Annonce
Elbobladet

Scala laver rod i segmenterne

Skoda er helt i front, når vi snakker plads. Foto: Jens Eilertsen
Skoda Scala hører til i segmentet under VW Golf - men den har længere akselafstand end Golf. Vi prøver Scala 1.5 TSI ACT 150 hk Style til 245.000 kroner.
Annonce

Kæmpe: Skoda er VW's sympatiske søster. Hun er forudsigelig, hjælpsom, fornuftig og skejer sjældent ud - hverken når det drejer sig om opførsel eller påklædning. Du ved, hvor du har din Skoda - og derfor er jeg da også temmelig sikker på, at jeg vil være i stand til at skrive en test, der ikke er helt ved siden af skiven, uden at køre en meter i Skoda Scala. Men når den står der med sin fine blå overfrakke og panoramatag, så kan man da ikke helt holde fingrene for sig selv. Jeg skal selvfølgelig ud at køre i den blå dame, der afløser den bedagede Skoda Rapid.

Først skal jeg dog lige se hende an - jeg går et par ture rundt om hende og bliver enig med mig selv om, at hun er nydelig. Jeg kan jo heller ikke rigtigt andet, for Scala har fået en af de store designpriser. Red Dot Design Award gives dog sjældent til biler, hvor der på designsiden skejes ud. Den er mere til dem, der formår at få funktionalitet og udseende til at gå op i en højere enhed.

Og på den front er Scala et pragteksempel. Skoda er de seneste år kørt ind på segmenternes førsteplads, når vi snakker plads, og her er Scala ingen undtagelse. Men der er bare lige det ved Scala, at den laver rod i segmenterne. Det har altid været sådan, at Skoda Fabia svarer til VW Polo og Octavia til Golf. Scala ligger mellem Fabia og Octavia, men den har altså 2649 millimeter mellem akslerne, og det er mere end den Golf, der nu går på pension. Den har 2620. Octavia har 2686.

Det er også helt vildt, så meget plads der er både i kabinen og bagagerummet på 457 liter. Sidstnævnte er meget dybt, men har kun en bund.

Scala har tre tripcomputere - en til turen, en siden optankning og en til lang tid. De sidder i den store skærm, som i bunden har en bil, der kører fra venstre mod højre, efterhånden som tanken tømmes. Grin bare - men den slags legetøj gør mig i godt humør. Kom bare med mere af den slags, når alt det nødvendige er på plads.

Prøvekøreren

Annonce

Ordentlig kabine

I den rummelige kabine er der de fineste materialer, og design og farvevalg er til topkarakter. Kabinen er et rart sted at opholde sig, men helt perfekt er Scala ikke inden døre. Skoda gemmer kontakter bag rattet, jeg mangler trådløs mobil-opladning, tripcomputerne har ikke ur til start/stop og eco-bedømmelse, og jeg venter stadig på en af de små lækre gearskift til den syv trins dobbeltkoblingskasse. Men det er små ting i sammenligning med alt det gode, jeg oplever i kabinen.

Scala har tre tripcomputere - en til turen, en siden optankning og en til lang tid. De sidder i den store skærm, som i bunden har en bil, der kører fra venstre mod højre, efterhånden som tanken tømmes. Grin bare - men den slags legetøj gør mig i godt humør. Kom bare med mere af den slags, når alt det nødvendige er på plads.

Og det er det i Scala, der har det meste sikkerhedsudstyr. Ved crashtesten hentede bilen i voksen- og børnesikkerhed 97 og 87 procent - det er virkelig flot.

Annonce

Cylinderfrakobling

Testbilen har den nye 1.5 TSI ACT motor med 150 hk, og jeg kan ikke andet end bøje mig dybt i støvet. Det er bare det rene lækkeri, og den byder sammen med DSG7 dobbeltkoblingskassen på en særdeles harmonisk kørsel. Det hele går bare så gelinde og uden en lyd.

Føreren mærker heller ikke, at motoren ved kørsel med konstant hastighed kobler to cylindre fra - det mærkes først, når der skal tankes. Opgivelsen på 16,4 km/l er flot - der er jo tale om en 150 hk motor med DSG-gearkasse. Vælges der manuelt gear, er opgivelsen 17,5 km/l. Mit gennemsnit er 14,2 km/,l og på økoturen når jeg overraskende 18 km/l.

Skoda Scala

HK: 150 5000-6000 omdr

Nm: 250 1500-2500 omdr.

0-100 km/t: 8,3 sek

Topfart: 219 km/t

Km/l: 16,5

CO2: 138 g/km

Godt: Plads, kabine, sikkerhed

Skidt: Garanti


BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 6

Sikkerhed: 5

Design: 4

Forbrug: 4

Præstationer: 4

Førerplads: 4

Garanti: 2

Oplevelse: 4

I alt 36


ÅRETS BEDSTE

Skoda Scala 36

Annonce

Diesel på tilbud

Skoda Scala har selv i basisversionen et pænt udstyrsniveau, og derfor virker prisen på 189.990 kroner ved første øjekast som værende i orden. Billigste version nøjes dog med en 95 hk motor, og hvis man ikke har brug for mere, så er det selvfølgelig et godt køb. Men de fleste vil nok tage springet til 122 hk, men så går man også fra Active til Ambition, og prisen stiger til 220.000 kroner.

Det lyder mere spændende, men stop - køb den ikke. I skrivende stund en Scala 1.6 TDI 116 hk med DSG på tilbud til 229.000 kroner. Men den findes i et begrænset antal, så skynd dig. Uden DSG koster bilen 240.000 kroner, så der er virkelig tale om et godt tilbud.

Skoda Scala er afløser for den bedagede Rapid. Foto: Jens Eilertsen
Et pænt dækket instrumentbord. Foto: Jens Eilertsen
Skoda Scala har fået Red Dot Design Award. Foto: Jens Eilertsen
Pæne linjer og god plads. Det er Skoda Scala. Foto: Jens Eilertsen
Det er da lidt sjovt, at bilen i bunden af skærmen kører mod højre, når tanken tømmes. Foto: Jens Eilertsen
Ingen kan vist fidne noget negativt at sige om Skoda Scala-designet. Foto: Jens Eilertsen
Annonce
Annonce
Elbobladet

Fredagsjam på Tøjhuset genopstår

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Ugens hund: Debbie elsker eventyr

Annonce