Annonce
Elbobladet

I terrænet er Raptor Disneyland for voksne

Ford Ranger Raptor er drømmebilen for surferdrengene. Foto: Jens Eilertsen
Vi tester Ford Ranger Raptor Double Cap 2.0 EcoBlue til 424.298/504.169 kroner.
Annonce

Pickup: Ford Ranger Raptor er sjoveste pickup, jeg har testet. Det er også den designmæssigt mest vellykkede. Se lige på grillen med FORD skrevet så stort, at det kan læses fra månen, de grove dæk (all-terrain-dæk BF Goodrich specielt udviklet til Raptor med 838 mm i diameter og en bredde på hele 285 mm), den brede sporvidde, trinbrættet og frihøjden (283 mm), der ikke er til at spøge med. Bilen er 187 centimeter høj - den rager altså op over de fleste.

Raptor står skrevet med store bogstaver på siderne - det ser også godt ud - og navnet passer til bilen. Det har noget råt over sig og har reference til dinosauren Velociraptor.


Raptor føles lidt som en elefant i et glashus på den tæt pakkede Bilka-parkeringsplads. Men hvad i alverden skal den også der

Motorjournalisten


Der ligger en 2.0 213 hk og 500 Nm dieselmotor under hjelmen, og den har lige været omkring Ford Performance afdelingen. Som makker har motoren en 10 trins automatkasse. Den gearkasse er med til at gøre bilen mere omgængelig, for selv om motoren høres, så kommer den på grund af de mange skift sjældent over 2000 omdrejninger - med mindre føreren træder hårdt på speederen. Hold da helt ferie - så farer bilen afsted endda med langt hjulspin. Og den vejer altså næsten 2,6 tons.

Hvis jeg fik mulighed for at ændre en ting ved designet, så ville det være - ikke noget. Foto: Jens Eilertsen

Raptor kan indstilles til tohjulstræk med høj udveksling og 4WD med høj og lav udveksling. Dertil følger et utal af køreprogrammet spændende lige fra kørsel i mudder til højfartkørsel i sand - sådan som man har brug for i Paris-Dakar Rally. Ford udfordrer med Ranger både Toyota og Land Rover, der jo er de foretrukne mærker, når der køres i lande med tvivlsom infrastruktur. I Europa er Ranger den mest solgte pickup.

Annonce

Disneyland for voksne

Den 5,6 meter lange pickup er ganske omgængelig i hverdagen, men den har en stor venderadius og der er ikke all round kamera - kun bakkamera. Derfor føles den lidt som en elefant i et glashus på den tæt pakkede Bilka-parkeringsplads. Men hvad i alverden skal den også der, tænker jeg - og sætter kursen mod den lille skov ved min by.

Raptor har ekstra beskyttelse i bunden, og Ford skriver, at "det superstærke chassis af højstyrket, lavlegeret stål kan modstå ethvert terræn". Jeg finder hurtigt ud af, at skoven ikke er en værdig udfordrer til Raptor - jeg kan ikke finde steder med de 85 centimeter vand, bilen kan køre i, eller stigninger, som er skrappe nok til at bringe den tæt på grænsen.

Alligevel er det stor underholdning at opleve Raptor i min lille skov - det er som Disneyland for voksne.

Annonce

Teknologier

Ford Ranger Raptor har masser af teknologi - blandt andet kan man på navigationen se, hvor man har kørt. Det betyder, at der altid kan findes vej tilbage. Nok ikke lige noget, der er brug for i min lille by, men i Sahara eller det, der er tilbage af Brasiliens regnskov, når præsident Jair Bolsonaro er færdig med svinge sine motorsave, er det en nyttig oplysning.

De tre tripcomputere er klemt ind i et lille display bag rattet. Foto: Jens Eilertsen

Bilen har også Fords infotainmentsystem SYNC3 med Apple CarPlay og online navigation.

Det eljusterbare sæde (ruskind og læder) er til topkarakter - det er både behageligt og giver den støtte, der er brug for i terrænet. Der er blå syninger og andre fine detaljer i kabinen, men jeg synes, at skærmen er for lille og er ikke vild med, at oplysningerne til de tre tripcomputere er presset ind i et meget lille display bag rattet.

Hvis vi regner turen i terrænet og en tur på den tyske motorvej, hvor jeg lige skal prøve at køre speedometermålete 190 km/t - det er altså ikke rart -  fra, så kører testbilen 10,1 km/l. Det er ikke skræmmende.

Der må spændes 2500 kilo efter Raptor, som har et lad på  1560 x 1575 mm og bagklap med Lift Assist Tailgate, der gør det let at åbvne og lukke den store klap. For og bag er der bøjler til bugsering, og de kan trække - og hold nu fast -  4635 og 3863 kilo. Bilen er nedvejet, og det betyder, at den kun må lastes med et ton.

Ford Ranger Raptor

HK: 213

Nm: 500

0-100 km/t: 10 sek

Topfart: 180 km/t

Forbrug: 9,4 km/l

CO2: 181 g/km

Godt: Look oplevelse

Skidt: Garanti lille skærm

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 4

Sikkerhed: 3

Design: 6

Forbrug: 3

Præstationer: 4

Førerplads: 4

Garanti: 2

Oplevelse: 6

I alt 35

ÅRETS BEDSTE

Hyundai i10 38 Mine Cooper SE 38

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Drop-in-dåb i Fredericia Provsti

Elbobladet

En helt ny gammel motor

Elbobladet

Syng Sammen

Elbobladet

Lokal kunst i lokal bank

Elbobladet

Ny teknologi renser luften

Elbobladet

Treldevejens Genbrug er åbnet

Annonce