Annonce
Erhverv

Landsoldaten er kommet på silketørklæder: Tidligere butiksindehaver har startet ny virksomhed

For ti år siden åbnede Mette Laustsen butikken ByMette i Jyllandsgade, hvor hun solgte forskelligt brugskunst. Egne silketørklæder blev det imidlertid ikke til. Det er til gengæld det, der er i centrum i virksomheden Mette by Mette, som blev startet sidste år som et fritidsprojekt. Efter et års forberedelse er hun nu klar til for alvor at få vind i tørklæderne. Foto: Gustav Roesbjerg Mygind
Kunst kan også være andet, end det man hænger på væggene, mener Mette Laustsen. For en håndfuld år siden drev hun butik i gågaden. Nu har hun startet virksomhed, der sælger tørklæder med Fredericia-motiver.

Fredericia: Fremover er det ikke kun de lokale klubbers tørklæder, man kan vifte med og iklæde sig, hvis man vil vise sin støtte og stolthed over at være fra Fredericia.

Den tapre Landsoldat og løven fra byvåbnet er blandt de lokale motiver, man kan finde på Mette Laustsens silketørklæder.

Efter at hun i et års tid har udviklet på virksomheden Mette by Mette, er den 64-årige fredericianer for alvor klar til at sælge de tynde, bløde klæder, der er fremstillet i Habotai-silke.

Annonce

- I mange år har jeg haft et ønske om at lave noget, man ikke kan finde andre steder. Personligt kan jeg vældig godt lide billeder og smarte farver, men jeg har ikke plads på væggene til alt – og hvem kan ikke godt lide at gå med tørklæde?, siger Mette Laustsen spørgende.

Det er en række forskellige kunstnere, som har designet motiverne, der kommer til udtryk på tørklæderne. Dette, som er inspireret af FN 17 verdensmål, er designet af Estrid Maria Eriksen, der er opvokset i Fredericia. Hun står derfor også bag tørklæderne med Fredericia-motiver. Foto: Gustav Roesbjerg Mygind

Idéen med tørklæderne ligger imidlertid flere år tilbage. For ti år siden åbnede hun butikken ByMette i Jyllandsgade 45, hvor ejendomsmægler John Frandsen i dag holder til. En lille håndfuld år blev det til for butikken, der solgte brugskunst, og tanken var allerede dengang, at tørklæderne skulle være en del af forretningen.

- Men når jeg skulle have en butik til at køre rundt, havde jeg ikke tid til at udfolde min egen kreativitet, så jeg solgte i stedet fra andre kunstnere, forklarer Mette Laustsen.

Søger samarbejdspartnere

Da butikken lukkede, fik hun nyt job i anden branche. I dag trives Mette Laustsen som blæksprutte hos et ingeniørfirma i Snoghøj. Derfor er den nye virksomhed også tænkt som en sidegesjæft. Til gengæld har den stor interesse for den kunstinteresserede fredericianer, der er godt i gang med at skabe relationer til potentielle forhandlere.

- Jeg leder stadig efter samarbejdspartnere eller butikker, som ønsker at udstille tørklæderne. Prismæssigt er jeg nok i et andet segment, end man finder de fleste steder. Til gengæld er det også et helt andet produkt og af en anden kvalitet, forklarer Mette Laustsen om tørklæderne, der bliver digitalprintet i Danmark og syet på Gitte Dahlhus' Systue i Erritsø.

Inspirationen til et af de nye designs er fundet i løven fra Fredericias byvåben. Prisen på silketørklæderne er 1395 kroner via Mette by Mettes hjemmeside. På sigt forventer hun dog også, at tørklæderne forhandles hos eksempelvis museer og gallerier. Foto: Gustav Roesbjerg Mygind

- Et silketørklæde er ikke en modevare, man smider væk efter tre år. Det er et livsstykke, man køber, og behandler man silke ordentligt, forgår det ikke. Det er på mange måder et kunstværk, man enten kan sætte op på væggen eller tage om halsen. Det vælger man selv, pointerer Mette Laustsen.

Et silketørklæde er ikke en modevare, man smider væk efter tre år. Det er et livsstykke, man køber, og behandler man silke ordentligt, forgår det ikke. Det er på mange måder et kunstværk, man enten kan sætte op på væggen eller tage om halsen. Det vælger man selv.

Mette Laustsen, indehaver af Mette by Mette

Selv vælger hun gerne at iklæde sig et af tørklæderne, som venner og familie også har sikret sig eksemplarer af. Mette Laustsen glæder sig imidlertid til også at få holdningen til silketørklæderne fra flere end blot de nærmeste.

- Jeg er sikker på, at der er flere end mig, der godt kan lide silketørklæder og motiverne. Fra de, der kender mig, har jeg i hvert fald kun hørt positivt, siger hun.

Landsoldaten er blandt de motiver, der er kommet på tørklæde. Foruden Fredericias lokale motiver har hun også enkelte motiver fra Blåvand i Vestjylland. Foto: Gustav Roesbjerg Mygind
Annonce
Annonce
Elbobladet

Vikingerne kommer til Fredericia

Annonce
Annonce
Elbobladet

Husker du målhundene Jonas og Soffi? Ib fra Snoghøj underholdt til byfester og på landets fodboldstadioner

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Nyt spisested åbner snart i gågade: Henrik og Kevin vil skabe madoplevelser med hyperlokale råvarer

Elbobladet

Her er ikke plads til ukvemsord og truende adfærd: 3000 mødtes til stor gaming-event

Elbobladet

Rejsecafé om en globetrotterfamilie

Elbobladet

Vendersgades fremtid ligger også i fortiden: Butiksejer efterlyser fredericianernes historier om gågaden

Elbobladet

VW er den største importør

Elbobladet

Præstens klumme: Et hjem til alle

Elbobladet

Livestreaming om pandemier i de sidste 200 år

Elbobladet

Droner boomer i popularitet: Disse regler skal du huske

Elbobladet

Ina og Louise sælger genbrugt kvalitetstøj: De vil inspirere folk til at tænke bæredygtighed ind i hverdagen

Elbobladet

Ugens hund: Jeg skal være jagthund, og jeg kan slet ikke vente

Elbobladet

Nu kan du let kæmpe for den lokale biodiversitet: Få en gratis pose med Fredericia-frø

Elbobladet

Martin vil skabe et unikt fællesskab blandt surfboards og god kaffe: Surfshop lukker op til nye og større lokaler

Elbobladet

På den 2. side: Tågehorn!

Elbobladet

Kendt cykelbutik flytter adresse: Får bedre plads og måske nye kollegaer

Elbobladet

Hvem skal have årets handicappris?

Elbobladet

Fredericia på landkortet: Byrådet satser millioner og går til filmen

Elbobladet

Kageworkshop på biblioteket

Elbobladet

Mæglere har hænderne fulde af skilte: Men færre og færre boliger at købe i Fredericia

Elbobladet

VVS-firma ser stort potentiale i Fredericia: - Ingen opgaver er for små

Elbobladet

Hyundai topper privat salgshitliste

Elbobladet

Sådan skal du lufte ud i vinterhalvåret

Annonce