Annonce
Elbobladet

Zoe er still going strong

Strømindtaget gemmer sig bag det store Renault-logo foran. Foto: Jens Eilertsen
Renault Zoe var i 2013 en af de få rigtige elbiler, og den var milevidt foran de fleste elbiler på markedet. Siden er der sket meget, men Zoe var i 2020 stadig den mest solgte elbil i Europa. Vi prøver topmodellen Zoe R135 Intens til 258.000 kroner, der er både hurtig, komfortabel og underholdende.

Elbil: Det er ved at være syv år siden, jeg testede den første Renault Zoe og oplevede, at de 210 kilometer, den havde i opgivelse, slet ikke holdt. Jeg ville køre en tur fra Sønderborg til Flensborg og retur i regnvejr - omkring 80 kilometer - og det skulle den lille elbil jo snildt kunne klare. Men allerede halvvejs på udturen opdagede jeg, at det var tid at lette på speederen - når man kørte friskt med viskere og varme, kunne den reelle radius skrumpe til godt 100 kilometer.

I dag er tallene helt anderledes for Zoe, og jeg er sikker på, at jeg ved pæn kørsel kan køre fra Sønderborg til Hamborg og retur uden opladning. Opgivelsen er siden 2013 mere end fordoblet - kapaciteten og rækkevidden er nu 52 kWh og 395 kilometer. Og jo, 395 kilometer er mere end en fordobling af den første opgivelse på 210 kilometer, for dengang var opgivelsen langt fra så realistisk som i dag. Zoe har dog taget på gennem årene - den vejer i dag 1577 kilo (batteriet vejer alene 326 kilo). Den første version vejede 1468 kilo.

Langt foran

Zoe kostede i 2013 165.000 kroner - det var jo billigt. Men der var lige den hage, at man skulle leje batteriet af Renault for svimlende 800 kroner om måneden. I dag koster billigste version med 108 hk 220.000 kroner, så bilen er - når vi regner med, at man ikke længere skal leje batteriet - ikke steget meget.

Renault Zoe blev første gang vist som konceptbil i 2009, og fire år senere var den klar hos forhandlerne. Foto: Jens Eilertsen

Ved premieren var Renault Zoe en af de få biler, der var bygget til el. De fleste konkurrenter lagde bare elmotorer i eksisterende biler. Derfor var Renault Zoe langt foran konkurrenterne, men Renault, der er i alliance med Nissan og Mitsubishi, har ikke postet milliarder i at beholde det forspring. Zoe er moderniseret adskillige gange, men bilen er den samme som i 2013, og den er heller ikke crashtestet siden. Den første crashtest gav dog - som næsten altid hos Renault - topkarakteren fem stjerner.

Annonce

Charme

Alligevel besidder Zoe vildt meget charme og den er super underholdende. Der er noget sympatisk over bilen - måske er det derfor, den salgsmæssigt i 2020 fejede alle konkurrenter af bordet. I første halvdel af 2020 oplevede Zoe en salgsfremgang på 50 procent, og med et salg på 37.540 biler blev den Europas bedst sælgende elbil. Den titel må Zoe nok i år afgive til VW ID.3, der teknisk er et skridt foran Zoe.


Alligevel besidder Zoe vildt meget charme og den er super underholdende. Der er noget sympatisk over bilen - måske er det derfor, den salgsmæssigt i 2020 fejede alle konkurrenter af bordet.

Motorjournalisten


Men det rører ikke ved det faktum, at Renault Zoe er en fornøjelse at køre - den er både hurtigere, behageligere og mere underholdende, end jeg havde ventet. Topmodellen har 136 hk - det lyder jo fint - men jeg har lige kørt VW ID.3 med 204 hk, og så burde Zoe jo føles lidt sløvere. Det før den bare ikke - ikke før hastigheden har passeret 130 km/t.

Når vi snakker tripcomputere har Renault altid været foran - men jeg synes, at der tabes lidt terræn i Zoe. Jeg kan ikke finde tidtagning, og der skal virkelig ledes længe, før listen med ladestationer dukker op. Rækkevidde står med småt bag rattet, og det er også her, vi skal finde symboler, der viser, når der løber el til og fra batteriet. Det hele ville have set bedre ud i den store skærm.

