Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Bøn til lastbiler: Hold jer fra Nørrebrogade

Det er blandt andet den dårlige sigtbarhed i Nørrebrogade, der har fået Line Britt Madsen til at opfordre lastbiler til at holde sig fra gaden. Foto: Tue Sørensen
Kommunens indsats for at skabe en mere sikker skolevej omkring Boldesager Skole er for sløv, mener forælder, der nu appellerer til virksomheder.
Annonce

Skolevej: I sidste uge stod Line Britt Madsen igen med forhøjet puls og et hjerte, der maste sig  unaturligt langt oppe i halsen. Det var endnu en dag med kaotisk morgentrafik ved Boldesager Skole, da en cyklist var tæt på at ende bagerst i en skraldevogn. Skraldevognen var trukket skarpt ind til højre foran den mandlige cyklist, der i sidste øjeblik undveg endnu et trafikuheld i Nørrebrogade.

Denne mandag morgen gik det godt, men Line Britt Madsen, der gennem lang tid har kæmpet for bedre trafikforhold omkring Boldesager Skole, hvor hun har et barn, mener det er et spørgsmål om tid, før det går helt galt. Derfor har hun nu taget endnu et skridt i jagten på at forbedre de trafikale forhold. For godt nok har politikerne lovet bedring på området, men tempoet i byrådssalen er ikke højt nok, mener Line Britt Madsen.

- Det er historien om at slå i en dyne. Der er mange før mig, der har kæmpet og givet op. Jeg har ikke tålmodighed til at arbejde på den måde, siger hun.

Line Britt Madsen i midten til venstre har tidligere haft politikere med på rundtur i området omkring Boldesager Skole. Foto: Tue Sørensen
Annonce

Et brev til virksomheder

Derfor har hun sendt et brev til en række virksomheder, som, har hun bemærket, gør brug af Nørrebrogade til lastbiltrafik.

”Desværre tøver Esbjerg Kommune af uvisse årsager med at indføre begrænsning på store køretøjer, hvorfor jeg nu appellerer direkte til firmaernes sociale ansvar i håb om, at de frivilligt vil undgå Nørrebrogade i skolens åbningstid eller i det mindste i morgenens myldretrafik mellem kl. 7-9, hvis dette på nogen måde er muligt.”, står der blandt andet i brevet.

- Det er jo ikke et firma i sig selv, men når rigtig mange tunge biler kører der regelmæssigt, bliver det farligt, siger hun.


Det er fint, de forstætter arbejdet med at analysere trafikken, men jeg glæder mig til de handler.

Line Britt Madsen




Indtil videre er flere firmaer vendt tilbage med meldinger om, at de ikke kan undgå Nørrebrogade, men en enkelt positiv tilbagemelding er det også blevet til. For netop skraldevognen, der var tæt på at få den mandlige cyklist som ufrivillig passager, burde ikke have været i Nørrebrogade i morgentrafikken.

”Jeg vil gerne igen understrege, at vi hos Marius Pedersen A/S bakker fuldt op omkring, at både børn og voksne skal have en sikker skolevej. Vi vil således fremover ikke køre på pågældende strækning i tidsrummet mellem kl. 7.30 og kl. 8.30, og det burde vi heller ikke have gjort. Det en fejl og det undskylder vi for”, skriver Simon Clausen, Marius Pedersens direktør, i et svar til Line Britt Madsen.

Trafikken skal tælles

Hun har desuden opfordret politikerne til at indføre lastbilbegrænsning eller hastighedsbegrænsning i Nørrebrogade.

- Hvorfor gør man ikke det, spørger Line Britt Madsen.

Det spørgsmål kan Søren Heide Lambertsen (V) svare på som formand for kommunens teknik- og byggeudvalg.

- Det var derfor, vi laver en trafiktælling, men den er ikke helt afsluttet endnu. Når vi er færdige med tællingen, foretager vi os noget på baggrund af den, for vi er ikke interesseret i at lave restriktioner, hvor der ikke er udfordringer, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

Det bliver i familien

Annonce