Annonce
Elbobladet

På den 2. side: Hvis du vil have lokale medier...

Journalist Peter Friis Autzen. Foto: Peter Leth-Larsen

Kender du følelsen af at blive taget for givet? Det er en træls og bitter følelse, som hurtigt kan forvandle en glad mand til en gnavenpind.

I denne uge har Google været i Fredericia for at gøre reklame for sine markedsføringsprodukter. Besøget gennemførtes efter ElboBladets deadline. Lige som alle andre velopdragne gæster er Google selvfølgelig velkommen her. Alligevel undrer jeg mig over noget:

Fredericia Kommune deltog aktivt i Googles reklamefremstød på en måde, vi ikke er vant til at se. Blandt andet i en pressemeddelelse, hvor borgmesteren udtalte sig om at være en "aktiv medspiller" og om, at "jeg håber, at flere lokale iværksættere, virksomheder og borgere vil deltage".

Men hvorfor stiller kommune og borgmester sig i front, når en ikke-lokal megakoncern gør et kommercielt reklamefremstød?

I hele landet hænger lokale og nationale medier løst på træerne. En af de største udfordringer for de danske medier og deres dækning af det nære er netop de udenlandske tech-giganter, der sender demokratisk indflydelse, indtægter og skattekroner ud af landet. Blandt andet derfor undrer det mig, at kommunen vælger at deltage i reklamekampagnen.

Her på avisen har vi i årevis bidraget til byens liv. Ikke kun med artikler og opmærksomhed, men i høj grad også med bidrag og sponsordeltagelse. Måske så meget og så længe, at ingen rigtig lægger mærke til det længere. Vi annoncerer igen og igen med et "hvis du vil have lokale butikker i morgen, bør du bruge dem i dag"-budskab. Fordi vi mener det, og fordi vi elsker Jyllands hovedstad og omegnen.

Googles og borgmesterens fælles budskab får mig til at tænke, at vi måske også burde skrive "hvis du vil have lokale medier i morgen, bør du bruge dem i dag".

Alle skal selvfølgelig frit vælge deres medievaner og annoncestrategi. Og alle må selv vælge, om de er til det lokale eller ej. Det er et frit land.

Men forestil dig, at vi på avisen indrykkede egne helsidesannoncer med "Flyt til Kolding" eller "Køb et hus i Vejle". Forestil dig også, at vi tilføjede "husk at købe huset af et udenlandsk firma, der helst ikke bidrager til det fællesskab, skattefar har så svært ved at løfte".

Hvis vi gjorde det, ville telefonen hurtigt begynde at kime. Og stemmen i den anden ende ville med dunder og patos tale om illoyalitet, lokal-skadelig virksomhed og så videre.

På den 2. side ved jeg godt, at kommunen og borgmesteren gør, hvad de gør, af godt hjerte. Alligevel sidder jeg - på avisens vegne - med en fornemmelse af at blive taget for givet. Så bliver jeg trist og lidt bitter. Og når jeg er bitter, bliver jeg let gnaven - og jeg kan slet ikke lide at være gnaven.

Men så ser jeg bare på ElboBladets læsertal. De måles af Gallup, som står på mål for dem. Det er med andre ord ikke er hjemmeoptalt, estimeret "nået ud til"-tal.

Tallene viser, at ElboBladets papiravis hver uge læses af 27.000 mennesker. Læserne på netavisen kommer oveni. Det er folk, der som du og jeg interesserer sig for hinanden og vores lokalområde.

Så bliver jeg glad igen. For dén interesse er udtryk for lokalt hjerteblod: Vi er sammen om vores by og vores fællesskab.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Elbobladet

Præstens klumme: Aprilsvejr!

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Toyota har medvind

Elbobladet

Se video: Sort sol angribes af høg

Annonce