Annonce
Elbobladet

Ny Sandero med mere plads og komfort

Dacia Sandero har fået et tiltrængt designmæssigt løft. Foto: Jens Eilertsen
Dacia Sandro TCe 90 Comfort til 139.990 kroner er blevet større, pænere og mere komfortabel. Men den kom ikke gennem crashtesten uden skrammer.

Discount: Den danske økonomi buldrer afsted - og skulle du betvivle denne påstand, så kig lige på årets salgshitliste for biler. Den afslører, at der er solgt godt 6000 BMW, mens Dacias salgstal ligger på 450. Ifølge pressechef Søren Hyltoft er en del af forklaringen, at der i årets første måneder har været leveringsproblemer, men det ændrer ikke det faktum, at Dacia stiger over det meste af Europa og falder i Danmark.

Det er forståeligt, at mange vil køre BMW, når pengene nu er til det, men lige så uforståeligt er det for mig, at flere børnefamilier ikke får øjnene op for Dacia Lodgy. Det er en meget rummelig bil med plads til syv personer - det er faktisk den eneste i den klasse, jeg har kørt, der har plads til to voksne på tredje sæderække. Med dieselmotor er prisen bare 170.000 kroner - det er 100.000 kroner under de nærmeste konkurrenter. Der er altså virkelig penge at spare ved at vælge Lodgy.

En anden situation

Ser vi på ugens testbil - Dacia-familiens mindste medlem Sandero - er situationen en anden. Køberne får godt nok meget bil for pengene, men Sandero deler udstilling med den smarte Renault Clio, der på design, materialevalg og sikkerhed er Sandero overlegen. Skal man have nogenlunde matchende udstyrsniveau, er der er hop på 34.000 kroner op til Clio. Og her bør man lige huske, at nogle af de penge kommer hjem ved gensalg.

- Det er rigtigt, siger Søren Hyltoft, men han minder også om, at mange Dacia-købere kører deres bil den skal hugges op. Dermed er gensalgsværdien uinteressant.

En anden udfordring for Sandero er det selvfølgelig, at Citroën af og til afhænder klassekammeraten C3 til noget nær fantasipris.

Annonce

Blevet pænere

Ikke mere snak om økonomi - nu skal vi kigge på testbilen. Den var lidt trist at kigge på, men nyheden har fået et designmæssigt løft, som ikke bringer den i nærheden af Clio, men som pynter gevaldigt. Det bliver spændende at se, om Renaults nye designer, der står bag skønhederne Peugeot 208 og 2008, har noget i posen til Dacia.

Kabinen er løftet over alt - næsten. Materialerne er ikke i den bedste kvalitet, men hele vejen igennem er designet pænt. Det er lige som det skal være i en bil i denne klasse, og man overraskes over, at der er bakkamera, Driving Eco tripcomputer - den kan jeg godt lide - og en del andet - den slags er lige så uventet at finde i en discountbil som en tatovering på Birthe Kjærs overarm.

Der er tommel op til pladsen - jeg er virkelig overrasket. Men bilen deler jo platform med Clio, og så skal det jo være godt. Jeg er også begejstret for det dybe bagagerum. Det sluger min store kuffert. Men der er ikke dobbeltbund og således ingen mulighed for plan bund, når bagsæderyggene lægges ned.


Der er tommel op til pladsen - jeg er virkelig overrasket. Men bilen deler jo platform med Clio, og så skal det jo være godt.

Motorjournalisten


Sandero har verdens smalleste motorprogram. Der vælges mellem 90 hk med seks manuelle gear eller 90 hk med CVT. Det koster 21.000 kroner at få automatisk transmission, og forbruget falder fra 18,9 til 17,2 km/l. Det er alligevel noget.

Dacia Sandero har et fint instrumentbord, og fravælger man basismodellen, følger en stor skærm med. Foto. Jens Eilertsen

På papiret er motoren en sindig sag - men virkeligheden er anderledes. Selv om jeg kører i Eco-programmet det meste af ugen, så føler jeg, at jeg suser afsted. Bilen føles letbenet, og den kører betydeligt bedre end forgængeren. Komforten er i top - ingen støj eller noget, der forstyrrer oplevelsen.

