Annonce
Elbobladet

I skarp træning til kamp mod drillende ord

Læsetræningslejr gør livet med ordblindhed lidt lettere, synes vennerne Lucas Sennerup Hansen og Lerke Johnsen, Fjordbakkeskolen Taulov. Foto: Lene Dalsgaard Nielsdatter
24 ordblinde elever fra 5. og 6.klasse på Fjordbakkeskolens afdelinger i Skærbæk og Taulov mødes tre gange om året til en intensiv læsecamp i Klubben ved Elbohallen.
Annonce

Taulov: For nogen er det, som om ordene danser rundt på siden. Andre bytter rundt på bogstaverne, så 'den' bliver til 'der' og 'det' bliver til 'dem'.

For Lerke Johnsen fra 6.b på Fjordbakkeskolen Taulov er det bogstavernes lyde, der driller. Og det gør det ekstra svært for hende at lære at læse og skrive.

Derfor er Lerke én af de i alt 24 elever fra Fjordbakkeskolen Taulov og Skærbæks 5. og 6. klasser, der mødes tre uger hvert skoleår på intensiv læsecamp for skoledistriktets ordblinde elever. Og selvom elever arbejder fra klokken 8 til 14 med noget af det, der er allersværest for dem - nemlig at få styr på de drillende ord, så de bliver til en historie - så er Lerke vild med læsecampen, som hun er med på for anden gang.

- Det er lidt en anderledes verden, når man er ordblind. Her ved vi, at vi alle er i samme båd, og så får man nye venner, siger Lerke og kigger på en af sine nye venner, Lucas Sennerup Hansen, der går i 5.b på samme skole som Lerke.

Han tilføjer:

- Det er rigtig fedt at være på camp. Her er god mad og gode frikvarterer. Men det er ikke kun det. Vi laver mange sjove ting, og vi lærer meget nyt.

Inden jeg var med på den første camp, var det hele i kulkælderen.

Lerke Johnsen, 6.b.

Annonce

Tekniske hjælpemidler

Det er tredje år, Fjordbakkeskolen holder læsecamp for skoledistriktets ordblinde elever.

De 24 elever, der deltager i år, får en uge væk fra den daglige skole og mødes med de fire dansklærere i juniorklubben ved Elbohallen. Her bliver eleverne introduceret for de hjælpemidler, der findes. Som foreksempel app writer, som er en app, der kan hjælpe dem med at skrive. Eleverne laver fremlæggelser og skriver historier. Og så træner de både at læse med øjnene og at læse med ørene. Begge dele er lige vigtig at træne, forklarer dansklærer Jeanne Pedersen fra Fjordbakkeskolen Taulov.

- Det, de kan læse med øjnene, er meget lettere end det, de kan læse med ørene. Det er med til at udvikle deres ordforråd, og give dem fornemmelsen af den gode historie. Det hjælper dem, når de selv skal skrive.

At læse med ørene kan desuden hjælpe de læseudfordrede elever socialt.

- Med ørene kan de læse bøger, som deres kammerater læser med øjnene - som for eksempel Harry Potter og Ringenes Herre. På den måde kan de snakke med i skolen om de bøger, siger Jeanne Pedersen, mens duften af kartoffel-porre suppe breder sig ud i juniorklubbens rum, hvor de elever, der ikke har køkkentjans, sidder fordybet i de historier, de læser med ørene på deres Chromebooks.

Annonce

Svære tider

I køkkenkrogen får lærer Helle Wilson fem elevers hjælp til at lave kartoffel-porresuppe. Og det er ikke kun skærebrætter, knive, kartofler, porrer og gryder, der skal være plads til på køkkenbordet. Eleverne har deres computere med i køkkenet, som hjælper dem med at læse opskriften. Mens duften af en grøntsagssuppe breder sig, sidder Lucas i sofagruppen og lytter til en bog om den franske fodboldspiller Antoine Griezmann, mens Lerke er i gang med tredje bind af Skammerens datter.

Men selvom læsecampen er en sjov og lærerig træningslejr, så havde Lerke og Lucas gerne været deres læsehandicap foruden.

- Jeg har haft svære tider på grund af det. De andre kunne skrive og læse - det kunne jeg ikke. Mit humør har svinget meget, fortæller Lerke, der fik konstateret, at hun er ordblind, da hun gik i 3.klasse.

Lucas fandt ud af, at han er ordblind sidste år.

- Det er faktisk lidt rart at finde ud af. Man troede, at man var dårligere end de andre. Så da jeg fik at vide, at jeg var ordblind, var det en lettelse, siger Lucas.

Ida og Melanie, der går i 5.klasse på Fjordbakkeskolen Taulov, læser Tintin med ørene. De er med på Fjordbakkeskolens læsecamp for første gang. Foto: Lene Dalsgaard Nielsdatter
Annonce

Op fra kulkælderen

Både Lucas og Lerke kendte til ordblindhed, før de fandt ud af, at det var grunden til, at de måtte kæmpe mere for at lære at læse end deres kammerater. De har nemlig flere familiemedlemmer, der er ordblinde.

Dysleksi, som er den akademiske betegnelse for ordblindhed, er 60 procent arveligt, så både Lerkes og Lucas' forældre havde en idé om, hvorfor ordene drillede deres børn.

Og selvom Lucas og Lerke til tider er trætte af at være ordblinde, så glæder de sig over alle de tekniske hjælpemidler, de har i dag, som gør livet med dysleksi lidt lettere. Hjælpemidler som deres storebror, forældre og bedsteforældre ikke havde.

- I starten - inden jeg var med på den første camp - var det hele i kulkælderen. Jeg kunne ikke finde ud af det. Bare efter første uge kunne min mor mærke, at jeg havde udviklet mig rigtig meget. Mit humør var meget bedre, og jeg kunne finde ud af mere, fortæller Lerke med et smil, der viser, at hun ikke længere er en pige, der føler sig helt nede i kulkælderen, fordi ordene driller, når hun åbner en bog.

Hver dag på læsecamp laver en gruppe elever frokost til de andre. Opskriften ligger på deres computer, og når de har brug for at vide, hvad de skal gøre, kan de få den læst op. Foto: Lene Dalsgaard Nielsdatter
Det er ligeså vigtigt at træne 'at læse med ørene', som det er at træne 'at læse med øjnene', når man har dysleksi også kaldet ordblindhed. Her læser Lucas om en fransk fodboldspiller, mens Lerke er fordybet i tredje bind af Skammerens datter. Foto: Lene Dalsgaard Nielsdatter
Ordblindhed kan få en i kulkælderen, men læsecamp er fedt, for her er alle i samme båd og man får nye venner, fortæller Lucas Sennerup Hansen og Lerke Johnsen fra Taulov. Foto: Lene Dalsgaard Nielsdatter
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

På den 2. side: Mormors jordbærhimmel

Annonce