Annonce
Elbobladet

Sådan sænker du dit kolesteroltal

Vil du spise god hjertekost, gælder det om at skrue op for fisk, fuldkorn, frugt og grønt. Arkivfoto: Christian Liliendahl/Ritzau Scanpix
Du kan sænke niveauet af det skadelige kolesterol med ti procent ved at omlægge dine madvaner.
Annonce

Du har nok hørt, at du skal passe på dit kolesterolniveau. Men der er flere forskellige typer, og det, du skal være opmærksom på, er det farlige LDL-kolesterol.

Det sætter sig nemlig på indersiden af dine blodårer og kan øge risikoen for hjerteanfald.

Og så virker det jo nærliggende at undgå madvarer med et højt kolesterolindhold. Men ifølge forskerne er det faktisk ikke den mest effektive måde.

Du skal til gengæld kigge typen af fedt og kulhydrater i din kost efter i sømmene.

- LDL-kolesterol bliver også kaldt den lede kolesterol. Man er særligt interesseret i at få sænket det for at forebygge åreforkalkning. Og vi kan alle sammen - specielt forebyggende - tænke over, hvad vi spiser, siger Lotte Juul, som er diætist hos Hjerteforeningen.

- En af hjørnestenene er at vælge sine fedtstoffer med omhu. Det handler om at begrænse sit indtag af mættet fedt, forklarer hun.

Dit kolesteroltal består af tre ting

  • Dit kolesteroltal er ikke udtryk for måling af en enkelt, men faktisk tre forskellige typer fedtstoffer og partikler.
  • Triglycerider er fedtstoffer, som transporteres rundt i blodet i VLDL-partikler (very low density lipoprotein). Forhøjet triglycerid er en risikomarkør for hjerte-kar-sygdom
  • LDL står for low density lipoprotein. Kolesterol transporteres i LDL-partikler. De har en tendens til at aflejre sig i blodkar, som kan blive forsnævrede og risikere at lukke helt til.
  • HDL står for high density lipoprotein. Kolesterol bindes til HDL-partikler og transporterer kolesterol fra blodet til leveren. HDL har en gavnlig effekt ved at reducere graden af åreforkalkning.

Mættet fedt er som tommelfingerregel fast ved stuetemperatur. Det findes særligt i animalske produkter som kød, kødpålæg, bacon, oste, sødmælk, fløde, cremefraiche, smør og flødechokolade, men også i kiks og kager.

- Man kan enten vælge de fedtfattige varianter af de animalske produkter, eller man kan lave et byt til fedt fra planteriget, siger hun.

Det kan for eksempel være ved at bytte smørret ud med mayonnaise, remoulade eller hummus. Kød og kødpålæg kan byttes ud med fisk og fiskepålæg.

- Fisk er undtagelsen fra de animalske produkter, den indeholder nemlig sunde fedtstoffer, fortæller Lotte Juul.

- I den søde boldgade kan man skifte kiks, småkager og flødekager ud med nødder, mandler og chokolade med en kakaoprocent på mindst 70. Man kan også spise marcipan, som jo er lavet af mandler, siger hun.

Det påvirker også kolesteroltallet

  • Motion er også vigtigt for et sundt kolesteroltal. Bevæg dig 30 minutter om dagen.
  • Følg Sundhedsstyrelsens alkoholanbefalinger. Det betyder højst 7 genstande om ugen for kvinder og højst 14 for mænd.
  • Drop cigaretterne.
  • Prioriter din søvn, og sænk stressniveauet.

Og skruer du på madvanerne, kan det virkelig rykke noget, fortæller Lonneke Hjermitslev, som er klinisk diætist på Aalborg Universitetshospital.

- Omlægger man sine spisevaner til en hjertevenlig kost, kan man forvente en gennemsnitlig sænkning af LDL-kolesterol på ti procent, siger Lonneke Hjermitslev.

Annonce

Kulhydrater spiller også ind

Vil du skrue op for det sunde umættede fedt på tallerkenen, er der masser at vælge imellem.

Enkeltumættet fedt findes især i raps- og olivenolie, men også i nødder, frø, avocado, smørbart plantefedtstof og flydende margariner.

- Det er bevist, at et indtag af cirka 30 gram nødder dagligt beskytter mod hjerte-kar-sygdom ved blandt andet at sænke LDL-kolesterol, siger Lonneke Hjermitslev.


Det er bevist, at et indtag af cirka 30 gram nødder dagligt beskytter mod hjerte-kar-sygdom ved blandt andet at sænke LDL-kolesterol

Lonneke Hjermitslev, klinisk diætist fra Aalborg Universitetshospital


Flerumættet fedt findes i planteolier som vindruekerne- og solsikkeolie og derudover i fede fisk som laks, ørred, sild, makrel, hellefisk og stenbider.

Ud over fedtet spiller kulhydraterne også en rolle. De kan nemlig påvirke en anden del af dit kolesteroltal - nemlig triglyceriderne. Her gælder det om at skære ned på de simple kulhydrater, som tæller sukker, lyst brød, pasta og ris.

- De grove kulhydrater er til gengæld rigtig gode for kolesteroltallet. De er i havregryn og rugbrød, siger Lotte Juul og fortsætter:

- Vi skal være bedre til at vælge bælgfrugter og de grove grøntsager. De vandopløselige fibre transporterer faktisk kolesterolet ud af kroppen med afføringen.

/ritzau fokus/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Drop-in-dåb i Fredericia Provsti

Elbobladet

En helt ny gammel motor

Elbobladet

Syng Sammen

Elbobladet

Lokal kunst i lokal bank

Elbobladet

Ny teknologi renser luften

Elbobladet

Treldevejens Genbrug er åbnet

Annonce