Annonce

Vildt godt

På min øko-tur kører jeg 22,2 km/l - det er vildt godt. Jeg er faktisk lidt overrumplet over dette. Også over, at testgennemsnittet lægger sig på 17,9 km/l. Det er altså vildt godt.

Den nye Sandero har været i hænderne på EuroNCAP drengene, og det kom der ikke noget godt ud af. To stjerner fik bilen ved crashtesten - meget tæt på dumpekarakter og i skærende kontrast til den perlerække af topkarakterer, søstermærket Renault altid henter. Clio, som Sandero deler platform med, er faktisk Best in Class.

Sandero klarede ved crashtesten både voksen- og børnesikkerhed til fire stjerner - oplyser pressechefen - men manglende assistentsystemer endte altså med at slukke to af stjernerne.

Der gemme sig et stort bagagerum bag denne klap. Foto: Jens Eilertsen

Dacia Sandero

HK: 90 Nm: 160
0-100 km/t: 11,7 sek. Topfart: 178 km/t
Forbrug: 18,8 km/l CO2: 10 g/km
Godt: Plads oplevelse Skidt: Sikkerhed materialer i kabinen
BEDØMMELSE
Pris/udstyr: 4
Plads/fleksibilitet: 5
Sikkerhed: 2
Design: 3
Forbrug: 4
Præstationer: 3
Førerplads: 4
Garanti: 3
Oplevelse: 4
I alt 32
ÅRETS BEDSTE: Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 – Skoda Octavia RS iV 38 - VW ID.3 36 – Renault Clio E-Tech 36 - Peugeot e-2008 36 - Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34.

Annonce
Annonce
Elbobladet

Ejere af streetfood-bar går ind i stort Vejle-projekt: Ingen planer om at tage væk fra 'Danmarks bedste streetfood'

Annonce
Annonce
Elbobladet

Præstens klumme: Tak for en dejlig dag

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

25-års fødselar med én ting på ønskesedlen: Krisecenter kæmper for mænd

Elbobladet

På den 2. side: Jeg kommer til at savne køen

Elbobladet

Ugens hund: Olga deler gerne sit bytte med familien

Elbobladet

Mærker stor fredericiansk interesse, men: Is-entusiaster må vente lidt endnu

Elbobladet

Asfaltarbejde på Strandvejen og Vestre Ringvej de kommende uger: Vejene skal fræses og have ny belægning

Elbobladet

Mohamed og Rim kom til Danmark for seks år siden - nu har de åbnet skrædderi i gågaden

Elbobladet

Fredericianske atleter er færdige ved OL

Elbobladet

Fredericianer modtog pris: Tog hånd om nye medstuderende

Elbobladet

Bag disken: Bagermester Bjarne gør klar til at slå sit sidste brød op

Elbobladet

Det summer af glæde og spænding: Gågadesalon klar til åbning

Elbobladet

Undgå at badebassinet bliver en virus- og bakteriesump

Elbobladet

Sushikæde kommer til Fredericia: Forventer at åbne i næste måned

Elbobladet

Fredericias træer: Peter Honorés ahorn på volden

Elbobladet

Præstens klumme: Det er mit legeme og blod - men ikke på en klam måde

Elbobladet

Få dine planter helskindet gennem ferien

Elbobladet

Skolestart? Øv trafiksikkerhed allerede i sommerferien

Elbobladet

Veninder har gode idéer til bymidten: Lad os få flere træer og mere vand

Elbobladet

Erritsø Y's Men's Klub i en coronatid

Elbobladet

Streamer du ulovligt? Spot faresignalerne i tide

Elbobladet

På den 2. side: Kært barn har ingen navne

Elbobladet

Arbejdsgiver: Jeg vil ikke undvære mine fleksjobbere

Annonce