Annonce
Elbobladet

Opel har snart frisk Mokka på kanden

Den nye Opel-front har fået navnet Vizor. Foto: Axel Wierdemann
Opel Mokka er på vej i en helt ny version med et helt nyt look. Importøren kan ikke sige, hvornår skønheden rammer Danmark, men det bliver ikke i år.
Annonce

Smart: Vi ved ikke, hvad den kommer til at koste - forhandlingerne er stadig i gang, oplyser pressechef hos den danske Opel-importør Jesper R. Hermann. Vi ved heller ikke præcis, hvornår den kommer til Danmark, men pressechefen kan udelukke, at det bliver i år.

Det, vi ved, er, at den nye Mokka løftes fra at være en bil, der falder i et med omgivelserne, til en bil, man snurrer om på hælen for at se. Mokka kommer med et helt nyt design og en ny grill, som har fået navnet Vizor og som vil sidde på fremtidige modeller.


Selv om det stadig er Opel-designerne, som slår stregerne, så er der ingen tvivl om, at PSA Peugeot-Citroën, som overtog Opel i 2017 for 9,7 milliarder kroner og som altid har vægtet design højt, har forlangt et mere dristigt og friskt look til den lille crossover.

Fra artiklen


Selv om det stadig er Opel-designerne, som slår stregerne, så er der ingen tvivl om, at PSA Peugeot-Citroën, som overtog Opel i 2017 for 9,7 milliarder kroner og som altid har vægtet design højt, har forlangt et mere dristigt og friskt look til den lille crossover.

Der findes ingen Mokka i dag. Den udgik af produktionen i 2019, hvor den i øvrigt hed Mokka X.

Annonce

Ny platform

Den nye Mokka står på PSAs nye platform, der gør det muligt at reducere længden med hele 12,5 centimeter, uden at det går ud over pladsforholdene. Selv om længden skrumper, er det lykkedes at øge hjulafstanden med to millimeter.

Bagagerummet er på 350 liter og det er omkring 80 liter mindre end i Peugeot 2008, men Jesper R. Hermann siger, at Opel har prioriteret plads i kabinen over bagageplads. Det er en del af PSA-strategien, at der ikke skal fremstilles identiske biler i forskellig indpakning.

Som den første Opel er Mokka udstyret med det digitale cockpit Pure Panel, der ligger langt fra den 3D-instrumentering, som er i søstermodellen Peugeot 208 og som vi her på stedet ikke er begejstret for. Panelet består af to skærme på op til 12 tommer, hvor al vigtig information er centraliseret. Kabinen har også ergonomiske multijusterbare forsæder.

Jesper R. Hermann siger, at der i Mokka holdes fast i Opel-traditionen med at tilbyde teknologier, der ellers kun findes i større og dyrere biler. Der kan blandt andet vælges 180 graders panorama bakkamera, automatisk parkeringshjælp og Opels IntelliLux LED matrix lys. Lygterne har 14 adaptive lysenheder.

Annonce

Benzin, diesel og el

Opel Mokka kan erhverves både som ren elbil og med 1,2 liters benzinmotorer på 100 og 130 hk samt en 1,5 dieselmotor på 110 hk. Forbrugstallene er blevet bedre - blandt andet fordi Mokka har tabt 120 kilo.

Opel forklarer, at der er gjort meget for at reducere udledningen fra dieselmotoren. Den har et NOx indfangningssystem, AdBlue indsprøjtning og et dieselpartikelfilter. Der er også en koldstart katalysator, der reducerer NOx-udledningen lige efter start, hvor udledningen ellers er størst.

El, diesel og benzin præsenteres samtidig, og det bliver altså først en gang næste år.

Der er kommet styr på stregerne hos Opel. Foto: Axel Wierdemann
Karrosseriets røde streg fortsætter inden døre. Foto: Axel Wierdermann
Opel Mokka får et helt nyt look. Foto: Axel Wiedermann

Mokka-motorer

1.2 Turbo 100 hk 18,2 km/l CO2 124 g/km

12. Turbo 130 hk 18,2 km/l CO2 123 g/km

1.2 Turbo 130 hk AT8 17 km/l CO2 133 g/km

1.5 diesel 23,3 km/l CO2 114 g/km.

El 136 hk med en rækkevidde på 322 kilometer

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Nedsparing kan booste din pension markant

Elbobladet

Facelifted Crossland uden X

Elbobladet

Et øjeblik: Holder stenen øje?

Elbobladet

Octavia plug-in til 299.995 kroner

Elbobladet

Et øjeblik: Spring ud og fald ned

Annonce