Annonce
Elbobladet

Frihed på farten

VW Grand California er så høj, at jeg med mine 190 centimeter sagtens kan stå oprejst i den. Foto: Jens Eilertsen
Vi prøver VW Grand California 2.0 TDI 177 med otte trins automatik. Ønsker man at sove med strakte ben, koster bilen i den lange udgave 733.000 kroner, mens der for den korte version betales 695.000 kroner.
Annonce

Biltest: I forbindelse med testen af VW Grand California er jeg lige ved at lade begejstringen løbe af med mig og skrive, at man bør sælge sommerhuset og futte Europa rundt i den store campingbil. Men den trækker jeg tilbage, for der er jo lige den forskel på sommerhuset og Grand California, at førstnævnte sandsynligvis stiger i værdi, mens campingbilen er dyr i indkøb, har et værditab og koster kroner at holde rullende.

For 695.000 kroner kommer man ud at køre i den korte version - den lange koster 733.000 kroner. Den væsentligste forskel på de to versioner er, at man i den lange sover på langs og i den korte på tværs. Er man almindelig af størrelse og helst skal strække ben under søvnen, bør den lange udgave vælges.

Skal der firehjulstræk med, koster de to versioner 791.760 og 829.745 kroner. Men her stopper det ikke. Der skal nemlig lægges flere kroner på bordet for at få det rigtige udstyr. Grand California bør udstyres med i hvert fald adaptiv fartpilot (virker op til 160 km/t) og bakkamera, og det koster 8000 og 5000 kroner. Dette udstyr burde være standard. Det samme burde vognbaneassistent og blind-spot sensor, som koster 16.287 kroner, og skal man have optimal udnyttelse af alt det, der er i bilen, bør der også investeres i vand- og luftvarmer med el- og gasdrift til 8600 kroner. Der er også andet ønskværdigt på listen med ekstraudstyr - var det for eksempel noget med solceller på taget til 32.000 kroner - så prisen vandrer hurtigt op imod en lille million. Ekstra sovepladser i den korte version koster den svimlende sum af 48.500 kroner.

Det er ikke så vanskeligt at stille testbilen hos forhandleren efter syv dages regnvejrs-test, men havde vi skrevet juli, havde jeg kigget ind i en periode på to til tre ugers ferie og havde solen stået højt på himmelen, så ville det nærmest have været tortur at skulle tage afsked med Grand California.

Motorjournalisten

Annonce

Kan stå oprejst

Men jeg kan stadig godt se, at pensionistægteparret med fed friværdi og lyst til at se Europa på tomandshånd kan få noget ud af at købe Grand California. Det giver nemlig en enorm følelse af frihed bare at trille afsted og vide, at toilet og bad (bilen har 100 liters vandtank og 90 liter til spildevand), køkken med køleskab og to sovepladser er få skridt væk. Men det er nok de færreste erhvervsaktive, som hælder så mange kroner i noget, der kun er til ferie og weekender, og jeg undrer mig nok også lidt over, at VW præsenterer en bil herhjemme, som sælger færre eksemplarer på 10 år end den kommende Golf VIII gør på en weekend.

Der er i øvrigt også kun to Grand California centre herhjemme, men det er naturligvis muligt at få bilen serviceret hos alle VW-forhandlere.

Få knirk

Det er VW selv, som har indrettet campingdelen - de fleste andre producenter benytter eksterne firmaer - og det er lige før, at jeg giver ingeniørerne et fur, fordi der er alt for mange lyde fra indretningen under kørslen. Men så finder jeg ud af, at et bord er forkert monteret og at de fleste andre lyde kommer fra noget, som ligger i de mange skuffer og skabe. Blandt andet er der en el-koger og salt og peberbøsser.

Når det er på plads, er der forbløffende få lyde fra indretningen - det er faktisk kun på brosten og vejbump, der høres noget. Alt virker som værende i høj kvalitet, men det er selvfølgelig et minus, at en så stor økonomisk udskrivning kun ledsages af to års teknisk garanti. Har man penge i overskud, kan garantien forlænges til fire år eller 80.000 kilometer, men det koster omkring 2400 kroner om året.

Annonce

Let at køre

Grand California er betydeligt større end den kendte California. Sidstnævnte er bygget op over Transporter, mens Grand California er en Crafter. I Grand California kan jeg med mine 190 centimeter stå oprejst. Det betyder meget, når der skal bades, laves mad og så videre. Du føler dig ligesom mere hjemme, når ryggen er rank.

Trods sin størrelse er testbilen let at komme omkring med - blandt andet fordi importøren har givet den både kameraer og p-alarm for og bag.

På motorvejen gør den 177 hk dieselmotor arbejdet godt og det føles helt naturligt at køre 130 km/t - lige til jeg ser, at forbruget ligger på lige godt seks km/l. Når jeg kører med en marchhastighed på 90 km/t, halveres forbruget - så det bør man gøre. Hvis der køres pænt, er der aktionsradius på omkring 700 kilometer.

Motoren er i selskab med en fin otte trins automatkasse.

Det er ikke så vanskeligt at stille testbilen hos forhandleren efter syv dages regnvejrs-test, men havde vi skrevet juli, havde jeg kigget ind i en periode på to til tre ugers ferie og havde solen stået højt på himmelen, så ville det nærmest have været tortur at skulle tage afsked med Grand California.

Bilen er bare så klar til en tur til Sydeuropa. Foto: Jens Eilertsen
Det er jo ikke verdens smukkeste profil. Foto: Jens Eilertsen
VW Grand California er bygget op over Crafter - storebroder til Transporter. Foto: Jens Eilertsen
Campingstole og bord koster ekstra. Foto: Jens Eilertsen
Vask og gasblus - det er næsten som hjemme. Foto: Jens Eilertsen
Der er en 100 liters vandtank og 90 liter til spildevand til blandt andet bad og toilet. Foto: Jens Eilertsen
Vandkoger og andet bør lægges ordentligt i skuffer og skabe - ellers er der lyde under kørslen. Foto: Jens Eilertsen
Modsat sommerhuset skal man selv sørge for at fylde vand på og tømme spildevand. Foto: Jens Eilertsen
Køleskabet står lige ved indgangen. Foto: Jens Eilertsen
Instrumentbordet er fremstillet uden den store fantasi. Foto: Jens Eilertsen
Annonce
Annonce
Elbobladet

Fredagsjam på Tøjhuset genopstår

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Ugens hund: Debbie elsker eventyr

Annonce