Fredericia: - Af de kunder, der kommenterer på artiklen, er den overvejende melding, at de er chokeret over, at B.T.-Centralen lukker. Den har jo været her i lang tid, så folk er ærgerlige og rystet over det – jeg er rystet over, at det er det indtryk, de har fået, for vi lukker bestemt ikke, understreger Bent Hegelund.
I 17 år har han stået i spidsen for B.T.-Centralen, der er beliggende i den nordlige ende af Gothersgade.
For en måned tid siden kunne dagbladet imidlertid fortælle, at tiden som kioskejer lakker mod enden. Det er til gengæld uvist, hvor lang enden er. I første omgang er butikken sat til salg, men så længe der ikke er fundet nogen køber til kiosken, er Bent Hegelund fortsat at finde i butikken.
Bent Hegelund, indehaver af B.T.-CentralenEn ting er, at folk, som kommer her, tror, at vi lukker. Men jeg frygter i ligeså høj grad, at der er folk, som undlader at komme her, fordi de tror vi lukker og derfor har afskrevet os.
Planen er nemlig, at den skal drives videre, på samme måde som han selv gjorde det i sin tid, da han overtog den karakteristiske kiosk.
Her finder man blandt andet et bredt udvalg af ugeblade, aviser, specialmagasiner samt lidt sødt og en række kort, ligesom man også kan spille lotteri og oddse i det aflange, tætpakkede butikslokale.
- En ting er, at folk, som kommer her, tror, at vi lukker. Men jeg frygter i ligeså høj grad, at der er folk, som undlader at komme her, fordi de tror, vi lukker, og derfor har afskrevet os, konstaterer Bent Hegelund.
Ingen salgsaftale endnu
En måned efter, at Bent Hegelund har meldt ud, at B.T.-Centralen er til salg, har der været "nogle henvendelser", som kioskejeren betegner det.
- Det er ikke noget, der har udmøntet sig til noget konkret, men der er nogle, som er i tænkeboks. Jeg prøver at sammenligne det med at sælge et hus, hvor der kommer flere interesserede købere for at se det, inden det forhåbentligt bliver solgt, siger han.
En købspris vil han ikke ud med, men den er til forhandling, pointerer han.
- Jeg håber, at butikken bliver videreført i samme ånd, for det synes jeg, den har fortjent, men omvendt kan jeg jo ikke tillade mig at være kræsen, siger han.
Har du sat en slutdato, hvor du skal have solgt butikken inden?
- Nej, det er jeg ikke nået til, for jeg vil nødig stå i den situation.
Så du har stadig flere år i dig, hvis det ikke lykkes foreløbigt?
- Ja, det har jeg, siger han og uddyber, at en overtagelsesdato ligeledes er til forhandling.
Faktisk ser han gerne, at den ikke bliver fra den ene til den anden dag, så han kan hjælpe en kommende ejer undervejs i overtagelsesprocessen, ligesom han også håber på en god afsked med en række trofaste kunder, han fortsat nyder at hilse på i det daglige.
- For mig handler det mest af alt om at få en afklaring, konstaterer han.