Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Der snakkes lidt i hjørnerne: Er profilklassen blevet folkeskolens favoritbarn?

Fem timer om ugen dyrker Victor Schlie, Josefine Gundersen, Karoline Fischer og Salina Lykke deres passion for fodbold og gymnastik i skoletiden. Foto: Jan Maass Lindhardt
Det var kontroversielt, da Blåbjerggårdskolen i 2009 lavede klasser for de mest lærevillige elever. Da Vinci-klasserne. Folkeskolen havde spillet fallit, skældte ansatte og politikere. Siden er der kommet flere profilklasser til på Esbjergs skoler. Prestigeklasser, kan man kalde dem. Og det kræver ekstra fokus på dem, der ikke er det, erkender skolefolk.

Baggrund: Efter sommerferien begynder flere end 500 skoleelever i en af Esbjerg Kommunes profilklasser. Her kan eleverne kombinere interesse med skolegang, som team gym-eleverne på Bakkeskolen eller som eleverne i kulturklassen på Rørkjær Skole, men det har ikke altid være uproblematisk for Esbjergs skoler at lave et tilbud til eleverne, der stikker ud fra mængden.

I 2010 gav Statsforvaltningen det røde kort til eliteidrætsklasserne i Esbjerg Kommune. De var i strid med folkeskoleloven, fordi eleverne skulle leve op til bestemte kriterier for at blive optaget. Esbjerg Kommune rettede ind, så eliteidrætsklasserne kunne fortsætte, men også  kommunens Da Vinci-klasser er blevet mødt af kritik gennem tiden. Her besøgte den daværende undervisningsminister Bertel Haarder det nye tiltag på den daværende Blåbjergårdsskolen i 2009, men selvom Bertel Haarder bakkede op om Da Vinci-linjen, forstummede kritikken ikke.
I Danmarks Lærerforening mente både den daværende formand Anders Bondo og den daværende lokalformand Kenneth Nielsen, at Da Vinci-linjen var et angreb på helhedsskolen. Selvom profilklasserne i dag spreder sig til flere og flere af Esbjergs folkeskoler, skaber de også i dag debat på skolerne. Det oplevede Bakkkeskolens pædagogiske leder for undervisningsdelen Christian Varming, da han for nylig inviterede skolens forældre til møde på skolen.

- Der er forældre, ikke mange, til elever i almene klasser, som siger, at vi skal være opmærksomme på, at man ikke giver eleverne i de almene klasser en følelse af, at de ikke er så værdifulde som eleverne i profilklasserne, forklarer Christian Varming og understreger, at skolen ikke forskelsbehandler eleverne i forhold til for eksempel antal af lejrskoler eller pædagogiske ressourcer.

Annonce

Forældre påpeger ulighed

Alligevel er det ofte profilklasserne, der bliver fremhævet i eksponeringen af skolen.

- Der fylder de klasser mere på for eksempel de sociale medier, og det sender også et signal indadtil, siger han og erkender, at problemstillingen kræver et øget fokus.

- Jeg kan godt medgive, at når man er en skole, der har profilklasser, har man et særligt ansvar for de klasser, der ikke er profilklasser. For når man er i den danske folkeskole, skal man have en følelse af ligeværd, og når vi har forældre, der påpeger det, er der noget, vi skal gøre endnu bedre. Det er ikke et stort tema, men det er et tema, siger Christian Varmning.

Det er det også den dag i dag på Vitaskolen, der arvede både Da Vinci-linjen og eliteidrætsklasserne, da Blåbjergårdskolen og Vestervangskolen blev lagt sammen.

Jesper Juhler er som koordinator for Da Vinci ansat til at give Da Vinci positiv opmærksomhed. Og faren ved det er, at andre kan føle, de får mindre opmærksomhed. Men Da Vinci-profilklasserne får ikke særbehandling, synes han. Han indrømmer dog, at Da Vinci lidt er en ”privatskole midt i folkeskolen”, bare uden forældrebetaling og uden økonomisk særbehandling eller tilskud fra skolen.

- Men hvis der nu sidder nogle børn i en almindelig klasse, som ikke er motiverede, og hvis vi så ikke havde Da Vinci i folkeskolen, så ville en rigtig stor procentdel af forældrene tage deres børn ud og sende dem i privatskole. På den måde er vi med til at fastholde en stor elevgruppe i folkeskolen, siger Jesper Juhler - og tilføjer:

Annonce

For forældre med overskud

- Da man lavede Da Vinci for mange år siden, var det for at lave en modvægt til elevflugten til privatskolerne. Da Vinci var allerede kontroversiel dengang, fordi den er for elever, der vil noget mere med det faglige, og lærerforeningen var ude efter os. Der er stadig nogle, der småknurrer over, at Da Vinci-eleverne har bedre forhold end resten af folkeskolen, men de har ikke bedre betingelser. Timetallet og indholdet er det samme på Da Vinci som i parallelklasserne, og vi har ikke specielt dygtige lærere ansat på Da Vinci. Og mange af de ting, Da Vinci-eleverne gør, kunne alle andre klasser også gøre. Andre klasser kunne også tage på udveksling i udlandet i 8. og 9. klasse, og når vi gør det, er det eleverne, der tjener pengene til rejserne ved at hakke roser, sælge lodsedler og den slags. Og vi ved jo godt, at forældrene hjælper til, for sådan en udveksling koster omkring 50.000 kroner for klassen, og på den måde kan man sige, at der på Da Vinci måske er en overvægt af forældre med overskud – ikke velstand – men overskud, og som vil deres børn, siger Da Vinci-koordinatoren.