Den store skærm i Zoe rummer meget - men der er plads til mere. Foto: Jens Eilertsen

Instrumentbordet ser godt ud og jeg er helt vild med bilens lille fikse gearvælger. Der er ikke flaps ved rattet til at regulere opsamlingen af bremseenergi. Det klares med bremsepedalen.

De langbenede sidder ikke så godt ved bagsædet, men bagagerummet er både stort og reelt. Næsten 330 liter kan der klemmes ned i rummet, der vokser til 1250 liter, når bagsæderne lægges ned. Der må ikke sætte en krog på Zoe.

Renault tilbyder to ladelsøsninger. For 9900 kroner kan man få en Ladepakke Home, der ellers har en værdi af 18.000 kroner. Den indeholder ladekort, der giver adgang til 3000 standere i Danmark og 135.000 i Europa, ladeboks op til 22 kW, et eller tre faset standardinstallation hjemme samt tre års forudbetalt abonnement. Ladepakke City til en værdi af 7500 kroner fås nu for nul kroner. Den indeholder ladekort og seks ampere ladekabel. Der følge stadig et såkaldt mormorkabel med, som kan sættes  i en almindelig stikkontakt.

Renault Zoe R135

HK: 135 Nm: 245 1500-3600

0-100 km/t: 9,5 sek. Topfart: 135 km/t

Forbrug: 0 km/l CO2: 0 g/km

Godt: Oplevelse, look. Minus: Plastmaterialer garanti

BEDØMMELSE Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 3

Sikkerhed: 4

Design: 4

Forbrug: 5

Præstationer: 4

Førerplads: 4

Garanti: 2

Oplevelse: 5

I alt 34

ÅRETS BEDSTE Hyundai Kona Electric 39 - Hyundai i10 38 - Mini Cooper SE 38 - Kia Picanto 1.0 AMT 38

Annonce
Annonce
Elbobladet

Præstens klumme: Uventede gæster

Annonce
Annonce
Elbobladet

Ugens hund: Buster måtte på tobaksafvænning efter en tur til dyrlæge

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Vind gavekort til byens butikker: Hvordan oplever du julebyen?

Elbobladet

På den 2. side: Send dit bud et smil på vejen

Elbobladet

Kim Sjøgren spiller til nytårskoncert med humor

Elbobladet

Åbner til marts: Nyt supermarked skal ansætte over 50 nye medarbejdere

Elbobladet

Motion og hygge

Elbobladet

Gys på volden giver gysser til lokal velgørenhed

Elbobladet

Odenseaner fra Esbjerg rykker ind på chefpost i Fredericia

Elbobladet

Kanal-boss forelskede sig i Fredericia, forandrede Fredericia og forlader Fredericia

Elbobladet

Surf-butik får årets handicappris: Tilbyder vandaktiviteter til alle - handicap eller ej

Elbobladet

Tager over efter Søren Møller: Velkendt ansigt bliver leder af musicalakademiet

Elbobladet

Tre tricks giver garanti for knasende sprøde flæskesvær

Elbobladet

Kæmpe butik åbner i Fredericia: Intersport er klar med dato for åbning

Elbobladet

Virksomhed flytter fra Nyborg til Fredericia - hjælper med at skaffe penge hjem

Elbobladet

Dessertsøstre måtte lukke café efter uvelkomment besøg i kælderen: - Vi vil være helt sikre, inden vi åbner

Elbobladet

Tre finaler og en sølvmedalje til riffelskytte

Elbobladet

Sidste dag med genbrug på Prangervej: Winnie siger tak for sin gode arbejdsplads - men kan ikke flytte med

Elbobladet

Morfin-byen: Fredericia-erfaringer kan føre til stramning af straffeloven

Elbobladet

Julehygge gav afbræk fra en økonomisk trængt hverdag: - Vi kommer væk fra den dårlige stemning derhjemme, hvor børnene ved, at der ingen penge er

Elbobladet

På den 2. side: Dieseldunsten og den hvide chokoladefrø

Elbobladet

Guldmedaljer til Mai og Freja

Elbobladet

Cykelbutik klar til åbning: Gamle indretningsmaterialer har fået nyt liv og værdi

Annonce