Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Erhvervsliv tænder julelys i city

Rigtige jule-venner er Sydbank, som er blevet platinium-partner i Esbjerg City Christmas Friends og har givet 20.000 kroner til cityforeningens arbejde for at gøre Esbjerg til en endnu større juledestination. Forrest fra venstre Karen Muff Jørgensen og Liza Gildenpfennig fra Sydbank, Brigitta Christensen og Poul Jensen fra Esbjerg City. Foto: Tue Sørensen
Sydbank skriver nu ud til deres medarbejdere med en opfordring til at julehandle lokalt. Banken selv støtter Esbjerg Citys jul med 20.000 kroner.
Annonce

Mere jul: Det bliver jul i år, om vi er i julehumør eller ej. Og der er heldigvis mange, som prøver at sprede lidt god julestemning. 19 virksomheder har købt et partnerskab i "Esbjerg City Christmas Friends" og støtter med et økonomisk bidrag i fire størrelser den lokale cityforenings arbejde med at gøre Esbjerg centrum til en bedre juledestination. Hos Sydbank er man gået all in på julegaverne og har købt et platinium partnerskab til 20.000 kroner.

Pengene fra de foreløbig 19 virksomheder skal blandt andet bruges på flere events og mere juleudsmykning. Pengene har blandt andet betydet, at Esbjerg City har kunnet købe en lysende bamse i 3,5 x 3,70 meter til 100.000 kroner, som snart stilles op i den sidst renoverede ende af Kongensgade. Ved at vælge den placering ønsker Esbjerg City at skabe mere trafik i den ende af gågaden, som har været hårdt ramt af butikslukninger ikke mindst på grund af coronakrisen.

- Renoveringen af gågaden har heller ikke gjort det nemmere i forhold til folks valg om at shoppe lokalt, siger Brigitta Christensen, marketingchef i Esbjerg City.

Hos Sydbank var de slet ikke i tvivl om, at de ville købe et partnerskab, og at det skulle være af platinium.

- Vi er i år allesammen i en noget anderledes situation på grund af corona, men det bliver jul alligevel, så det er vigtigt, vi støtter op om det lokale handelsliv. Vi vil gerne støtte en levende bymidte, og vi handler selv lokalt. Vi har talt meget med vores ansatte om, hvor vigtigt det er, at vi allesammen gør det,  siger privatdirektør i Sydbank, Liza Gildenpfennig.

Annonce

Opfordrer ansatte til at shoppe lokalt

I denne uge skriver banken rundt til alle sine ansatte og fortæller, at Sydbank støtter lokalt og om vigtigheden af, at alle gør det samme - ikke mindst i forbindelse med julehandlen.

- Vi har aldrig før skrevet rundt og opfordret vores ansatte til at handle lokalt. Men i forvejen ved vi, at mange kolleger sætter pris på, at Sydbank ligger i gågaden. Middagspausen bruges ofte på at shoppe, og der bliver handlet lige efter arbejde. Vi har også besluttet at blive her fremfor at flytte, og næste år går vi i gang med en indvendig renovering af banken. Og inden længe pynter vi den lidt kedelige bankbygning op til jul, og det er tidligere end normalt. Vi trænger allesammen til noget julelys, siger Karen Muff Jørgensen, kundegruppeleder i Sydbank.


Det handler også om at gøre folk bevidste om, hvad de kan miste, hvis vi ikke handler lokalt.

Liza Gildenpfennig, privatdirektør i Sydbank


Hun opfordrer esbjergenserne til at gå en tur op og ned ad en juleoplyst Kongensgade med den smukke nye belægning.

- Det er en gratis oplevelse, og der sker jo ikke en masse i vores liv lige nu, siger Karen Muff Jørgensen.

Annonce

Ufarligt at shoppe lokalt

En corona-situation med nedlukning og mundbind og skræmte kunder har gjort det vanskeligere at være cityforening. Pandemien har kostet konkurser i gågaden og udfordret medlemskabet af Esbjerg City. Heldigvis holder de fleste forretningsdrivende fast i deres cityforening.

- Men hvis man som butik får at vide af sin revisor, at man skal spare, så er medlemskabet måske det første, man tænker på. De kan jo ikke slukke for lyset i butikken, siger marketingchef i Esbjerg City, Brigitta Christensen.

Både formanden for Esbjerg City, Poul Jensen og Brigitta Christensen var godt trætte af erhvervsminister Simon Kollerup, da han forleden opfordrede danskerne til at blive hjemme og handle på nettet på grund af corona.

- Med den udmelding sendte han jo et signal om, at det er farligt at gå i butikker, og det er det  ikke. Vi har håndsprit og mundbind og afstand, og vi har for eksempel bredt Black Friday ud over en hel uge for at sprede kunderne. Desuden har butikker og spisesteder hele foråret og sommeren vist, at de har styr på alle Covid-19-restriktioner, så det er bare det gode arbejde, der skal fortsætte, siger Brigitta Christensen.

Man støtter Esbjerg City Christmas Friends ved at blive enten bronze-, sølv-, guld- eller platiniumpartner med bidrag på henholdsvis 3.000 kroner plus moms, 5.000 kroner, 10.000 kroner eller 20.000 kroner. Med partnerskabet følger promovering og synlighed. Man tegner sig kun for et år ad gangen som partner i Esbjerg City Christmas Friends, og der er plads til flere partnere.

- Vi håber, at endnu flere vil comitte sig til det her, så vi har råd til at udvikle Esbjerg som en endnu mere attraktiv juledestination, siger marketingchefen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

Den uperfekte bagside

Annonce