Annonce
Elbobladet

Træning efter julepause? Vær realistisk og undgå skader

Hvis du har holdt pause fra en sport henover julen eller som følge af corona, så skal du begynde langsomt, når du genoptager træningen. Antallet af sportsskader er steget hos forsikringsselskaber, fordi mange går for hurtigt i gang igen. Arkivfoto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Uanset om julen eller corona har afholdt dig fra at dyrke sport i en periode, så er det vigtigt at lægge roligt ud og på et lavere niveau end før.
Annonce

Måske har corona holdt dig fra fitnesscenteret, måske har december været for travl til grønsværen, eller også har løbeskoene holdt en lille julepause.

Uanset hvad skal du tænke dig om, inden du igen hopper i træningstøjet. Der er nemlig stor risiko for skader, hvis du lægger for hårdt ud efter en længere pause.

Under nedlukningen i foråret kunne forsikringsselskabet Topdanmark se, at antallet af anmeldte sportsskader var 30 procent lavere end året inden. Men omvendt steg antallet af skader efter sommerferien – endda til et højere niveau end normalt.

Skru niveauet ned, når du genoptræner

Kom stille og roligt i gang. Pas på med at fortsætte træningen, hvor du slap, for så er der stor risiko for at blive skadet.

Acceptér at du ikke er i lige så god fysisk form som før, og vær tålmodig. Øg stille og roligt sværhedsgraden, så du løber længere eller øger vægten, samtidig med at du lytter til din krop.

Læg en realistisk plan, og tag udgangspunkt i din træningsrutine fra før pausen. Hvornår dyrkede du motion, og passer de tidspunkter dig stadig? Hvordan passer træningen bedst ind i din hverdag, og er dine mål stadig de samme?

Variér træningen. Det vil belaste din krop på forskellige måder, så du mindsker risikoen for overbelastning. Desuden kan det øge motivationen, når du ikke altid laver det samme.

I august og september var antallet af sportsskader 22 procent højere end samme periode sidste år.

Også i Tryg blev der i april anmeldt næsten tre gange færre sportsskader end i februar, mens det i efteråret steg.

Desuden ser Tryg tæt på en tredobling af overbelastningsskader, når man sammenligner de første ti måneder af 2020 med samme periode i 2019.

Annonce

For ivrige

Ifølge Rasmus Ruby-Johansen, som er skadedirektør i Topdanmark, er en forklaring, at mange har været for ivrige efter at komme ud og røre sig igen.

- Det kan skyldes, at mange vil ud og i gang efter nedlukningen og dermed giver den fuld skrue, men glemmer, at de er kommet lidt ud af form, siger han.

Hvis der har været en længere pause imellem, skal du begynde langsomt, råder han.


Er man nogenlunde i gang, eller begynder man fra bunden? Det er ret afgørende, at man vurderer sig egen form og er realistisk.

Henning Engberg, fysioterapeut og fysisk vejleder for DGI Verdensholdet


Samme anbefaling kommer fra fysioterapeut Henning Engberg, som er fysisk vejleder for DGI Verdensholdet.

Uanset om du er fodboldspiller eller fitnessentusiast, som skal i gang med træningen igen, så afhænger det af, hvad og hvor meget du har lavet i pausen, siger han.

- Er man nogenlunde i gang, eller begynder man fra bunden? Det er ret afgørende, at man vurderer sig egen form og er realistisk.

- Hvis man har rørt sig lidt undervejs, kan man relativt hurtigt komme i gang. Men man skal begynde stille og roligt og formentlig på et lavere niveau end før.

Annonce

Kræver tålmodighed og hjælp

Henning Engberg medgiver, at det kan virke demotiverende, men de fleste vil opleve at komme tilbage i form hurtigere end første gang, de begyndte at træne.

- Det kommer til at gå hurtigt, hvis man går roligt frem. Ellers risikerer man også skader på muskler, sener eller led, og så tager det hele pludselig meget længere tid.

Ifølge Henning Engberg vil de fleste skulle bygge niveauet op over en måneds tid, hvis de træner 1-2 gange om ugen.

Det kræver tålmodighed, men også hjælp fra andre, anbefaler han.

- Det er aldrig sjovt at træne alene, især når man ikke kan, hvad man plejer. Men hvis man er flere, så kan man hjælpe hinanden og være sammen om opgaven.

/ritzau fokus/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Kribler i butikkerne, men forvent ikke køtilbud: Handelen i Fredericia forsøger kontrolleret genåbning mandag

Elbobladet

Butiksformand: Corona var den øjenåbner der skulle til - nu er det de fysiske butikkers tur

Elbobladet

De kridtede sko er klar i startblokken: Sådan forbereder de lokale butikker sig til at genåbne

Elbobladet

Fem planter der giver pangfarver i haven

Elbobladet

Se fotos: Solopgang ved Lillebælt

Elbobladet

Sympatisk Hyundai i20

Annonce