Annonce
Elbobladet

Skønhedsklinik lader sig ikke kue af ekstra konkurrence: Det handler om tilknytningsforholdet

De sidste fire år har bruttoomsætningen ligget på lidt over en million kroner, og siden 2010 har der været plus på bundlinjen hvert år. Foto: Thomas Nedergaard Rasmussen
Clinique Body Guide har i 25 år tilbudt pleje af hud, fødder og negle, men særligt en gruppe har fået øjnene op for behandlingerne.
Annonce

Fredericia: Antallet af nye skønhedsklinikker i Fredericia fortsætter med at stige. Alene de seneste måneder har tre nye steder åbnet dørene til behandling af hud, fødder, negle og lignende. Men i ligningen af lokale skønhedsklinikker er der mindst en konstant.

4. oktober markerede Clinique Body Guide virksomhedens 25-års jubilæum. Klinikken, der ligger i Norgesgade, drives af Britta Kristensen og Janni Christensen samt fire ansatte. Den øgede konkurrence generer ikke de to.

- Jeg tror, klinikkerne henvender sig til hver sin kundegruppe. Vi er forskellige med vores personlighed og behandlinger. Det er noget med tilknytningsforholdet. Det er ligesom frisører. Den ene kan være lige så dygtig som den anden, siger Britta Kristensen.

I klinikken kommer kunderne for at få voks- eller ansigtsbehandlinger, farvet bryn og vipper, ordnet negle og fodbehandlinger.

- Vi skal ikke være millionære. Vi er her, fordi vi kan lide det, siger Britta Kristensen (th.), der her står sammen med Janni Christensen. Foto: Thomas Nedergaard Rasmussen
Annonce

Finanskrisen gav mere arbejde

Det var Britta Kristensen, der for 25 år siden åbnede Clinique Body Guide - dengang på Baldersvej. Selvom det også var interessant at være en blandt ganske få kvinder, ønskede hun efter ti år i byggebranchen at skifte karrierevej. At det lige blev en skønhedsklinik, var en tilfældighed. Interessen for cremer og makeup var der allerede, og den tidsmæssige horisont for at blive selvstændig efter endt uddannelse var overkommelig.

Efter to år ansatte hun den første medarbejder, og som en del af arbejdet i klinikken hjalp Britta Kristensen også til på Fredericia Teater, hvor hun var en del af sminkeholdet.

Siden rykkede klinikken til Danmarksgade, inden den i 2005 fik base i Norgesgade. I 2008 blev klinikken ændret til et anpartsselskab, da Janni Christensen blev en del af virksomheden. Herefter fulgte en finanskrise, som modsat af, hvad andre virksomheder oplevede, endte med at få positiv indflydelse for Clinique Body Guide.

- For vores vedkommende skete der et kæmpe skred i den positive retning. Vi fik mega travlt, siger Janni Christensen.

- Jeg har en teori. Det er ikke sikkert, den er rigtig, men det var et tidspunkt, hvor man ikke kunne gå ud og fyre den af og købe alt det, man ville. Men forkælelse ville man stadig gerne give sig selv. Så var det her en overkommelig måde at gøre det på. Det var ikke noget, man skulle i banken for at gøre, supplerer Britta Kristensen.

Annonce

Slut med at snige sig ud

De yngste kunder, der benytter Clinique Body Guide, er typisk konfirmander, og derfra er aldersspændet bredt. De ældste er over 90 år og har gerne været gengangere i mange år.

- Det er ret prisværdigt, at de er så trofaste. Det, synes jeg, er rigtig dejligt. Vi har alle slags mennesker. Det er ikke, fordi vi de nogen bestemt aldersgruppe eller økonomi. Det er alle sociale lag, siger Janni Christensen.

En gruppe er dog blevet mere og mere udbredt i klinikken de senere år: Mænd. Sådan var det ikke, da klinikken åbnede i 1994.

- Da jeg startede, følte de, det var et dumt sted at komme som mand. Flere sagde, at de ikke sagde det til nogen, at de kom hos mig. Når de gik fra klinikken, var det med ryggen mod muren hele vejen om til parkeringspladsen. I dag er det mere naturligt. Det er kun den ældre generation, der ikke helt er med endnu, siger Britta Kristensen.

Udover at tilbyde behandlinger fra adressen i Norgesgade og lave arrangementer for eksempelvis personaleforeninger kører Britta Kristensen og en medarbejder fast rundt til plejecentre for at udføre behandlinger.

Britta Kristensen stiftede selv Clinique Body Guide for 25 år siden. Hun kom fra en stilling i byggebranchen. Foto: Thomas Nedergaard Rasmussen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

På den 2. side: Mormors jordbærhimmel

Annonce