mobiltelefon, der efter en lille times snak er fyldt med notifikationer og beskeder fra Instagram-brugere, der har kontaktet hende.

Salget foregår nemlig via beskeder indtil hjemmesiden er kommet op at køre. Derfor står hun selv for de praktiske gøremål såsom at modtage betaling, skrive og printe navnelabels samt pakke og sende produkterne fra hendes lejlighed. Den første leverance på 100 produkter blev hurtigt udsolgt.

- Jeg kan ikke følge med, når jeg gør det hele selv. Det er lidt hårdt, fordi det stresser mig, og det er selvfølgelig ikke hensigten. Man skal selvfølgelig slide i begyndelsen, men man skal også huske at huske sig selv undervejs i processen, siger hun.

Hun forventer, at hjemmesiden efter planen kommer op at køre i denne uge, så det forhåbentligt ændrer sig.

Fredericia Bibliotek har en særlig plads hos Tanja Radu, der besøgte stedet meget, da hun var yngre. Foto: Gustav Roesbjerg Pedersen

Produkterne, som foruden hudpleje inkluderer en serie til hår, kommer desuden i salg tre forskellige steder i Fredericia, uden at Tanja Radu på nuværende tidspunkt kan løfte sløret for, hvilke butikker der er tale om.

På sigt er drømmen at få en aftale med den internationale butikskæde Sephora, der kan sammenlignes med Matas. Inden da er hun nyder hun dog, hvad hun har indtil videre har opnået - og at hun ikke længere skal kæmpe med hudproblemer.

- Jeg er stolt over, at mine produkter og mit navn er ude hos folk i hele landet. Det er en fantastisk følelse, og det betyder også, at jeg nu er stolt over mig selv og kan fortælle min historie. Jeg håber, andre kan lade sig inspirere af den og selv gøre en forskel for dem, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

BMW elbil med 500 hk

Elbobladet

Fransk vintage jul

Elbobladet

Vælg te som du vælger din vin

Elbobladet

Kongehuset - fortid eller fremtid?

Elbobladet

Fredslyset 2020

Annonce