Annonce
Elbobladet

Influencer blev omvendt af sin egen kampagne: Jeg har influencet mig selv

Susan Østdahl er aktiv som influencer på nettet. Hun har blandt andet gjort en indsats for at begrænse mængden af plastikaffald. Foto: Peter Friis Autzen
Susan tjener penge på at sprede betalte budskaber. Nogle gange rammer budskaberne hende selv med større kraft, end hun havde forventet. Det skete med en kampagne mod plastik-affald.
Annonce

Fredericia: Susan Østdahl fra Fredericia er influencer. Fra sin instagram-profil, susanoestdahl, deler hun videoer og budskaber.

Nogle af budskaberne og fortællingerne er betalt annoncering og kampagner, som hun er blevet hyret til at udføre. Men det betyder ikke, at hun ikke selv kan stå inde for indholdet - og for nylig kunne hun mærke, hvordan en kampagne ramte hende selv og fik hende og hendes familie til at indføre en række nye vaner.

- Man kan sige, at jeg influencede mig selv, siger hun.


Jeg fik helt ondt i maven, da det gik op for mig, hvor stort et forbrug vi havde, og hvor dårlig jeg var til at sortere affald.

Susan Østdahl


Det handler om plastik. Meget plastik. Rigtig meget plastik. Og da Susan for alvor fik øjnene op for, hvor meget plastik hun og hendes familie smider ud, gik hun i gang.

- Jeg har indkøbt ekstra affaldsspande, så vi kan affaldssortere mere effektivt. Og det er gået op for mig, at det slet ikke er så besværligt, som nogle tror, siger hun.

Annonce

Det startede med bær

Det hele begyndte med bær-producenten Driscoll, der lancerede en ny emballage med mindre plastik. Den ville de gerne have markedsført - men samtidig ønskede de at sætte mere generelt fokus på kampen mod plastik og affald.

Derfor blev seks influencere hyret til en kampagne. En af dem var Susan Østdahl fra Fredericia, der med flere ugentlige opdateringer og 17.000 følgere har en stor kontaktflade i en målgruppe, der ofte har med familiers indkøb og affaldshåndtering at gøre. Organisationen Plastic Change var også ind over.

- Jeg kunne mærke, at kampagnen passede godt til mine egne værdier, og derfor gik jeg med, siger Susan Østdahl.

Susan Østdahl

  • 29 år.
  • Født og opvokset i Fredericia.
  • Netop færdiguddannet jurist.
  • Mor til Malou på to år og Asker på fem.
  • Underviser på IBC.
  • Bor i Fredericia med mand og børn.
  • Influencer - primært på instagram under navnet susanoestdahl.

- Det var vigtigt for mig ikke at lave en kampagne, der skældte ud eller løftede pegefingre. Så i stedet blev det til et fokus på mange af de små ting, vi kan gøre i hverdagen, som sammenlagt gør en stor forskel, siger hun.

Det er normalt for influencere at promovere produkter eller brands med salg for øje. Men selvom kampagnen her havde afsæt i Driscoll og deres produktudvikling, blev kampagnen til noget større for Susan. Og det kunne hun godt lide.

- Det var meget interessant at lave en kampagne, som følgerne kan bruge til meget mere end "bare" at købe et bestemt produkt, siger hun.

Og pludselig kunne hun mærke, at kampagnen også ramte hende selv.

Annonce

Nye vaner i familien

I dag har familien Østdahl lagt flere vaner om. Både i det daglige og i situationer, der kun opstår med ujævne mellemrum.

- Vi har for eksempel aftalt, at vi ikke vil købe nye møbler. I stedet køber vi brugt - eller konstruerer nyt ud fra stumper og aflagte møbler. For eksempel bordet vi sidder ved lige nu, siger hun og lader en hånd glide over bordpladen på familiens runde spisebord, hvor benene og bordpladen er taget fra tidligere møbler.

- Det gik op for mig, hvor stort et forbrug vi har. Og hvor enormt dårlige vi var til at sortere affald. Jeg fik faktisk helt ondt i maven. For jeg troede jo, at jeg gjorde det rigtige.

Nu har hun indkøbt ekstra affaldsspande, så familien kan sortere i alle de kategorier, der i årevis har været standard i Fredericia men først nu skal til at blive almindeligt andre steder i landet.

De seks influencere, der var sammen om kampagnen, var Johanne Kohlmetz, Julie Bruun, Maria Vestergaard, Cille Fjord, Emma Martiny og Susan Østdahl fra Fredericia. Det er Susan i gult. Foto: PR

For nylig havde Susans Pokemon-glade søn, Asker, fødselsdag.

- Vi opfordrede gave-giverne til at købe brugte pokemoner i stedet for nye. Og han er nøjagtig lige så glad for dem som for nye.

I det hele taget føler Susan, at hun og hendes familie nu er langt længere fremme i skoen med hensyn til miljøhensyn og ressourcehåndtering.

- Nogle vaner er svære at ændre, men det her viser, at det også kan være let. Man behøver ikke at gå på kompromis med en hel masse for at gøre det lidt bedre, siger hun.

Susan Østdahl har fået øje på flere ting i sin egen og familiens måde at leve på, som måtte laves om for at få bedre styr på affald og ressourcer. Foto: Peter Friis Autzen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Vælg te som du vælger din vin

Elbobladet

Kongehuset - fortid eller fremtid?

Elbobladet

Fredslyset 2020

Elbobladet

Peugeot 208 ser ud til at holde hjem

Annonce