Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Den grønne omstilling drejer om Esbjerg

Energiøen i Nordsøen var på dagsordenen, da Thomas Dalsgaard fra Copenhagen Infrastructure Partners i sidste uge besøgte Esbjerg Havn. Billedet er fra mønstringshuset, hvor havnearbejdere blev klogere på Esbjergs grønne muligheder i fremtiden. Foto: Tue Sørensen
Energiø, vindmølleproduktion og power to X-planer. Det hele spiller en hovedrolle i den grønne omstilling af Danmark, og det kan samtidig komme til at definere Esbjergs fremtid.

Grønt: Dette er ikke en artikel om dommedagsprofetier fra FN’s seneste klimarapport. Den handler ikke om global opvarmning, om Co2-udlening og smeltet indlandsis, men det handler om den grønne omstilling, og de muligheder, der ligger deri for Esbjerg.

I sidste uge tikkede der en pressemeddelelse ind fra Klima- Energi- og Forsyningsministeriet.

”Politisk aftale bringer energiøen i Nordsøen tættere på realisering,” lød det i pressemeddelelsen, som du kan læse mere om på på side 39 i denne avis.

Annonce

Derfor blev det et højaktuelt besøg, da Thomas Dalsgaard, partner hos Copenhagen Infrastructure Partners (CIP), i sidste uge besøgte både virksomheder og ansatte på Esbjerg Havn. CIP er en af flere interesserede konsortier, der kommer til at forsøge at sikre sig udbuddet. Men selvom der på mødet i Esbjerg fra flere sider blev ytret ønske om, at det i sidste ende bliver et dansk konsortium, der vinder udbuddet, så er det ikke så meget hvem som hvad, der rent Esbjerg-egoistisk set kan gøre en forskel, mener Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg Havn.

Det handler om indhold

- Det er ikke, om det er den ene eller anden, der vinder udbuddet, der er interessant for Esbjerg, det er et spørgsmål om, hvad de vil lave på øen, siger han og forklarer:

- Copenhagen Infrastructure Partners har nogle planer, Ørsted har nogle andre italienske Eni nogle tredje, og der tager vi en dialog med dem alle for at høre, hvad de har tænkt sig. Nogle har slet ikke tænkt sig at bygge en havn derude, mens andre tænker mere bredt på nuværende tidspunkt, siger havnedirektøren.

Helt præcist mener han, at det afgørende for Esbjerg bliver, om der kommer en havn på den nye energiø, der skal andet end at servicere vindmølleparkerne. Og drømmescenariet for Esbjerg Havn?

- Ja det vil være, at der skal produceres et PtX-produkt, der skal fragtes fra øen ud i resten af Europa. Det vil være en ø med en havn, siger Dennis Jul Pedersen, der gerne ser, at Esbjerg Havn kommer til at stå for driften af en kommende havn på energiøen.

Det samme håber socialdemokraternes borgmesterkandidat Jakob Lykke, der som formand for 3F Esbjerg Transport, var med til at arrangere mødet mellem havnens virksomheder de ansatte og Copenhagen Infrastructure Partners. Men hvis han skal tænke på Esbjergs rolle i den grønne omstilling, mener han, at det afgørende for Esbjerg bliver, om byen formår at få den længe ønskede vindmøllefabrik til Esbjerg Havn.

- Uanset hvem, der bliver valgt som udbyder af energiøen, skal de have vindmøllerne et eller andet sted fra. Det interessante i forhold til sådan en energiø er, hvis produktionen af vindmølledele finder sted på Esbjerg Havn, siger han.

Esbjerg Havn har allerede gjort forarbejdet. Der er reserveret et areal på havnen, og der er investorer klar, der kan lægge pengene til at bygge den fabrik som en af de store vindmølleproducenter kan leje sin ind i, og så er spørgsmålet bare, om Esbjerg bliver valgt til eller fra, den dag vindmøllerne bliver for store til at de kan fragtes på de danske veje.

Annonce

Hård konkurrence

Thomas Dalsgaard fra Copenhagen Infrastructure Partners har tidligere til avisen udtrykt et ønske om, at tempoet i forhold til anlæggelsen af energiøen i Nordsøen skal sættes op, og det er Esbjerg Havns direktør helt enig i.

- Jo hurtigere det sker, desto hurtigere vil vi opnå, den konkurrencefordel vi gerne vil have. For vi er jo ikke de eneste, der bygger vindparker i Nordsøen, man kan nærmest sige, at vi er de eneste, der har tænkt sig at tage så lang tid om det. Vi snakker om at bygge tre gigawatt om ti år. Indenfor samme periode har Storbritannien 52 gigawatt, de skal installere. Så hvis du nu havde en produktionsfabrik, og du skulle til at flytte produktionen til en havn, hvor ville du så lægge din fabrik, spørger Dennis Jul Pedersen.