Vi glemte nok lidt i al snakken om høj faglighed på Da Vinci at have fokus på trivsel og det sociale, men det har vi fået nu. For der er også skrøbelige elever på Da Vinci. Så vi gør meget ud af det sociale nu.

Jesper Juhler, Da Vinci

Mens skolerne med profilklasser altså er opmærksomme på faldgruben i, at profilklasserne kan skabe A- og B-hold, så trækker klasserne også en streg mellem de enkelte distriktsskoler i Esbjerg Kommune, hvor hverken Signaturskolens (Tjæreborg Skole, Skads Skole og Kvaglundskolen) eller Auraskolens (Hjerting Skole, Bryndum Skole og Sønderrisskolen) afdelinger har profilklasser, der kan lokke elever til fra andre skoler. Tværtimod må de skoler se flere af deres elever skifte til profilklasserne.

- Den eneste grund til, at vi laver nye klassedannelser i overbygningen, er fordi, vi slår klasser sammen, hvis elever rejser på efterskole eller til Da Vinci-linjen og eliteidrætsklasserne, siger Auraskolernes skoleleder Lene Aagaard Brandt.

Og hvordan har hun det så med, at hun i stedet for at trække nye elever til skolen må sige farvel til nogle?

- Det er jo et vilkår, og vi har ikke selv overvejet at gøre det samme.

Annonce

Almindelig skole fejler ingenting

Hendes skolelederkollega på Signaturskolen, Jette Sylvestersen, har haft det oppe at vende.

- Det er da klart, at det kunne være fedt nok at have en mulighed for at trække nogle til på den baggrund. Men jeg går ikke og tænker, at det betyder en hel masse for Signaturskolen, at vi ikke har nogen profilklasser, siger hun.

På Kvaglundskolen er det i stedet det projektorienterede undervisningskoncept Leaps, der får skolen til at skille sig ud, og selv om Jette Sylvestersen er stor fan af det, er hun også stolt af, at Tjæreborg Skole og Skads Skole er to helt almindelige, gode folkeskoler.

- Hvis jeg siger, de er rigtig gode almindelige folkeskoler, kan det godt bekymre mig, om folk så tænker, at så sidder eleverne og terper dansk og går frem efter en slavisk plan i matematiktimerne. Men den almindelige skole er også interessant, og der kan man også nytænke og arbejde med gadgets. Så det er to moderne gode folkeskoler, vi laver i Skads og Tjæreborg, og det skal man ikke undervurdere i snakken om profilklasser og efterskoler, siger Jette Sylvestersen.

Hun er ikke i tvivl om, at profilklasserne er rigtig gode for de elever, der passer ind i dem. Men der er bare grænser for, hvor mange profilklasser man kan lave. Det er derfor, Jette Sylvestersen fremhæver den almindelige folkeskole.

- Vi kan nogle gange have svært ved at konkurrere med efterskoler og privatskoler, men der er mange måder at gøre det på, og jeg synes godt, man kan miste fokus. Jeg synes, man burde have fokus på Folkeskolens formålsparagraf, og det har ikke nødvendigvis noget med toninger eller profiler at gøre, siger hun.

Esbjergs profilklasser

Antal elever i dag i den esbjergensiske folkeskoles profilklasser:

  • Bakkeskolen Cosmos – Sport+

7. klasse (to klasser) – 22 elever

8.klasse (to klasser) – 34 elever

9. klasse – 17 elever

Samlet i dag: 73 elever

Ansøgere til det kommende skoleår: 61 - 58 elever er optaget.

  • Spangsbjergskolen Cosmos - Ordblinde

6. klasse – 16 elever

7. klasse – 13 elever

8. klasse – 15 elever

9. klasse – 14 elever

Samlet i dag – 58

Ansøgere til det kommende skoleår: 17 - 13 elever er optaget.

  • Rørkjær Skole Urban - Kulturklasser

7. klasse – 23 elever

8. klasse – 23 elever

9. klasse – 22 elever

Samlet i dag - 68

Ansøgere til det kommende skoleår: 30 - 23 elever er optaget.

  • Vitaskolen Bohr

Da Vinci

7. klasse (to klasser) – 45 elever

8. klasse (to klasser) – 49 elever

9. klasse (to klasser) – 43 elever

Samlet i dag - 137

Ansøgere til det kommende skoleår: 70 - 44 elever er optaget.

Eliteidræt

7. klasse (to klasser) – 56 elever

8. klasse (to klasser) – 55 elever

9. klasse (to klasser) – 54 elever

Samlet i dag - 165

Ansøgere til det kommende skoleår: 64- 52 elever er optaget.

Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Kalder alle mødre: I Esbjergs Mødregruppe hjælper mødre andre mødre. Det bliver ikke smukkere

Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Cecilie valgte Da Vinci: Der er mange flere hænder oppe i timen

Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Elever er enige: Sport i skoletiden gør os bedre til at lære

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

Der snakkes lidt i hjørnerne: Er profilklassen blevet folkeskolens favoritbarn?

Ugeavisen Esbjerg

Har Esbjerg-skoler fundet opskriften på succes? Her er Esbjergs mest populære skoleklasser

Ugeavisen Esbjerg

Musikere får kunstnerhjælp til øvelokaler

Ugeavisen Esbjerg

Restaurant bygger om for millioner: Imens kan kunderne tage i nummer to

Ugeavisen Esbjerg

Tøjbutikken flytter i boghandel og dobler op på plads

Ugeavisen Esbjerg

Verdens bedste skal finde vej i Ribe og Esbjerg

Annonce