Annonce
Elbobladet

Ny makeup til den franske beautyboks

I min bog er Peugeot 3008 klassens smukkeste. Foto: Jens Eilertsen
Peugeot 3008 BlueHDI Allure til 384.000 kroner har fået en ny og endnu smukkere front.

Skønhed: Peugeot 3008 er så smuk, at den får min corona-vinter-depression til at forsvinde for en stund, og i løbet af testugen finder jeg ud af, at jeg ikke er den eneste, som før bløde knæ af at betragte den franske beautyboks. Da jeg besøger et konkurrerede mærke, sker der det meget usædvanlige, at sælgeren siger noget positivt om bilens design. Det tror jeg ikke, at jeg har været ude for i mine 33 år som motorjournalist.

Men 3008 er altså også smuk, når den står i solen med sin hvide lak, sit sorte tag og sin nye front. Det er kun fronten, som er løftet i forbindelse med faceliftet - en skønhed sender man til kosmetolog, ikke til kirurg.

Der kan være næsten 600 liter i bagagerummet med dobbelt bund. Foto: Jens Eilertsen

Men jeg står der og kigger på skønheden forsvinder alle tanker om afstandskrav, masker og smitte, men det hele kommer væltende ned over mig igen, da jeg trykker på startknappen.  Jeg har nemlig skrevet forkert i min kalender og tror, at jeg skal køre 300 hk plug-in, men testbilen har en 130 hk dieselmotor.

Tidligere var jeg stor dieselfan - især fan af de letbenede franske motorer - men tiderne og priserne har ændret sig, og i dag er det vanskeligt ved at se fordelen ved diesel - udover, at 3008 diesel har et bagagerum på 591 liter og må trække op til 1500 kilo. Tallene for plug-in er 396 liter og 1250 kilo.

Annonce

Ingen elsker vinter

Der er ingen drivlinjer, der er vilde med vintervejr - kabelbilerne får kortere rækkevidde, og dieselmotorerne virker træge. Motoren i testbilen ingen undtagelse. Det er godt nok sådan, at Add Blue dieselmotorerne fra Frankrig aldrig har været renere, men når jeg træder lige fra en kabelbil ind i en dieselbil, så kræver det et par dage at vænne sig til lyd og vibrationer.

En lille smart frontdetalje. Foto: Jens Eilertsen

Jeg synes også, at 3008's feminine og elegante ydre skriger på en mere gelinde drivlinje. Testbilen er jo som en Balmain-kreation, og den hælder man jo ikke hvad som helst i.

Lærer jeg så at elske dieselmotoren i løbet af de syv testdage? Nej, jeg drømmer alle dagene om plug-in. Men efter to dage lærer jeg at leve med motoren med det fine bundtræk og de middelmådige præstationer.

Jeg kommer aldrig igen til at anbefale diesel til biler i denne klasse - blandt andet fordi vi ikke ved, hvad fremtiden bringer. Hvad koster diesel om fire år og hvad får du for din brugte dieselbil?

3008 Allure koster med sin 130 hk dieselmotor og meget fine EAT8 gearkasse næsten 384.990  kroner - prisen for den tilsvarende plug-in med 225 hk er 324.990 kroner. Til trods for, at der er en prisforskel på 60.000 kroner, er det mit bud, at når du en gang i fremtiden skal sælge bilen, får du mere for plug-in. Benzinversionen koster 364.990 kroner - den bør slet ikke komme i betragtning.

Annonce

Vender forkert

Nå, nu sidder jeg i den lækre kabine - omgivet af materialer i premiumkvalitet. Bilens i-Cockpit, hvor der kigges på instrumenterne over rattet i stedet for igennem det, kan jeg ikke sige nok godt om. Det fungerer perfekt, fordi rattet er lille - og det har flere fordele. Rattet ser godt ud, og der er en hurtigt reagerende styring, som jeg elsker - akkurat som jeg elsker den smarte EAT8-gearvælger. Køreoplevelsen er sporty hele vejen igennem. Dem, der vil have komfort og bløde fjedre, køber bedre ind hos Citroën.

Peugeot 3008 har lånbt baglygterne fra Ford Mustang. Foto: Jens Eilertsen

Er alt så super i kabinen - nej. Pladsen bag er ikke godkendt, og det er de tre tripcomputere heller ikke. Der er for få oplysninger i dem, og så er der ikke noget at lege med i skærmen - ingen søjler, grafer rapporter fra tidligere ture og så videre. Og så synes jeg i øvrigt, at det er underligt, at Peugeot har vendt omdrejningstælleren forkert.

Det glædelige er dog, at Peugeot ikke har givet 3008 den 3D-instrumentering, jeg har det så dårligt med i 208. Der er i stedet digital instrumentering - og tak for det.

Der er flere sikkerhedssystemer i den nye udgave af  Peugeot 3008, der i 2016 scorede de maksimale fem stjerner i crashtesten. Det er flot. Nu ønsker vi bare, at Peugeot går foran og løfter den tekniske garanti fra to til tre år.

Peugeot 3008 BlueHDI Allure EAT8

HK: 130 3750 omdr Nm: 300 1750 omdr

0-100 km/t: 11,5 sek. Topfart: 189 km/t

Forbrug: 19,2 km/l CO2: 139 g/km

Godt: Look, kabine. Skidt: Benplads bag garanti.

BEDØMMELSE: Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 2

Sikkerhed: 3

Design: 6

Forbrug: 3

Præstationer: 2

Førerplads: 5

Garanti: 2

Oplevelse: 3

I alt 29

ÅRETS BEDSTE: Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 – Skoda Octavia RS iV 38 - VW ID.3 36 – Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Børn synger salmer i det fri

Elbobladet

Præstens klumme: Aprilsvejr!

Annonce