Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Det er slut: Supercykelstibro droppes

Den efterhånden famøse Supercykelstibro bliver ikke til noget.

Den famøse supercykelstibro, der efterhånden har været mange år undervejs, bliver nu lagt i graven. Broen kunne ende med at blive 20 millioner kroner dyrere end beregnet.

Annonce

I Esbjerg taler vi meget om vejret, EfB og Tobakkens program. Men supercykelstibroen over banelegemet fra Exnersgade til Jernbanegade er i den grad også blevet vendt og drejet i byen.

Det over 25 millioner kroner dyre projekt har i den grad delt vandene, og hvor nogle har ment, at det var fedt med en sådan forbindelse, har endnu flere ytret, at det var et af de mest overflødige og ligegyldige anlægsprojekter, som havde set dagens lys.

Hele idéen blev tændt af, at en endog meget stor del af anlægsomkostningerne ville blive betalt af den statslige supercykelstipulje, og den tidligere formand for Teknik og Byggeudvalget, Anders Kronborg, havde i projektets vorden for år tilbage vanskeligt ved at styre sin begejstring. Omvendt kaldte Borgerlistens Henrik Vallø projektet for helt unødvendigt.

Siden er der blevet stillet større krav til blandt andet broens frihøjde, der har været forkerte beregninger på broens styrke, ligesom anlægsudgifterne bare er vokset og vokset. Det samme er koret er modstandere mod supercykelstibroen, og broen har efterhånden udviklet sig til en større og større tabersag. Og da buddene kom ind efter licitationen, kom den berømte dråbe, og tilbudsgiverne fik tirsdag middag besked om, at licitationen var annulleret.

- Alle buddene er langt over, hvad vi havde forventet. Faktisk omkring 20 millioner kroner mere end budgetteret, og det er penge, som vi ikke kan eller vil finde til det her, siger borgmester Jesper Frost Rasmussen til Ugeavisen Esbjerg.

Derfor har han og formand for Teknik og Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen, valgt at trække stikket på projektet.

- Vi har begge partier (Venstre og Socialdemokratiet, red.) stået på mål for den her bro, fordi det var vedtaget i et budgetforlig. Der var også involveret både rådgivere og statspenge, og så har man at opføre sig ansvarligt, siger borgmesteren og slår fast:

- Derfor er det så også os, der lægger den bro i graven, når den nu viser sig at blive så meget dyrere, siger Jesper Frost Rasmussen til Ugeavisen Esbjerg.

Ikke tilfreds
Opgaven bliver nu at finde ud af, hvordan den nye supercykelsti fra Baggesens Allé kan blive bundet sammen med blandt andet Norgesgade, Jernbanegade og Exnersgade for Esbjergs mange cyklister.

I forhold til økonomien kan de afsatte kommunale midler anvendes til andre ting eller måske bruges i førnævnte forbindelse. Jesper Frost Rasmussen oplyser desuden, at han nu vil søge en dialog med folk fra den statslige supercykelstipulje i håb om, at nogle af de statslige midler også kan bruges til førnævnte projekt med at få bundet gaderne cykelmæssigt sammen.

- Og så pågår der også en økonomisk dialog med COWI. Vi er mildt sagt ikke tilfredse med beregningerne, og jeg vil mene, at priserne er så langt fra budgettet, at det er noget, man burde kunne have forudset tidligere. Og i hvert fald inden licitationen blev gennemført, siger Jesper Frost Rasmussen.

Ærgerlig formand
Formand for Teknik og Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen, er ærgerlig over, at det er kommet så vidt, men han bakker naturligvis op om beslutningen.

- Det ærgrer mig da selvfølgelig helt vildt, for vi har arbejdet rigtig meget med den bro. Vi har jo også fået lavet en supercykelsti hen til den, og broen ville på mange måder have bundet to bydele godt sammen. Men det skal heller ikke ske for enhver pris, og vi kan i hvert fald ikke i mit udvalg finde 15-20 millioner kroner ekstra til det her projekt, siger Søren Heide Lambertsen.

Søren Heide Lambertsen har desuden, da han blev bekendt med udfordringerne, fået undersøgt, om der kunne være mulighed for billigere modeller. Eksempelvis hvor der blev gået på kompromis med det arkitektoniske udtryk. Men med markedets nuværende stålpriser vil budgetrammen stadig blive sprængt, og det vil den socialdemokratiske udvalgsformand ikke være med til.

- Med vores kommunale økonomi hverken kan eller vil jeg forsvare, at der bruges så mange midler på en bro, som det efterhånden er de færreste, der holder af.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce