Annonce
Ugeavisen Esbjerg

50 år på vingerne

Esbjerg Lufthavn fyldte Påskedag den 4. april 50 år og kan se tilbage på et halvt århundrede med op- og nedture. Arkivfoto: Tue Sørensen
Esbjerg Lufthavn fyldte Påskedag 50 år og kan se tilbage på et halvt århundrede med op- og nedture. Lufthavnschef Susanne Kruse Sørensen og Business Esbjerg-direktør Susanne Nordenbæk tror begge på en spændende fremtid for lufthavnen, som kan nyde godt af det nye vindenergieventyr i Nordsøen og blive en vigtig aktør i områdets grønne omstilling.

Et halvt århundrede: Flagene var hejst, byens spidser var samlet og smilene var store, da daværende borgmester Henning Rasmussen den 4. april 1971 officielt indviede Esbjergs nye lufthavn på John Tranums Vej.

På grund af byens udvikling og ikke mindst de spæde tiltag til et dansk olieeventyr ude i Nordsøen, var der opstået et behov for en ny og større lufthavn som afløser for den gamle lufthavn i Kjersing. Den nye lufthavn blev derfor spået en fantastisk fremtid sammen med den voldsomt ekspanderende vestjyske hovedstad og en oliesektor i enorm vækst.

De store forventninger blev dog aldrig helt indfriet for lufthavnen, som i løbet af de sidste årtier har oplevet adskillige op- og nedture med svingende aktivitet og passagertal, men lad os lige tage det fra begyndelsen.

- Lufthavnen havde for så vidt været længe undervejs, men den blev faktisk etableret uden deltagelse af staten. Regeringen deltog derfor heller ikke i indvielsen, dog mødte fiskeriminister A. C. Normann frem, men han fik ikke lov til at tale ved den officielle indvielse, men først ved den efterfølgende reception, forklarer Anette Rydahl, dokumentalist hos Esbjerg byhistoriske Arkiv, til Ugeavisen Esbjerg.

Annonce

Med bus til Billund

En af grundende til betænkelighederne ved at anlægge en større lufthavn ved Esbjerg var, at Lego nogle år tidligere havde anlagt en landingsbane ved fabrikken i Billund, og der blev hurtigt etableret en egentlig lufthavn dér (indviet i 1964).

Med kun 50 kilometer fra Esbjerg til Billund Lufthavn var der ikke meget støtte at hente i staten og heller ikke i Ribe Amts nordlige del, som støttede Billund Lufthavn.


En rute til København ville give rigtig god mening, da vi har meget trafik mellem København og Esbjerg både fra de private virksomheder og fra det stigende antal statslige styrelser og offentlige institutioner.

Susanne Nordenbæk, direktør for Business Esbjerg


Som en del af det officielle program for indvielsen af lufthavnen var Esbjerg Kommunes økonomiudvalg, Esbjerg Lufthavns byggeudvalg, kommunale embedsmænd og repræsentanter for erhvervslivet i Esbjerg inviteret til SAS i København dagen efter den officielle indvielse i Esbjerg. På grund af tåge var det umuligt at lette og lande i Esbjerg Lufthavn, og esbjergenserne måtte derfor køres i bus til Billund Lufthavn, hvorfra de fløj til København.

- Det var jo en streg i regningen for den netop indviede Esbjerg Lufthavn, og et enkelt byrådsmedlem - civilingeniør J. Anderskouv - forlod da også Esbjerg Lufthavn inden busafgangen mod Billund, da han ikke ønskede at benytte Billund Lufthavn, fortæller Anette Rydahl.

Annonce

Rejser og shipping

Esbjerg Lufthavn begyndte hurtigt at udvikle sig, og i 1972 oprettede Tjæreborg Rejser kontor i lufthavnen, og sendte den 31. marts 1972 for første gang charterturister afsted til Mallorca.

I 1979 blev heliporten indviet og herfra begyndte lufthavnens offshore-aktiviteter, som tidligere borgmester Henning Rasmussen havde forudset i 1975. Arkivfoto: Tue Sørensen

Også Blue Water Shipping havde kontor i lufthavnen. Firmaet startede sin virksomhed i et lille kontor på 20 kvadratmeter i Esbjerg Lufthavn i 1972 med de tre ansatte Kurt Skov, Bjørn Siig og Jørn Bøllund. I 1973 flyttede kontoret til Esbjerg Havn, men i 1984 genåbnede firmaet et mindre kontor i lufthavnen.

- I 1979 blev heliporten indviet og herfra begyndte lufthavnens offshore-aktiviteter, som tidligere borgmester Henning Rasmussen havde forudset i 1975, fortæller Anette Rydahl og tilføjer om lufthavnens udvikling:

- I forbindelse med åbningen af Storebæltsforbindelsen blev det ikke længere rentabelt med en flyforbindelse fra Esbjerg til København. Forbindelsen er forsøgt genoptaget flere gange, senest i 2015, men hver gang uden held.

Annonce

I god form

Selvom 50-års jubilæet i søndags ikke blev fejret med samme festivitas som ved indvielsen i 1971 på grund af coronakrisen, som også har påvirket driften det seneste år, er det en forhåbningsfuld lufthavnschef, der gør status på Esbjerg Lufthavn anno 2021.

- Vi fejrer 50 år i god form. Vi har fået opgraderet og renoveret blandt andet landingsbane, asfalt, toldområde og afgangshal til rutefly og helikoptere, så vi er blevet mere strømlinet og klar til at indfri vores ambitioner om vækst og flere passagerer, siger Susanne Kruse Sørensen, som har været lufthavnschef siden august sidste år.


Når der skal etableres en energi-ø og opstilles en masse vindparker i Nordsøen, som placeres længere og længere ude på havet, forventer vi også en del helikoptertrafik på den front i fremtiden.

Susanne Kruse Sørensen, Lufthavnschef


Susanne Nordenbæk, direktør for Business Esbjerg, er enig med lufthavnschefen og pointerer, at en moderne og fremtidssikret Esbjerg Lufthavn spiller en vigtig rolle for såvel det regionale erhvervsliv som for Esbjergs fremtidige aktiviteter i forbindelse med den grønne omstilling.

- Fremadrettet kommer lufthavnen også til at være en meget vigtig aktør i forbindelse med vores grønne omstilling, da den både skal servicere aktiviteterne i Nordsøen, men samtidig kan den blive en interessant brik i forhold til for eksempel vores fremtidige Power-to-X-eventyr, da lufthavnen jo vil være en oplagt aftager af bæredygtigt flybrændstof, siger Susanne Nordenbæk om 50-års jubilarens vigtighed for det sydvestjyske område

Har man lyst til at dykke endnu mere ned i historien, kan man med fordel læse Bent Aaes Jakobsens, mangeårig ansat ved lufthavnen – slutteligt som vicelufthavnschef, bog "Lufthavnene ved Esbjerg."

I forbindelse med åbningen af Storebæltsforbindelsen blev det ikke længere rentabelt med en flyforbindelse fra Esbjerg til København. Forbindelsen er forsøgt genoptaget flere gange, senest i 2015, men hver gang uden held. Arkivfoto: Tue Sørensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

50 år på vingerne

Ugeavisen Esbjerg

Auktion på nettet

Annonce