Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Chef: Det tog for lang tid

Bettina Betancor ventede i to år på et svar. Om der er andre, der har ventet lige så længe ved kommunen ikke. Foto: Tue Sørensen
Ankelstyrelsen skal gøre sagsbehandling bedre.

Socialt: En svartid på næsten et år er for lang tid. Alt for lang tid.

Det siger Else Zippor, der er Socialchef ved Esbjerg Kommune om sagsbehandlingstiden i Bettina Betancors sag. Og mere specifikt kan hun ikke udtale sig om sagen specifikt. Det må og kan hun ikke, da det er en personsag.

Så nu hopper vi over i det generelle.

På et møde i Børn og Familieudvalget i maj sidste år, blev de seneste statistikker på social- og beskæftigelsesområdet præsenteret. Her kunne man se, at der havde været 432 klagesager over Esbjerg Kommune, der var endt i Ankestyrelsen. Heraf blev 295 af afgørelserne stadfæstet, mens 49 blev ændret og ophævet, 67 blev sendt hjem til kommunen til fornyet behandling og 21 sager blev afvist.

Annonce

Kniber i familierådgivning

Dykker man så ned i tallene kan man se, at ud af de sager, hvor Ankestyrelsen hævede øjenbrynet, er det i Familierådgivningen, der er mest grund til bekymring. Her var der i 2019 82 sager, der røg i Ankestyrelsen. 37 blev stadfæstet, mens 44 enten blev sendt hjem til fornyet behandling eller ændret.

Det viser sig, at Esbjerg Kommune har en omgørelsesprocent på 54 procent, hvilket jo betyder, at i over halvdelen af de sager, der var sendt til Ankestyrelsen, var der små eller store unøjagtigheder eller fejl, om man vil. På landsplan er omgørelsesprocenten på 45 procent. Det skal siges, at i samtlige sager på området, ligger Esbjerg Kommune pænt under landsgennemsnittet med en omgørelsesprocent på 28 – altså ligegodt hver fjerde, mens man på landsplan ligger på 33 procent.

I samarbejde med Ankestyrelsen er der nu iværksat et læringsforløb på to år på børnehandicapområdet.

Forløbet indebærer, at Ankestyrelsen gennemfører en sagsgennemgang af udvalgte sager og på den baggrund skræddersyr et forløb med både undervisning og sparring.

Familierådgivningen arbejder sideløbende med retningslinjer, arbejdsgange og kvalitetssikring af afgørelser på børnehandicapområdet. Det indebærer blandt andet opfølgning på alle Ankestyrelsens afgørelser. Opfølgningen foretages ved, at den rådgiver i Familierådgivningen, som har den enkelte sag, følger grundigt op på sagen sammen med stedlig fagkoordinator og myndighedsleder. Der er altså brug for at få strammet op, kan man konkludere, at man i forvaltningen har skønnet.

Annonce

Vil gøre det korrekt

- Vi har kun interesse i at gøre vort arbejde så godt og så korrekt, som vi kan, og derfor er et læringsforløb et godt afsæt for dette, siger Else Zippor, der ikke har noget overblik over, hvor lang tid svartiden er.

- Det fører vi ikke statistik på, siger hun. Men vi har sagsgennemgange flere gange årligt, hvor vi har fokus på at sikre, at sagstiderne i de enkelte sager overholdes.

Kan du så forstå, at borgere, i det her tilfælde Bettina Betancor, føler, at det er mærkværdigt, at man ikke overholder de politisk opstillede tidsfrister, I arbejder med?

Ja det kan jeg selvfølgelig godt, og endnu engang er det beklageligt. Det skal vi klart kunne gøre bedre fremadrettet. Vi opkvalificerer vores medarbejdere i forhold til den den komplekse lovgivning, der findes på området, og vi styrker ledelsesindsatsen på området her pr. 1. marts. og så har vi fået en opnormering, som gør, at vi har kunnet ansætte et par ekstra rådgivere i Familierådgivningen, som kan træde til ved eksempelvis langtidssygefravær for netop at undgå, at sager trækker i langdrag og ikke bliver håndteret, siger Else Zippor.


Det skal vi kunne gøre klart bedre fremadrettet.

Else Zippor, socialchef
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce