Annonce
Horsens Posten

Mini med maxi køreglæde

Mini Cooper SE. Motoren er lånt fra BME i3. Foto: Jens Eilertsen
Mini Cooper SE Maximise til 300.100 kroner byder på køreglæde i overflod. Men der er plads til forbedringer i bilen, der har lånt elmotoren fra BMW i3. Desværre har den ikke lånt batteriet fra samme.
Annonce

Elektrisk: Det er ikke nok at skrive, at denne uges testbil er sjov at køre. Skideskæg er heller ikke helt dækkende. Så lad mig bare nøjes med at skrive, at jeg bliver lige så begejstret som Danmarks lykkeligste mand, cremekongen Ole Henriksen, på lykkepiller, når jeg træder på speederen og drejer på rattet i Mini Cooper SE Maximise. Det bliver bare ikke meget sjovere for de 260.000 til 300.100 kroner, elbilen Cooper SE koster.

Det er altså lykkedes at overføre den køreglæde, der er i Mini benzin, til el-versionen, og det er sandelig ikke en selvfølge. For vægtfordelingen skal være på plads - og det er den i  Mini på strøm, for batteriet ligger under bunden og sikrer således et lavt tyngdepunkt.

Testbilen er vanvittigt hurtigt ude af startklodserne - motoren kommer fra BMW i3 og har 184 hk - og den reagerer kraftigt selv på det mindste speedertryk. Også i øko-programmet. Rattet er tungt og hurtigtreagerende - det her er et underholdningsmæssigt overflødighedshorn.

Annonce

Begynder ikke godt

Mit første møde med testbilen er ikke godt, for der er noget galt med fronten. Mini-designet er ikonisk og det skal man man altså helst holde fingrene fra. Men designerne har givet el-versionen en ny grill, som rækker et par centimeter frem. Det ser ikke godt ud - grillen minder mig om den tandbeskytter, som boksere bruger.


Jeg havde gerne set en større batteripakke i bilen - bare sådan for en sikkerheds skyld. Det er ikke rart at holde ved en defekt Clever-stander nord for Hamborg og ringe til den døgnbemandede support bare for at erfare, at de ikke kan gøre noget.

Motorjournalisten


Også inden døre er Mini tro mod originalen. Det betyder, at den store centerplacerede cirkel er bevaret, men den indeholder ikke speedometer som tidligere. Nu sidder kortet til navi og en hel del andet i den store cirkel.

Også vippekontakterne fra de første Mini holdes der fat i. Det er fint - med en undtagelse. Justering af motorbremse bør sidde bag rattet, så den kan betjenes, uden at øjnene flyttes fra vejen. Der er kun to trin at vælge mellem - der burde være tre.

Annonce

Et chok

Før første tur får jeg lidt af et chok. Der står i displayet, at den fuldt opladede Mini har en rækkevidde på 161 kilometer. Det er godt nok lidt - men forklaringen er, at rækkevidden afgøres af køremåde op til opladning.

I løbet af testugen finder jeg ud af, at man kan nå op på 278 kilometer. Bilen er opgivet til 216-234 kilometer og er således en af dem med meget lille batteripakke, men ved at vælge Green+ og køre med mellem 80 og 90 på motorvejen kan der altså lægges kilometer til.

Annonce

Defekt stander

Jeg havde gerne set en større batteripakke i bilen - bare sådan for en sikkerheds skyld. Det er ikke rart at holde ved en defekt Clever-stander nord for Hamborg og ringe til den døgnbemandede support bare for at erfare, at de ikke kan gøre noget. Af skade bliver man klog, så jeg har strøm nok til at køre til næste Clever-stander, men det er vanskeligt at have en reserve, når rækkevidden kun er godt 200 kilometer.

Der er også sur smiley, fordi det stadig er sådan, at mange Clever-standere kun har strøm nok til at lade en bil op - til trods for, at der er tre stik. Det er ikke et problem i nærområdet men pokkers irriterende på langturen. Og det sætter spørgsmålstegn ved, om abonnementløsningen er den rigtige - eller om det ikke er bedre at betale, når der lades op. Så er man ikke bundet af en udbyder.

Det ikoniske Mini-design skal man ikke pille for meget ved. Foto: Jens Eilertsen

Som et plus konstaterer jeg, at det er hurtigt at lade bilen op. Ved den næste 50 kW Clever-stander er der 51 procent tilbage, og da jeg kommer retur efter at have indtaget en let frokost, er bilen ladet 99 procent op.

Annonce

Ikke så tilgængelige

Det tager lang tid for mig at blive fortrolig med el-oplysningerne i Mini. De er ikke så tilgængelige som i de andre elbiler, jeg har kørt i. Noget så vigtigt som nærmeste ladestationer skal findes inde i navi POI (points of interest). Ellers er instrumenteringen og hele kabinen lækker og indbydende - dog ville jeg have elsket, hvis sikkerhedsselerne var gule som mange af de øvrige designelementer.

Mini-instrumenteringen er helt sin egen. Foto: Jens Eilertsen

Bilens pris kan der ikke gøres indsigelser imod - den har panoramasoltag, sportssæder, Apple CarPlay, 8,8 tommer skærm og Harman Kardon højttalere. Den har ikke den store sikkerhedspakke. Bilens tekniske garanti er to år - det er ikke meget, men batterigarantien er otte år eller 160.000 kilometer. Bilen har ikke alt det nyeste sikkerhedsudstyr.

Der er ingen plads ved bagsæder og bagagerummet er kun på 211/731 liter. Mini vil nok for det meste være familiens bil nummer to eller tre.

Mini Cooper SE

HK: 184 Nm 270

0-100 km/t: 7,3 sek topfart 150 km/t

Topfart: 150 km/t

Forbrug: 0 km/l CO2 0

Godt: Oplevelse, look, kabine

Skidt: Garanti, lofthøjde bag, mangler udstyr

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 4

Plads/fleksibilitet: 1

Sikkerhed: 4

Design: 5

Forbrug: 6

Præstationer: 5

Førerplads: 5

Garanti: 2

Oplevelse: 6

I alt 38

ÅRETS BEDSTE

Hyundai i10 38

Mini Cooper SE 38

Annonce
Annonce
Horsens Posten

Vandretur i Bygholm Enge

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens Posten

Fællessang på Endelave

Horsens Posten

Vil du med på stadion?

Horsens Posten

Fem fra politirapporten

Horsens Posten

Loppemarked i Pipkvarteret

Horsens Posten

Fire komikere i ét show

Annonce