Annonce
Elbobladet

Skær ned på dit usunde saltforbrug i maden

Du kan faktisk vænne dine smagsløg til at nøjes med mindre salt i maden. Anne W. Ravn, som er klinisk diætist på Aarhus Universitetshospital, anbefaler, at man gradvist nedtrapper i en periode på tre uger. Sæt et mål på eksempelvis en teskefuld salt om dagen, og trap så ned med lidt for hver dag. Arkivfoto: Peter Endig/Ritzau Scanpix
At bruge forskellige smage i madlavningen kan medvirke til at reducere overforbruget af salt. Men flere ting kan hjælpe

Mange af os kan godt lide, når maden smager af noget. Og salt er naturens egen smagsforstærker.

Det er dog usundt at få for meget salt, og det gør de fleste af os.

Et overforbrug kan være en medvirkende årsag til helbredsproblemer som forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme.

Annonce

Den officielle anbefaling fra Fødevarestyrelsen lyder på max 5-6 gram salt per person om dagen.

- 5-6 gram salt svarer cirka til en teskefuld. Derfor er det en god idé at visualisere det i løbet af dagen, så man hele tiden har en fornemmelse af, hvor lidt det faktisk er, fortæller Anne W. Ravn, som er klinisk diætist på Aarhus Universitetshospital.

Skær ned på dit usunde saltforbrug

Det gennemsnitlige saltindtag i Danmark er på 9-11 gram for mænd og 7-8 gram for kvinder per dag.

9 ud af 10 danskere spiser mere salt end anbefalet.

Kun omkring 11-12 procent af vores saltindtag er noget, vi selv tilsætter i husholdningerne under madlavning og ved spisning.

Jo højere saltindtagelse, des højere blodtryk. Omvendt falder blodtrykket, hvis saltindtagelsen nedsættes.

38 procent af befolkningen har forhøjet blodtryk i Danmark.

Men langt størstedelen af vores saltindtag er faktisk svært at få øje på og dermed også svært selv at styre. Det fortæller Jonas Astrup, som har en kandidat i Fødevarevidenskab.

- Meget af det salt, vi indtager, får vi fra forarbejdede fødevarer som brød, ost, kødpålæg og færdigretter, altså den mad som vi ikke selv laver fra bunden, siger han.

Derfor kan det være en god idé at moderere indtaget af netop disse fødevarer.

Vent med at bruge saltet

Derudover kan man selv eksperimentere med at nedsætte sit saltforbrug gradvist, når man eksempelvis bager eller laver mad.

- Vej systematisk ingredienserne af, og skær så ned på saltet med eksempelvis 5-10 procent for hver gang, du bager, til du når det punkt, hvor brødet stadig smager forrygende, men indeholder væsentligt mindre salt, råder Jonas Astrup.

Og når man laver varm mad derhjemme, er det en god idé at lade være med at salte under selve madlavningen.

- Lad være med at salte kartoflerne eller risene, når du koger dem – put det først på, når du sidder ved spisebordet, og spar så også på det dér, råder Anne W. Ravn.

Lad være med at salte kartoflerne eller risene, når du koger dem – put det først på, når du sidder ved spisebordet, og spar så også på det dér.

Anne W. Ravn, klinisk diætist på Aarhus Universitetshospital

Hvis man ikke vil bage sit eget brød, kan man kigge efter bestemte mærkninger på fødevarerne, forklarer hun.

- Varer, som har det orange fuldkornsmærke og det grønne nøglehulsmærke, er godkendte som havende et reduceret saltindhold. Det gælder alt fra brød til mysli og andre morgenmadsprodukter, siger diætisten.

Annonce

Søg alternativerne

Et andet godt råd lyder på, at man indfører meget mere grønt og frugt i sin kost. Anne W. Ravn foreslår, at halvdelen af ens tallerken ved hvert måltid består af netop det.

Og så kan man udnytte alle de forskellige konsistenser og grundsmage. For det vil langt hen ad vejen kunne underholde og distrahere munden fra at opdage, at man får mindre salt end ellers, fortæller Jonas Astrup.

- Tag både sødt, surt, bittert og umami i brug i de fleste af dine måltider, og hav fokus på at få teksturer og konsistenser i spil, siger han og fortsætter:

- Gør brug af noget cremet, sprødt og knasende. Det kan man gøre ved at koge én ting, stege en anden og sylte noget tredje. Og top så op med friske krydderurter.

Og det er Anne W. Ravn enig i.

- I stedet for at putte salt på tomatmaden, kan man jo tilføje noget basilikum i stedet. På den måde nuancerer og optimerer man smagen på en anden måde end at forstærke smagen med salt, forklarer hun.

/ritzau fokus/

Annonce
Annonce
Elbobladet

El og plug-in udgør nu 40 procent af bilsalget

Annonce
Annonce
Elbobladet

Få din vin til at smage endnu bedre med disse tips

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Yusuf åbner nyt pizzeria i næste uge: Han satser på egne opskrifter og god plads til spisende

Elbobladet

Fredericia på landkortet: Vi var en storby i vikingetiden

Elbobladet

Efterårets store naturoplevelse: Sæson for krondyr i brunst

Elbobladet

Skobutik drejer nøglen om: Vil i stedet fokusere på nethandel

Elbobladet

Ny, lille kortfilmsfestival blev løbet over ende - der kom tusindvis af film ind fra hele verden

Elbobladet

Efter flere års skattejagt: Henry har endelig, endelig, endelig fundet sin skat

Elbobladet

Sensommerhaven: Få insekter og sommerfugle til at flokkes

Elbobladet

Musicalteater får konkurrence: Musik, dans og skuespil om verdenskendt stemme

Elbobladet

Ny æra for gågade: Vendersgade skal være Løvestrøget igen

Elbobladet

Læser I med, kvinder? Lingerikæde åbner butik i gågaden

Elbobladet

Disse tre ting opbevarer du muligvis forkert

Elbobladet

Flaskepost fundet efter 100 år i mur: Nu har den fået sin egen glasmontre

Elbobladet

Præstens klumme: Er det blevet tid til at smadre tallerkner?

Elbobladet

Surfshop i Kanalbyen udvider med sauna og stor café

Elbobladet

Brug dine overraskende kompetencer fra studiejobbet

Elbobladet

Lovelyn støtter voldsramt kvinde: Nyt netværk hjælper kvinder med at få et nyt liv uden vold

Elbobladet

Gavlhuset glæder sig til Kreative Dage

Elbobladet

Ugens hund: Måske har Ludwig en kyllingeknogle i maven

Elbobladet

Snart skal du købe din bil over nettet, forudser branchefolk

Elbobladet

Når man skal gennem mudder og vand - hvor gemmer man så sit guldglimmer til brug på målstregen? Ladies Mud Race er tilbage med smil, grin, skidt og motion

Elbobladet

Skær ned på dit usunde saltforbrug i maden

Annonce