Det ser altså ud til at Esbjerg og Danmark er i hård konkurrence med omverdenen, så spørgsmålet er, hvorfor Dennis Jul Pedersen, så alligevel tror på, at Esbjerg kan indtage en nøglerolle i den grønne omstilling.

- De her projekter er ikke nødvendigvis så attraktive for andre havne, for hvis du tænker på, hvad en havn lever af, så er det at leje et areal ud og få nogle afgifter fra skibene og det gods, der kører over. Så den bedst rentable form for havnedrift, du kan have, er en containerhavn. Derfor er det klart, at sidder du i Rotterdam, så bygger du selvfølgelig ikke et stort areal til en eller anden fabrik, der skal bruge et kæmpe område til at have udstyr liggende et år ad gangen, siger havnedirektøren.

Det handler om hvornår vindmølleproducenterne vokser ud af deres eksisterende faciliteter, hvornår de store vindmøller ikke kan køres på vejene. Den dag skal vi være klar. Som havn har vi et areal og vi har nogle, der vil bygge bygningerne, og så skal der være nogle, der kan stille med arbejdskraften, for ellers kommer de ikke.

Dennis Jul Pedersen, havnedirektør

Hvorfor gør Esbjerg så ikke det samme som de store havne?

- Vi laver infrastruktur for de selskaber, der arbejder her. Der er 80-100 virksomheder i Esbjerg, der arbejder indenfor vindindustrien, og det er dem, vi skal stille en infrastruktur til rådighed for. Det handler altså ikke om vores indtægter, det er deres arbejdspladser og aktiviteter, vi skal supportere, siger Dennis Jul Pedersen.

Der er endnu en ubekendt i ligningen. Den handler om arbejdskraft. Netop det, er der fokus på blandt de virksomheder, uddannelsesinstitutioner og fagforbund, der torsdag mødtes med CIP. De samme virksomheder underskrev december sidste år en fælleserklæring, der blandt andet skal sikre arbejdskraft til den grønne omstilling.

- Lige nu har vi en forsyningskæde. Vi skulle også gerne have den rigtige arbejdsstyrke og uddannelse omkring den. Jo hurtigere vi får det, jo hurtigere kan vi bruge det som et konkurrenceparameter, siger Dennis Jul Pedersen.

Netop nu er der akut brug for folk på Nordsøen, hvor den sidste af i alt tre platforme på det nye Tyra II er løftet på plads. 300 mand fra lokale underleverandører skal nu i arbejde, og selvom det endnu ikke er lykkedes at finde alle de folk, så lover fagforeningsformand Jakob Lykke, at det sker.

- Jeg kan ikke huske, at vi før har været så udfordrede på at finde folk, men vi skal nok lykkes med det. Vi ser det som en positiv udfordring. Vi skal nok sørge for der kommer folk, siger han og forklarer, at den indsats samtidig vil få betydning for fremtiden.

- Det positive ved det er, at via vores netværk og vores overenskomster kan vi være med til at efteruddanne dem fra olie- gas til vind, i årene der kommer. Det er jo de folk, der er med til genopbygningen af Tyre, som vi også vil se i den grønne omstilling, siger Jakob Lykke.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Bramming

LA-spids: - Vi skal selv tage større ansvar

Annonce
Annonce
Ugeavisen Bramming

Musik og debat om Højskolesangbogen

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

De unges klimafrygt blev hørt

Ugeavisen Esbjerg

SVS ansætter ny klinisk lektor i blodpropsygdomme

Ugeavisen Esbjerg

Blue Water på opkøb i Canada

Ugeavisen Esbjerg

Fantasyfestival for fulde huse

Ugeavisen Esbjerg

Politikerne drejer nøglen om hos Headspace i Esbjerg

Ugeavisen Esbjerg

Lørdag rammes Fanø af et kritisk olieudslip

Ugeavisen Esbjerg

Folketingets Præsidium fik meget med hjem

Ugeavisen Esbjerg

Enorm energi: Nu er de trætte, men tilfredse

Ugeavisen Esbjerg

Byhistorisk Arkiv ikke en del af budgetaftalen

Ugeavisen Esbjerg

Blod-is og marcipanæbler

Ugeavisen Esbjerg

Tre ildsjæle svedte bravt i kampen mod Sclerose

Ugeavisen Esbjerg

Skolemesterturnering med 223 hold

Ugeavisen Esbjerg

Hårdt ramt familie donerer 100.000 til kamp for de sygeste

Ugeavisen Esbjerg

20 års jubilæum i de franske alper

Ugeavisen Esbjerg

Så er det finaletid på Granly Speedway Arena

Ugeavisen Esbjerg

Esbjerg Havn - tegning og akvarel

Ugeavisen Esbjerg

200.000 kroner til Recovery Bulls

Ugeavisen Esbjerg

Nye pædagogiske assistenter

Ugeavisen Esbjerg

ETAC løbet med Ombold blev kæmpe succes

Ugeavisen Esbjerg

Datter af en alkoholiker

Ugeavisen Esbjerg

Virkeligheden overhaler fantasien

Annonce