Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Esbjerg ligner en Brexit-vinder

Morten Bødskov var på besøg, da DFDS mandag sendte den første færge mod Storbritannien efter Brexit. Dagen efter var fødevareminister Rasmus Prehn i Esbjerg, da den første færge efter Brexit lagde til kaj i Esbjerg. Foto: Tue Sørensen
Mandag aften sejlede den første færge efter Brexit fra Esbjerg mod Immingham. Brexit kan blive en gevinst for Esbjerg, forudser DFDS.
Annonce

Brexit: Mandag aften suser truckmastere ombord på DFDS-færgen mod Immingham. Den aften bliver skibet kun knap halv fyldt, men det er også dag et efter Brexit, der i de seneste måneder har givet ualmindelig stor travlhed på havnen. På færgens dæk ser skatteminister Morten Bødskov havnearbejderne i arbejde fra nærmeste hold.

- Det går ikke så hurtigt med traileren derhjemme, konstaterer han imponeret.


Det der kan gå galt for den enkelte virksomhed er hvis man ikke har fået registreret sig som importør/eksportør. Så skal man få det rettet op, men i værste fald kan man risikere at skulle betale told for de varer man tager ind i Danmark. Man kan ikke gøre som man plejer, og vi skal holde øje med, at EU får de toldindtægter, de skal have.

Charlotte Møller, direktør i Toldstyrelsen


Annonce

Fuld fart frem

Og selvom færgen ikke bliver fyldt denne aften, så bliver der brug for, at havnearbejderne holder gaspedalerne i bund, i tiden der kommer, vurderer Kell Robdrup, vicepresident i DFDS med ansvar for Nordsøen.

- Jeg tror, Esbjerg er en vinder af Brexit. For det som før i tiden er kørt ned ad de europæiske landeveje til kanalen, kan vi trække til Esbjerg. Jeg tror det giver 10-15 procent mere gods til Esbjerg, siger han og forklarer:

Annonce

Nye arbejdspladser

- Vi har 85-90 procent af den danske produktion, der i dag går ud via Esbjerg-korridoren. Der er selvfølgelig lidt at komme efter, og jeg tror, at når vi får 25 procent større skibe ind i Esbjerg i starten af februar, vil vi være gearet til at tage en ekstra volumen. Det kan være, den kommer fra de baltiske lande via Østersøen. Deres chauførrer vil ikke ned via kanalen mere. Så vi forventer en lille stigning, når tingene finder sit normale leje, siger han og fortæller, at toldprocessen ved kanalen før jul skabte 30 kilometer lange køer i franske Calais.

I Esbjerg har DFDS mandet op med otte nye ansatte efter Brexit, mens Toldstyrelsen har opjusteret fra tre til 12 ansatte, og her er direktør Charlotte Møller overbevist om, at havnen er klar, til de udfordringer Brexit giver.

- Jeg vurderer, at vi er godt gearet her i Esbjerg. Vi får ikke de kæmpe lange køer med lastbiler, siger hun.

Ombord på færgen glæder skatteministeren sig over udsigten til, at Brexit i det mindste kan blive en positiv historie for Esbjerg:

- Et tæt samarbejde mellem speditører, DFDS, Toldstyrelsen og Fødevarestyrelsen er jo det, der skal gøre, at havnen vinder, som det brohoved den er til Storbritannien. Det betyder flere arbejdspladser til lokalområdet, og det er jeg kun glad for. For selvom Brexit er en trist begivenhed, så er virkeligheden den, at hvis vi kan få flere arbejdspladser ud af det og blive mere konkurrencedygtige, så er det også godt, siger Morten Bødskov.

Også hans partikollega Anders Kronborg glæder sig over udsigten fra skibsdækket:

- Der er ingen tvivl om, at Brexit cementerer Esbjergs status som en vigtig import- og eksporthavn, siger han.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Den ubesejrede

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce