Annonce
Elbobladet

Iværksætter flytter og udvider

Det nye, danskudviklede, røgreducerende bålsted er lige nu Kims stolthed. Om kort tid er han klar til at præsentere den endelige udgave. Her slæber han en prototype frem bagerst fra lageret. Foto: Peter Friis Autzen
Kim Jensen og Shopunika er kommet godt op i fart med produktion og salg af blandt andet meget store havekrukker.
Annonce

Fredericia: Der er koldt i hallen, hvor Fredericia-virksomheden Shopunika er rykket ind med sit lager af blandt andet store havekrukker. Virksomhedens indehaver, Kim Jensen, holder sig varm ved hjælp af pulverkaffe og arbejdet med at slæbe rundt på de opmagasinerede varer.

Kim handler med mange ting, men de store havekrukker har været centrum for hans virksomhed det sidste års tid. Meget store havekrukker. Nogle af dem er store nok til, at både én og to mænd kan stå i dem.

Hallen rummede indtil for nylig et tømrerværksted. Resten af savsmuld-duft blander sig med duften af de store krukker, pap og de mange træpaller.

Omme bag de store krukker står Kims nye "barn": Et dansk udviklet bålsted, konstrueret på en helt særlig måde, der kraftigt reducerer røgen. Det glæder han sig til for alvor at præsentere havefolket for.

- Jeg er egentlig ikke selv den store havemand - altså sådan med at passe og pleje blomster. Men jeg kan godt lide at være i et godt haverum, og det passer jo rigtig godt sammen med vores produkter, siger han og bruger ordet "vi" om virksomheden, selvom han er alene om den daglige drift. Bag virksomheden står nemlig også hans makker, Finn Roy.

Samtalehaven bliver det nye efter mange år med samtalekøkkener.

Kim Jensen

Annonce

Første skud var forbier

Kim glæder sig over den udvikling, hans virksomhed er gennemgået.

Det kunne være gået helt anderledes. Faktisk startede det hele med at gå skævt.

- Helt i begyndelsen ville vi handle med robotplæneklippere og robotstøvsugere. Men det var umuligt at konkurrere med de priser, Bilka og den slags steder kunne sælge til. Så det viste sig hurtigt, at vi var nødt til at basere forretningen på produkter, som ikke findes andre steder, siger han.

Derfor rejste Kim ud i verden for at finde producenter til store havekrukker. Dem fandt han i Grækenland, Indien, Vietnam, Kina og på Bali. Designet står han selv for, og efter indledende udfordringer er det nu fast politik, at ingen af de fjerne producenter skiber varerne af, uden at Kim personligt har inspiceret dem først. Derfor er han på langfart et par gange om året.

Annonce

Krukker døgnet rundt

Hele Kims familie - både den sammenbragte og hans to voksne børn - giver en hånd med i virksomheden, når der er brug for det. Men ellers står han for det meste selv.

- Der er rigtig meget: Lager, produktion, bogholderi, transporter og meget andet. Så jeg bruger rigtig meget tid på det her, og det fylder så meget, at jeg kan vågne af det om natten. Når det sker, kan jeg lige så godt lade være med at gå i seng igen, siger han.

Men hans iværksætter-hjerte banker gladeligt for projektet, og han glæder sig over fremgangen. Butikken er primært baseret på nethandel, men fremover skal der også være salg fra hallen, der ligger helt nede i bunden af Nørrebrogade. Nummer 135. Og han er sikker på, at gode tider venter.

- Nu har vi haft nogle år, hvor samtalekøkkener var det helt store. Jeg kan mærke, at det næste bliver haven. Folk vil gerne have noget i haven af samles om, siger han og sender det nye, røgreducerende bålsted et næsten kærligt blik.

Hallen, der tidligere rummede et tømrerværksted, er nu både kontor og lager for Shopunika, der voksede ud af rammerne på sin tidligere adresse - og samtidig gerne ville tættere på byen og kunderne. Foto: Peter Friis Autzen
Lagerets største krukke er stor nok til to mand. Her demonstrerer Kim dog alene. Foto: Peter Friis Autzen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

På den 2. side: Mormors jordbærhimmel

Annonce