Annonce
Elbobladet

Sympatisk Hyundai i20

Hyundai i20 ser godt ud i den testede version med de fede fælge og det sorte tag. Foto: Jens Eilertsen
Hyundai i20 1.0 T-GDi DCT Essential til 189.995 kroner er en nydelse, hvis du sætter pris på komfort.
Annonce

Mini: Den lille Hyundai i10 har de seneste mange år fået mange roser og er blevet kaldt "bedst i mikroklassen", og nu konstaterer vi, at de gode takter fra i10 er løftet ind i miniklassen. Vi tester Hyundai i20 1.0 T-GDi DCT Essential i årets første uge med rigtig vinter, men ikke en gang snevejret kan rokke ved de gode indtryk.

Hyundai i20 har altid haft et konservativt look i miniklassen, men nyheden lidt længere og bredere, og så er den et par centimeter lavere. Det giver sammen med de nye linjer et dejligt sporty look.

Annonce

God plads

Men det er inden døre, testbilen rigtigt imponerer. Der er digital instrumentering, stor skærm, meget fine materialer næsten over alt og så er der rigtig god plads. Jeg kan med mine næsten 190 centimeter sidde på bagsædet, mens førersædet er indstillet til mig - så pladsen er godkendt.

Der må spændes op til 1100 kilo bag testbilen. Foto: Jens Eilertsen

Der er ikke noget overordnet, som taler imod Hyundai. Jeg vil dog lige brokke mig over, at hunstikket til sikkerhedsselen sidder godt gemt og at der er brugt en gearvælger, som ligner en lårbensknogle - i stedet for en af de nye fikse og pladssparende vælgere. "Knoglen" ser forkert ud i en moderne bil med Apple CarPlay og Android Auto, online navigation, digital instrumentering og andet fra samme skuffe. Men udover de to ting og et par enkelte steder med hård plast, så er der tommel op hele vejen igennem

Annonce

Vælg 1.0

Man kan komme ud at køre i20 for 144.995 kroner, men basisudgaven trækkes af en ældre 1.2 84 hk maskine. Når jeg har prøvet testbilens 100 hk med tre cylindre, så har jeg slet ikke lyst til at køre i andet. Prishoppet er på 15.000 kroner og forbruget er stort set det samme. Det koster yderligere 20.000 kroner at få testbilens DCT-gearkasse. Den er altså virkelig et plus for komforten, og så er det jo fint, at bilen med manuelt gear og DCT-gear er opgivet til 19,2 og 18,9 km/l.

Kabinen er virkelig løftet i den nye udgave af Hyundai i20. Foto: Jens Eilertsen

Det er et meget smalt motorprogram, men diesel er altså ude hos Hyundai og i den klasse er der langt mellem kabelbilerne.

Der er ikke noget at udsætte på forbruget - jeg kører på en af mine ture over 20 km/l, men gennemsnittet bliver bare 16,9 km/l til trods for at jeg kører i eco det meste af tiden. Vinteren driller.

Annonce

Komfortabel

Tidligere var det en trist oplevelse at køre små benzinmotorer med automatisk transmission, men i i20 er det en ren nydelse. Bare vælg eco-programmet og flyd og nyd. Bilen er meget blød og altså behageligheden selv, men på intet tidspunkt føles den sløv. Ikke en gang i eco. Der er også et sports-program - der føler jeg mig ikke så godt tilpas. Bilen er mere til afslappende kørsel.

Nu kunne man jo tro, at pladsforholdene i kabinen ville gå ud over bagagekapaciteten, men sådan er det ikke. Rummet er fint og med en dobbeltbund, der gør, at man ved at lægge bageste sæderygge ned får en helt plan bund. Der må trækkes op til 1100 kilo.

Annonce

Flot garanti

Hyundai i20 kommer med det, der må være markedets bedste garanti for dem, der kører langt. Den er nemlig på hele fem år uden kilometerbegrænsning. Det gør, at der i min bog er noget sympatisk og tillidsvækkende over dette mærke.


Hyundai i20 kommer med det, der må være markedets bedste garanti for dem, der kører langt. Den er nemlig på hele fem år uden kilometerbegrænsning.

Motorjournalisten


Testbilen har meget sikkerhedsudstyr - blandt andet nødbremse, der også kan genkende fodgængere og cyklister. Men den er ikke crashtestet endnu. Hyundai har dog tradition for at komme ud af disse tests med de maksimale fem stjerner.

Hyundai i20

HK: 120 Nm: 171

0-100 km/t: 11,4 sek. Topfart: 185 km/t

Forbrug: 18,9 km/l CO2: 121 g/km

Godt: Oplevelse, garanti. Skidt: Gammeldags gearvælger

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 3

Sikkerhed: 3

Design: 4

Forbrug: 4

Præstationer: 3

Førerplads: 4

Garanti: 5

Oplevelse: 4

I alt 34

ÅRETS BEDSTE: Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 - VW ID.3 36 – Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34. Hyundai i20 34.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

To kæledyrsbutikker bliver til én: Maxi Zoo overtager Petworlds placering

Elbobladet

Kunderne var klar fra start: Julegavebyt, osetrang og støtte til butikshandlen fyldte på genåbningsdag

Elbobladet

100.000 kroner til ny kampagne: Tag trygt til Fredericia med dankortet

Elbobladet

Kribler i butikkerne, men forvent ikke køtilbud: Handelen i Fredericia forsøger kontrolleret genåbning mandag

Elbobladet

Butiksformand: Corona var den øjenåbner der skulle til - nu er det de fysiske butikkers tur

Elbobladet

DS udfordrer tyskerne

Annonce