Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Esbjerg skruer op for den digitale undervisning

Det er stadig skolernes ansvar at undervise eleverne, understreger kommunal direktør, efter at en skoleleder opfordrede til at bruge coronakrisen på de fælles oplevelser med familien.

Annonce

Mens forældrene i de esbjergensiske hjem forsøgte at holde trit med hjemmearbejde og samtidig passe et nyt job som hjemmeskolelærere, så stillede skoleleder Steffen Lawaetz i søndags spørgsmålstegn ved, om vi gør det rigtigt.

”Lad os i stedet målrettet gå efter den gave, der jo indlysende er gemt i Corona-undtagelsestilstandens grimme indpakning; Tid. Oven i købet børns tid med far og/eller mor. Og lad os så fylde den med det vi til daglig mangler: Ro. Langsomhed. Små fælles oplevelser, erkendelse, samtaler og opdagelser,” skrev skolelederen på Urbanskolens Facebook-side.
Men Steffen Lawaetz var lige hurtig nok på tasterne, for selvom hans opslag høster likes og får mange positive kommentarer med fra forældre og lærere, stemmer holdningerne i det ikke overens med kommunens politik på området, understreger Jørn Henriksen direktør for kommunens Børn & Kultur. Han forklarer, at Esbjerg Kommune skal leve op til kravene i den bekendtgørelse om nedlukning af skoler, som Folketinget vedtog i forbindelse med coronakrisen.
- Forældre skal ikke få dårlig samvittighed. De skal hjælpe deres børn med det de kan, og vi går nu fra nødundervisning til digital fjernundervisning. Her i uge to prøver vi at kvalificere undervisningen yderligere. Indtil nu er nedlukningen kun til på fredag, men vi arbejder på, at det bliver længere tid, og gør det det, skal vi selvfølgelig kvalificere det, siger Jørn Henriksen.


Digital hjælp

Derfor tager Esbjerg Kommune i denne uge et nyt digitalt værktøj i brug. Microsoft Teams rulles ud på skolerne, så klasserne får et digitalt mødested, der også giver mulighed for videoundervisning.
- Vi har brug for, at vi får de enkelte lærere til at være i en relation til eleverne, selvom de ikke er i fysisk kontakt. Vi skal ikke gøre det på en måde, hvor vi lægger byrden over på forældrene, vi skal kvalificere vores arbejde bedre, så forældrene kan passe deres arbejde, siger Jørn Henriksen og forklarer, at der vil være forskel på, hvor hurtigt de enkelte lærere tager den nye digitale mulighed til sig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

Den uperfekte bagside

Annonce