Annonce
Elbobladet

Krydstogtskibe giver bevægelse i byen

August er den måned, hvor flest krydstogtskibe anløber Fredericia. Nogle forretningsdrivende tiltrækker krydstogtsgæsterne, mens andre går målrettet efter de lokale turister, der kommer til byen for at se de store skibe. Foto: Peter Leth-Larsen
Nogle butiksejere har stor glæde af de mange krydstogtsturister, der i år besøger Fredericia. Andre går målrettet efter de lokale turister, der tiltrækkes af de store krydstogtsskibe.
Annonce

Fredericia: August bliver i år den måned med flest krydstogtskibe i Fredericia Havn. Tre af de i alt fem skibe, der anløber Fredericia denne måned, kom forbi i den forgangne uge og det fjerde - Disney Magic - kommer på fredag. Går man en tur ned ad Gothersgade på en dag, hvor de mange krydstogtgæster og besætningsmedlemmer udforsker den nye by, de er kommet til, er det tydeligt, at byens butikker gør lidt for at tiltrække de mange udenlandske besøgende. Skilte på engelsk oplyser, hvor mange dollar 100 kr koster. Og hos Billunds Boghandel er der sat et bord med engelske bøger frem, hvis nogen skulle mangle lidt læsestof til de lange sejladser mellem byerne.

Hos byens anden boghandel Bog&Ide valgte butiksejer Carsten Bank Friis allerede for fem år siden at satse på en vare til de mange tusinde krydstogtturister. Han fik lavet Fredericia-kruset og en Fredericia-kuglepen og fik udvidet sortimentet af danske souvenirs. Magneter er en meget populær souvenir at købe.

- Det er måske ikke noget, der tiltrækker de rigeste krydstogtgæster, men jeg oplever ofte, at besætningen er rigtig gode kunder. De vil jo også gerne have en lille ting med hjem, fortæller Carsten Bank Friis, som også tager imod fremmed valuta for at gøre det nemmere for krydstogtgæsterne at handle hos ham.

- Folk synes, det er fantastisk, når vi spørger, om de vil have tilbage i euromønter eller danske mønter. Det er der ikke mange, der gør - men det er jo ikke noget problem for os, siger bog- og legetøjshandleren, der udover danske kroner tager imod euro, dollar, pund og norske kroner.

Selvom Brian Løkkegaard, daglig leder og medejer af Urbania Streetfood i Gothersgade, kan se ned til krydstogtskibene, får han ikke øget indtjening af de tusinder af gæster, der er med skibene. Men han er alligevel vild med, at de kommer til byen. Foto: Lene Dalsgaard Nielsdatter
Annonce

Flere dage som Grundlovsdag, tak

Efter han for fem måneder siden overtog Legekæden, har Carsten Bank Friis opdaget, at han har et dansk brand på legetøjshylderne, som de udenlandske turister går efter - nemlig Lego. Og danske brands er ofte det, de udenlandske turister går efter, når de shopper i Fredericia.

Ecco-butikken er en af de forretninger med danske brands, der får besøg af krydstogtgæsterne.

- Vi kan tydeligt mærke, om det er et lille eller et stort skib, der er kommet. Og så betyder det meget, hvor skibets passagerer kommer fra. Amerikanske, japanske og kinesiske turister køber meget. Men jeg elsker, at der er så meget liv i byen, fortæller salgsassistent Camilla Nørgaard.

Både hos Ecco og Bog&Ide mindes de den Grundlovsdag for et par år siden, hvor butikkerne holdt åben, fordi et krydstogtskib anløb byen. En dag som den vil de begge gerne have flere af.

- Vi solgte ligeså godt som på en Sommer Rock-dag, fortæller Carsten Bank Friis, der mener, den gode omsætning dén dag ikke kun skyldes de udenlandske gæster men de mange lokale turister, der kom til byen.

Annonce

Målrettet de lokale

Det er ikke alle forretningsdrivende i Fredericia Midtby, der har direkte glæde af de mange tusinde krydstogtgæster og besætningsmedlemmer, der i år anløber Fredericia. En af dem er Brian Løkkegaard, daglig leder og medejer hos Urbania Streetfood.

- Vi får ikke øget indtjening på krydstogtgæsterne. Vi erfarede ret hurtigt, at de valfarter ud for at opleve byen, og der er ikke indlagt en madoplevelse. Men jeg er helt vild med, at de lander her. Det giver et frisk pust til dagligdagen, siger Brian Løkkegaard og uddyber:

- Vi kan mærke en større bevægelse i byen, der er ekstra mennesker i byen. Der kommer mange for at se de store skibe. Så vi målretter vores indsats til de lokale turister og beboere. Når vi gør noget ekstraordinært nogle af de dage, der er krydstogtskib i havnen, så giver det en naturlig interesse fra de lokale, fortæller Brian Løkkegaard.

Carsten Bank Friis, butiksejer i Bog & Ide samt Legekæden, holder gerne åbent på en lukkedag og tager imod dollar, pund, euro og både danske og norske kroner, hvis krydstogtsgæster og -besætning vil købe souvenirs eller Lego hos ham. Foto: Lene Dalsgaard Nielsdatter
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

På den 2. side: Mormors jordbærhimmel

Annonce