Annonce
Elbobladet

Usikkert bilmarked: Det skal du vide før du køber

- På de modeller, vi har, hvor der er vanskeligheder med at få produceret på grund af mikrochips, er meldingen fra producenterne, at du skal vente, til vi kommer hen i efteråret. Det er ikke til at vide, hvad der sker efter sommerferien, siger Bjarne Nielsen, som er direktør i Nielsen Car Group. (Arkivfoto)
Flere kræfter trækker netop nu i bilmarkedet, og det betyder, at der kommer færre biler på markedet, og ventetiden og prisen kan stige.

Bil: Drømmer I om en ny bil - uanset om det så betyder fabriksny eller en brugt - så skal I måske til at rykke på det. For udbuddet er på vej ned, og leveringstiden er på vej op.

Problemerne skal findes i den globale mangel på små, teknologiske mikrochip. De bliver ikke bare brugt til spillekonsoller og computere, men i høj grad også til bilindustrien, og i øjeblikket kan producenterne ikke nå at få fingre i dem i samme tempo, som de skal bruges.

Om det påvirker lige præcis den bilmodel, du har udset dig, kan dog være svært at spå om, siger Mads Rørvig, som er direktør hos Danske Bilimportører.

Annonce

Ny bil

I april 2021 blev der nyregistreret 15.526 biler. I april sidste år var tallet 10.198 nyregistreringer. Hver fjerde nyregistrerede bil i april 2021 var en opladelig en af slagsen - enten en plug-in hybridbil eller en elbil.

Plug-in hybriderne stod for langt den største andel - helt præcist 18,3 procent af nyregistreringerne. Elbilerne stod for 6,5 procent af de nyregistrerede biler i april.

- Det er svært at give et "one size fits all"-svar, for det kommer helt an på, hvor fabrikkerne er placeret og underleverandører og så videre. Nogle er hårdere ramt end andre.

- Så man er nødt til at gå til forhandlerne. Men på langt de fleste modeller vil man kunne bestille bilen, og så kan der være nogle ekstra ugers leveringstid, siger Mads Rørvig.

Færre nye biler

Det er ikke kun manglen på mikrochip, der giver færre biler på markedet. Det er også den usikkerhed, der fulgte med corona, fortæller Bjarne Nielsen, som er direktør i Nielsen Car Group.

- Sidste år satte man produktionen af biler ned på grund af frygten for corona og effekten på markedet, så tilgangen af nye biler var lidt begrænset.

- Det gør, at der kommer færre nye biler ud på markedet, men nu har har folk igen lyst til at købe ny bil, siger han og gætter på, at det til dels også hænger sammen med, at hvis man ikke kan komme ud at rejse, skal man have ny bil.

Han forventer derfor, at flere vil se mod markedet for brugte biler.

Annonce

Danskernes købelyst er tøet op

Mens købetrangen efter biler har været rimelig kølig under corona, så mærker han nu, at danskernes lyst er tøet op.

- Har man lyst til at få en anden bil til at nyde sommerferien i, kan jeg kun anbefale, at man går i markedet og søger. For der bliver ikke flere af dem, og de bliver ikke billigere, siger Bjarne Nielsen om de brugte biler.

Der er dog ikke tale om priser på hysterisk himmelflugt, tilføjer han med et grin.

- Vi kommer ikke til at opleve priser på brugte biler, som vi ser på husene. Det er ikke det, vi snakker om.


Vi kommer ikke til at opleve priser på brugte biler, som vi ser på husene. Det er ikke det, vi snakker om. Men der er flere, der er interesserede i at købe selv en godt brugt bil, så det er også et gunstigt tidspunkt at gå i markedet på som sælger. Der er god omsætning.

Bjarne Hansen, direktør i Nielsen Car Group.


- Men der er flere, der er interesserede i at købe selv en godt brugt bil, så det er også et gunstigt tidspunkt at gå i markedet på som sælger. Der er god omsætning i markedet, fortæller Bjarne Hansen.

/ritzau fokus/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Elbobladet

Ugens hund: Bobby elsker bare sutter

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Rift om vilde frø og planter

Elbobladet

Opvaavni tilbage i Fredericia

Annonce