Annonce
Elbobladet

Hyundais hårdeste hund

Hyundai stikker snuden frem i GTI-klassen. Foto: Jens Eilertsen
Vi kører i denne uge Hyundai i30 Fastback N Performance til 499.995 kroner.
Annonce

Sport: Den første Hyundai Pony satte dæk på dansk jord for 27 år siden. Dengang valgte de fleste versionen med 58 hk, men de lidt vildere kunne betale for at få en 84 hk maskine under hjelmen.

I dag ser tallene anderledes ud. Nu kan man komme ud at køre i en i30 N Fastback med 275 hk - og det er lige præcis det, jeg gør i denne uge. Fastback er egentlig bare en hatch med skrå bagende og anden styling, men i ugens testbil giver bagpartiet andet end plads. Den løfter også udseendet, synes jeg, men minusset ved Fastback er, at den tager næsten 100 kilo på. Testbilen ser større ud end hatchback - den ligner en lille saloon. Men den har altså samme størrelse som en Golf.

Hyundai har gjort meget ud af den ydre styling. Der er masser af designelementer - blandt andet røde bremsekalibre. Hvis jeg kunne få lov at ændre en ting ved det ydre, så ville det være: Ingenting. Bilen ser ud som den skal og jeg elsker den grå farve.

Inden døre er jeg knap så begejstret. Det er som om, Hyundai har sat farmand til at slå de ydre streger og bedstefar til at klare interiøret og plastkvaliteten er flere stader langt under det forventede. Der er selvfølgelig sportssæder, alupedaler og alt det, der hører til i kabinen, men designet og farvevalget er alt for konservativt til min smag og til sådan en bil. Hyundai har lige sat en rød ring om friskluftdyserne - og det er så stort set det. Ellers er alt sort. Der er ikke digital instrumentering, men et par hvide urskiver ville have pyntet.

Jeg synes også, at der ligger for lidt i skærmen - jeg havde gerne set både friskluft og tripcomputere i den, men Hyundai-ingeniørerne synes altså, at den slags klarer sig bedre uden for. Og det er jo en smagssag, minder min Hyundai-sælger mig om hver gang, jeg bringer det på bane.

At der ingen øko-sider er i skærmen, det skal jeg undtagelsesvis lade være med at brokke mig over. Køberne af den hårde hund er nok ikke så interesserede i den slags. Til gengæld er der en side med N-oplysninger - den er mest til banekørsel og til sidemanden, for når der køres på bane, har man ikke så meget lyst til at fjerne blikket fra det, der sker foran bilen.

Min første tanke er, at det der styretøj, det er sgu da for hårdt. Men sådan er det, når der vælges Sport i stedet for Normal og Eco. Programmer skiftes med en knap på rattets venstre side. Skal det være helt vildt, så kobles traction control og andet fra med en knap på højre side - rør ved den og you are on your own. Næsten.

Prøvekøreren

Annonce

On your own

Der er selvfølgelig navigation, nøglefri betjening, el-sæder og anden komfort i bilen. Med hensyn til sikkerhed, så mangler der lige et par ting for, at der kan gives topkarakter.

Det gør der så til gengæld ikke, når vi snakker køreoplevelse. Min første tanke er, at det der styretøj, det er sgu da for hårdt. Men sådan er det, når der vælges Sport i stedet for Normal og Eco. Programmer skiftes med en knap på rattets venstre side. Skal det være helt vildt, så kobles traction control og andet fra med en knap på højre side - rør ved den og you are on your own. Næsten. Du får masser af hjulspin og racermode, men kommer du ud af kontrol, er det altså ikke så smart, at det meste af sikkerhedsudstyret er gået til frokost.

Jeg tror nok, at de fleste førere lige skal prøve bilen og egne evner af - før de vender tilbage til den mere sikre havn og så ellers lader sig hjælpe af elektronikken. Men det skal lige siges, at kørsel i Sport-mode med knaldende udstødning og masser af lyd altså er en oplevelse af de helt store - også når assistentsystemerne står klar til at hjælpe.

Annonce

Du vilde himmel

Jeg har fornøjelsen at prøve bilen på den tyske motorvej en tidlig morgen, og jeg kan slet ikke få armene eller farten ned. Det her er en koreansk kraftkarl, som kalder på vild begejstring. Den står klar hos forhandleren til priser fra 440.000 kroner. Det er for dem, som kan nøjes med versionen med 250 hk. N Performance med 275 hk, anden lak og mere styling koster 499.995 kroner.

Det er en ok pris. VW Golf GTI TCR med 290 hk koster 607.000 kroner, men Golf har syv trins DSG-gearkasse mod testbilens seks manuelle gear.

Det er temmelig flot, at Hyundai giver fem års garanti uden kilometerbegrænsning på en bil, der må forventes at få et hårdt liv. Flot og betryggende.

Hyundai i30 Fastback N Performance

HK: 275

Nm: 353 (overboost 378)

0-100 km/t: 6,1 sek

Topfart: 250 km/t

Km/l: 12,3

CO2: 188 g/km

Godt: Look garanti oplevelse

Skidt: Kabinetrim


BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 4

Sikkerhed: 3

Design: 5

Forbrug: 2

Præstationer: 5

Førerplads: 3

Garanti: 6

Oplevelse: 5

I alt 36


ÅRETS BEDSTE

Hyundai Kona E 41

Kia e-Soul 204 hk 40

Hyundai Kona diesel 38

Toyota Corolla Hybrid 38

Toyota Camry 37

VW T-Cross 37

Renault Megané R.S. Trophy 37

Toyota RAV4 Hybrid 37

Peugeot 508 37

Hyundai i30 N Performance 36

Kia e-Niro 36

Alfa Romeo Stelvio 36

Stylingen er ypperlig på Fastback N Performance. Foto: Jens Eilertsen
Alt er sort og alt er ikke godt, når vi snakker plastikkvalitet. Foto: Jens Eilertsen
Fastback har en bagende, og det giver mere plads og mere vægt. Foto: Jens Eilertsen
N-oplysninger er der mange af i skærmen. Foto. Jens Eilertsen
Så er der lagt op til koreanske narrestreger. Foto: Jens Eilertsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Vælg te som du vælger din vin

Elbobladet

Kongehuset - fortid eller fremtid?

Elbobladet

Fredslyset 2020

Elbobladet

Peugeot 208 ser ud til at holde hjem

Annonce