Annonce
Elbobladet

Løbesko og nålestriber

Testbilen er sænket og står på 19 tommer fælge. Det er første gang, jeg giver tommel op hele vejen igennem til Skoda-designet. Foto: Jens Eilertsen
Skoda Octavia Combi RS iV er meget hurtig, men den er ikke for GTI-folket. Prisen er 389.995 kroner - for de penge får køberen masser af styling, super kabine og en elektrisk rækkevidde på godt 60 kilometer.

Plug-in: Vi kan vel godt blive enige om, plug-in er sådan lidt "plug i låget", for det kræver avanceret teknik - og det er dyrt - at få to drivlinjer til at arbejde sammen, og vægtforøgelsen er til at få øje på. Alligevel stiger plug-in salget voldsomt. Årsagen er, at bilerne er afgiftslettede og at danskerne endnu ikke er sådan helt parate til ren el til trods for, at rækkevidde og infrastruktur er ved at være på plads.

De tanker gør jeg mig på vej hen over forhandlerens parkeringsplads, men de forsvinder helt, da jeg ser ugens testbil en  Skoda Octavia A8 RS iV Combi. Det er ikke hverdagskost, at jeg bliver blød i knæene, når jeg står over for en Skoda, men testbilen er vildt smuk. Det hele spiller bare, når vi snakker look, men noget undrer mig: Bilen er nemlig så stor, at den godt kan forveksles med en Superb - det kan den i øvrigt også, fordi der ikke et sted på karrosseriet står Octavia.


Det er ikke hverdagskost, at jeg bliver blød i knæene, når jeg står over for en Skoda, men testbilen er vildt smuk. Det hele spiller bare, når vi snakker look, men noget undrer mig: Bilen er nemlig så stor, at den godt kan forveksles med en Superb - det kan den i øvrigt også, fordi der ikke et sted på karrosseriet står Octavia.

Motorjournalisten


Derfor er det jo spændende, om jeg er udsat for et optisk bedrag, eller om der virkelig er tale om en kæmpe. Jeg kigger ind gennem sideruden og kan se, at der er vildt god plads ved bagsæderne, og da jeg sætter mig ind, bliver dette bekræftet. Octavia er helt enorm.

Den sidste rest af tanker omkring det upraktiske og ulogiske ved plug-in forsvinder, da jeg kører i bilen. Det er godt nok en tung fætter med over 1700 kilo køreklar vægt - det mærker føreren - men det her er altså en køreoplevelse ud over det sædvanlige. Testbilen er en kraftkarl med 245 hk, men det er alligevel ikke en bil, der hører hjemme i GTI-klassen. Octavia A8 RS iV Combi er nålestriber i købesko, mens GTI-medlemmerne er læderjakker og baseballcabs.

Smart lille geafvælge - lige som vi kan lide det. Foto: Jens Eilertsen
Annonce

Fantastisk kabine

Det er ikke kun på pladsen, kabinen vinder. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg senest kørte i en bil i C-segmentet med tilsvarende fine materialer. Designet er ypperligt over alt, sæderne med røde syninger er mums og intet sted er der sneget billig plast ind. Der er selvfølgelig ikke læder, ruskind, aluminium og kulfiber, men det, der er, ligner rigtigt meget.

Føreren glæder sig også over kæmpe skærm, digital instrumentering og en fiks og pladsbesparende gearvælger. Som altid i biler fra VW Group er der tre tripcomputere og som altid er alt let læseligt selv i stærk solskin. Jeg synes, at det er irriterende, at mange af de indstillinger, du foretager - blandt andet valg af køreprogram - nulstilles, når tændingen tages.

Med hensyn til sikkerhed, er Octavia helt fremme - den har masser af udstyr og opnåede 92 procent i voksensikkerhed ved crashtesten.

Bagagerummet har en høj bund, men det er meget dybt og bagsæderyggene flugter med bunden, når de lægges ned. Der må ikke spændes en trailer efter testbilen.

Skoda Octavia RS iV er vokset ud af C-segmentet. Foto: Jens Eilertsen
Annonce

62 km på el

Der ligger en 1.4 liters 150 hk TSI-motor i testbilen, og når man vælger RS-versionen, er den i samarbejde med en 115 hk elmotor. Den samlede ydelse når 245 hk mod 204 i basisversionen. Der er 70.000 kroner i prisforskel, og her skal det naturligvis med, at der er masser af styling i RS. Testbilen rykker fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder og har en topfart på 225 km/t - det klarer basisversionen næsten lige så godt. Her hedder tallene 7,8 sekunder og 220 km/t.

Bilen er opgivet til 62 kilometer på el alene, men i en tid med sne og vinterdæk, kommer jeg kun lige over 40 kilometer. Jeg kan ikke lade den op til mere og jeg kan ikke forlænge radiussen ved at køre økonomisk.

Batteriet er på 13 kWh, men det må ikke køres tør for strøm, for skal der power på bilen, skal elmotoren have fodres i sport-programmet.

Bilens største minus er en teknisk garanti på kun to år. Der er ingen grund til at tro, at den fine teknik fra VW ikke holder, men der er så meget teknik i en plug-in, at jeg ville sove bedre om natten med en længere garanti. Der kan købes op til tre år ekstra, og så skal man vælge, om det er med maksimalt 100.000 eller 150.000 kilometer.

RS må ikke som de øvrige Octavia monteres med krog.

Skoda Octavia RSiV Coimbi

HK: 150/115 - samlet 245. Nm: 330/400

0-100 km/t: 7,3 sek. Topfart: 225 km/t

Forbrug: 83,3 km/l CO2: 27 g/km

Godt: Plads, look, kabine. Skidt: Garanti, ingen krog.

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 4

Plads/fleksibilitet: 5

Sikkerhed: 5

Design: 5

Forbrug: 5

Præstationer: 4

Førerplads: 4

Garanti: 2

Oplevelse: 4

I alt 38

ÅRETS BEDSTE: Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 - - Skoda Octavia RS iV 38 - VW ID.3 36 – Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce