Annonce
Elbobladet

Zoe er still going strong

Strømindtaget gemmer sig bag det store Renault-logo foran. Foto: Jens Eilertsen
Renault Zoe var i 2013 en af de få rigtige elbiler, og den var milevidt foran de fleste elbiler på markedet. Siden er der sket meget, men Zoe var i 2020 stadig den mest solgte elbil i Europa. Vi prøver topmodellen Zoe R135 Intens til 258.000 kroner, der er både hurtig, komfortabel og underholdende.
Annonce

Elbil: Det er ved at være syv år siden, jeg testede den første Renault Zoe og oplevede, at de 210 kilometer, den havde i opgivelse, slet ikke holdt. Jeg ville køre en tur fra Sønderborg til Flensborg og retur i regnvejr - omkring 80 kilometer - og det skulle den lille elbil jo snildt kunne klare. Men allerede halvvejs på udturen opdagede jeg, at det var tid at lette på speederen - når man kørte friskt med viskere og varme, kunne den reelle radius skrumpe til godt 100 kilometer.

I dag er tallene helt anderledes for Zoe, og jeg er sikker på, at jeg ved pæn kørsel kan køre fra Sønderborg til Hamborg og retur uden opladning. Opgivelsen er siden 2013 mere end fordoblet - kapaciteten og rækkevidden er nu 52 kWh og 395 kilometer. Og jo, 395 kilometer er mere end en fordobling af den første opgivelse på 210 kilometer, for dengang var opgivelsen langt fra så realistisk som i dag. Zoe har dog taget på gennem årene - den vejer i dag 1577 kilo (batteriet vejer alene 326 kilo). Den første version vejede 1468 kilo.

Annonce

Langt foran

Zoe kostede i 2013 165.000 kroner - det var jo billigt. Men der var lige den hage, at man skulle leje batteriet af Renault for svimlende 800 kroner om måneden. I dag koster billigste version med 108 hk 220.000 kroner, så bilen er - når vi regner med, at man ikke længere skal leje batteriet - ikke steget meget.

Renault Zoe blev første gang vist som konceptbil i 2009, og fire år senere var den klar hos forhandlerne. Foto: Jens Eilertsen

Ved premieren var Renault Zoe en af de få biler, der var bygget til el. De fleste konkurrenter lagde bare elmotorer i eksisterende biler. Derfor var Renault Zoe langt foran konkurrenterne, men Renault, der er i alliance med Nissan og Mitsubishi, har ikke postet milliarder i at beholde det forspring. Zoe er moderniseret adskillige gange, men bilen er den samme som i 2013, og den er heller ikke crashtestet siden. Den første crashtest gav dog - som næsten altid hos Renault - topkarakteren fem stjerner.

Annonce

Charme

Alligevel besidder Zoe vildt meget charme og den er super underholdende. Der er noget sympatisk over bilen - måske er det derfor, den salgsmæssigt i 2020 fejede alle konkurrenter af bordet. I første halvdel af 2020 oplevede Zoe en salgsfremgang på 50 procent, og med et salg på 37.540 biler blev den Europas bedst sælgende elbil. Den titel må Zoe nok i år afgive til VW ID.3, der teknisk er et skridt foran Zoe.


Alligevel besidder Zoe vildt meget charme og den er super underholdende. Der er noget sympatisk over bilen - måske er det derfor, den salgsmæssigt i 2020 fejede alle konkurrenter af bordet.

Motorjournalisten


Men det rører ikke ved det faktum, at Renault Zoe er en fornøjelse at køre - den er både hurtigere, behageligere og mere underholdende, end jeg havde ventet. Topmodellen har 136 hk - det lyder jo fint - men jeg har lige kørt VW ID.3 med 204 hk, og så burde Zoe jo føles lidt sløvere. Det før den bare ikke - ikke før hastigheden har passeret 130 km/t.

Når vi snakker tripcomputere har Renault altid været foran - men jeg synes, at der tabes lidt terræn i Zoe. Jeg kan ikke finde tidtagning, og der skal virkelig ledes længe, før listen med ladestationer dukker op. Rækkevidde står med småt bag rattet, og det er også her, vi skal finde symboler, der viser, når der løber el til og fra batteriet. Det hele ville have set bedre ud i den store skærm.

Den store skærm i Zoe rummer meget - men der er plads til mere. Foto: Jens Eilertsen

Instrumentbordet ser godt ud og jeg er helt vild med bilens lille fikse gearvælger. Der er ikke flaps ved rattet til at regulere opsamlingen af bremseenergi. Det klares med bremsepedalen.

De langbenede sidder ikke så godt ved bagsædet, men bagagerummet er både stort og reelt. Næsten 330 liter kan der klemmes ned i rummet, der vokser til 1250 liter, når bagsæderne lægges ned. Der må ikke sætte en krog på Zoe.

Renault tilbyder to ladelsøsninger. For 9900 kroner kan man få en Ladepakke Home, der ellers har en værdi af 18.000 kroner. Den indeholder ladekort, der giver adgang til 3000 standere i Danmark og 135.000 i Europa, ladeboks op til 22 kW, et eller tre faset standardinstallation hjemme samt tre års forudbetalt abonnement. Ladepakke City til en værdi af 7500 kroner fås nu for nul kroner. Den indeholder ladekort og seks ampere ladekabel. Der følge stadig et såkaldt mormorkabel med, som kan sættes  i en almindelig stikkontakt.

Renault Zoe R135

HK: 135 Nm: 245 1500-3600

0-100 km/t: 9,5 sek. Topfart: 135 km/t

Forbrug: 0 km/l CO2: 0 g/km

Godt: Oplevelse, look. Minus: Plastmaterialer garanti

BEDØMMELSE Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 3

Sikkerhed: 4

Design: 4

Forbrug: 5

Præstationer: 4

Førerplads: 4

Garanti: 2

Oplevelse: 5

I alt 34

ÅRETS BEDSTE Hyundai Kona Electric 39 - Hyundai i10 38 - Mini Cooper SE 38 - Kia Picanto 1.0 AMT 38

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Skarp pris på Sorento plug-in

Elbobladet

Præstens klumme: Kan den byttes?

Elbobladet

Ugens hund: Rosa jager æbler

Elbobladet

Naturen lige nu: Uglekasser skal op

Annonce